Choć łódzka komunikacja miejska funkcjonuje na razie bez dodatkowych ograniczeń, MPK przyznaje, że problem braku kierowców i motorniczych jest poważny. Najwięcej wakatów dotyczy stanowiska prowadzącego autobusy. Spółka proponuje bezpłatne kursy i zatrudnienie już w momencie ich rozpoczęcia, ale oferta nie spotyka się z tak dużym zainteresowaniem, jakiego oczekuje miejski przewoźnik.
Jednym z najpoważniejszych problemów w funkcjonowaniu komunikacji zbiorowej w kraju jest obecnie niedobór prowadzących pojazdy. Narasta on od kilku lat, a braki w personelu doprowadziły już w kilku lokalizacjach do wycofania z rozkładu jazdy części kursów. Póki co nie doszło do tego w Łodzi, nie oznacza to jednak, że największy przewoźnik nie odczuwa skutków aktualnej sytuacji na rynku pracy.
120 wakatów na stanowiskach prowadzących pojazdy
– Staray się zwiększać zatrudnienie prowadzących, aby bez utrudnień realizować zlecony nam rozkład – mówi Piotr Wasiak, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź. Jednocześnie przyznaje, że liczba chętnych do pracy jest ograniczona. Największe problemy mają dotyczyć kierowców autobusów, których zdaniem naszego rozmówcy brakuje na łódzkim rynku pracy.
– Szacujemy, że w najbliższym czasie powinniśmy zatrudnić ok. 100 kierowców i ok. 20 motorniczych – wskazuje na skalę potrzeb przedstawiciel miejskiej spółki. Zapewnia też, że przedsiębiorstwo podejmuje działania, aby zachęcić ludzi niezatrudnionych dotychczas w branży do zdobycia kwalifikacji. W MPK działają więc wewnętrzne ośrodki szkolenia kierowców i motorniczych.
Zdobycie kwalifikacji jest teraz bezpłatne
Atutem ma być też możliwość zatrudnienia już w momencie rozpoczęcia kursu. – Chętni mogą też skorzystać z bezpłatnych kursów, aby zdobyć niezbędne kwalifikacje – podkreślają służby prasowe Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. O możliwości zatrudnienia łodzianie są stale informowani poprzez ogłoszenia m.in. na przystankach, w tramwajach i autobusach czy w lokalnej prasie.
Dodajmy, że od 2020 r. łódzka komunikacja miejska funkcjonuje z obniżoną częstotliwością bazową. Nie wynosi ona, jak od 2017 r., 12, lecz 15 minut. Oznacza to, że spora część połączeń obsługiwana jest rzadziej niż co kwadrans – z najwyższym taktem funkcjonują tylko główne linie autobusowe i większość tramwajowych.
Między innymi te zagadnienia będą poruszane również w debatach Kongresu Inteligentnych Miast (dawnego Kongres Transportu Publicznego) 7 maja 2025 r. w Warszawie. W agendzie Kongresu znajdą się między innymi obrona cywilna, planowanie przestrzenne, ochrona infrastruktury krytycznej, transport szynowy czy partycypacja społeczna i komunikacja z mieszkańcami, w tym dobie zagrożeń, katastrof naturalnych czy ataków hybrydowych.
Po więcej informacji, szczegółową agendę, listę uczestników i formularz bezpłatnej rejestracji zapraszamy na stronę wydarzenia.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.