Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Naddniestrze: Podmiejskim trolejbusem przez parapaństwo

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2018-08-15 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Naddniestrze: Podmiejskim trolejbusem przez parapaństwo
Fot. Kasper FiszerTrolejbus w Benderach
Na terenie separatystycznego Naddniestrza funkcjonuje system trolejbusowej komunikacji podmiejskiej. W nieuznawanej republice za przejazd płaci się plastikowymi żetonami, a opłata jest uzależniona od tego, czy na przystanek podjedzie pojazd nowy, czy stary.

Nadniestrze, tzw. Naddniestrzańska Republika Mołdawska, to niewielkie quasi-państwo pozostające de iure integralną częścią Mołdawii. Nieuznawane przez społeczność międzynarodową państewko mające powierzchnię ok. 4 tys. km kwadratowych i zamieszkałe przez ok. 500 tys. ludzi zajmuje wąski pas ziemi przy granicy z Ukrainą. Fakt istnienia silnego separatyzmu w oczywisty sposób bardzo istotnie wpływa na system komunikacyjny Mołdawii – o wynikających z tego problemach pisaliśmy już na naszych łamach.

Trolejbus łączy dwa największe miasta „kraju”

Interesujący jest jednak także transport wewnątrz samego Naddniestrza. Dwa największe miasta – stołeczny Tyraspol i Bendery – mają swoje systemy komunikacji trolejbusowej. Najciekawsza wydaje się natomiast bez wątpienia linia nr 19: to trolejbus podmiejski łączący oba wspomniane ośrodki (odległość między nimi to ok. 13 km). Choć połączenie jest dublowane przez tzw. marszrutki (kursowe minibusy), stanowi najważniejszy środek transportu na tej trasie, a w ciągu dnia trolejbusy kursują z bardzo dobrą częstotliwością kształtującą się na poziomie poniżej dziesięciu minut.

Wbrew stereotypom przyjezdnego zaskoczyć może dość wysoka, jak na warunki rzeczywistości b. ZSRR, kultura organizacji przewozów. Przystanki są wyraźnie oznaczone, wisi też na nich czytelny interwałowy rozkład jazdy, co w samej Mołdawii praktycznie się nie zdarza. Same pojazdy są raczej zadbane – dotyczy to zarówno starszych maszyn rodziny ZiU-682 (duża ich część została sprowadzona z innych miast – Brześcia, Tuły, Mińska i Moskwy), jak i nowsze białoruskie BKM 321.

Czy niebawem znikną papierowe bilety?

Miejscowy przewoźnik jest bodaj jedynym w skali co najmniej kontynentu europejskiego, który... rozróżnia nowe i stare pojazdy taryfowo. Przejazd pomiędzy miastami w trolejbusie ZiU kosztuje 2 ruble naddniestrzańskie i 50 kopiejek, a za podróż nowszym BKM-em trzeba zapłacić trzy ruble. Choć – podobnie jak i całej republiki – rubla naddniestrzańskiego nie uznaje żadne państwo na świecie (za wyjątkiem separatystycznych, mających podobny status Abchazji i Osetii Południowej). w trolejbusie nie zapłacimy żadną inną walutą, a zwłaszcza mołdawskim lejem. Kurs rubla jest jednak bardzo zbliżony do kursu leja i wynosi około 0,23 PLN za 1 PRB. Ciekawostką są warte mniej niż rubla monety z sierpem i młotem, a także pojawiające się obecnie w obiegu rzadko plastikowe żetony o różnych kształtach z krótkiej serii próbnej podobne do używanych niegdyś do zabawy krążków Tazo.

W każdym trolejbusie pracuje konduktor, który wydaje tradycyjne bilety papierowe. Taki stan utrzyma się już najprawdopodobniej niedługo. Władze Naddniestrza rozpoczęły bowiem prace nad wdrożeniem biletu elektronicznego, co... znacznie wyprzedza panujące w Mołdawii trendy.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Berlin ma absurdalną drogę rowerową. „Jak z Tetrisa”

Przestrzeń

Berlin ma absurdalną drogę rowerową. „Jak z Tetrisa”

Jakub Dybalski 13 sierpnia 2018

Padwa kupuje autobusy elektryczne BYD

Komunikacja

Padwa kupuje autobusy elektryczne BYD

Jakub Dybalski 09 sierpnia 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5