Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MPK Tarnów chce kupić elektrobusy, choć ma wysokie wymagania

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2018-08-03 12:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

MPK Tarnów chce kupić elektrobusy, choć ma wysokie wymagania
fot.
Kilka dni temu MPK Tarnów podsumowało dwutygodniowe testy elektrycznego solarisa i nie było zadowolone z tego rodzaju napędu. Teraz jednak przewoźnik uruchomił dialog techniczny i jest ciekawy, co firmy mają do zaproponowania w tych wariantach autobusów elektrycznych, które wydają mu się akceptowalne.

– Liczę na to, że autobusy elektryczne, które mają na razie same minusy względem CNG, rozwiną się – będą miały większy zasięg, a wymiana baterii nie będzie tyle kosztowała, co obecnie. Teraz na wymianę baterii po ośmiu latach trzeba wydać 600 tys. zł – mówił nam niedawno prezes MPK Tarnów Jerzy Wiatr.

To właśnie niewystarczająca żywotność baterii, która powoduje, że po kilku latach trzeba je wymienić i ich niska pojemność, co z kolei nie pozwala na naładowanie autobusu w nocy i jeżdżenie potem cały dzień, to główne problemy tej technologii według tarnowskich urzędników.

Mimo wszystko dopuszczają dwa rozwiązania – albo bardzo pojemne baterie (minimum 400 kWh), albo elektrobus z ogniwem paliwowym, napędzany wodorem.

„Wariant drugi z wodorowymi ogniwami paliwowymi jest uzależniony od dostępności wodoru o czystości 99,999% w racjonalnej cenie zakupu. Zarząd prowadzi w tej sprawie rozmowy, z których wynika, że można liczyć na zapewnienie stałych dostaw czystego wodoru już w przyszłym roku. Taki scenariusz otwiera możliwości zakupu 5-10 elektrobusów wodorowych w roku 2020” – można przeczytać w informacji o dialogu technicznym. Spółka „…chce potwierdzić doniesienia medialne mówiące o 30-40% poprawie ich wydajności, zmniejszeniu masy oraz redukcji ilości platyny jako katalizatora o 90%. Rezultatem jest oczekiwany i zapowiadany przez producentów spadek ceny finalnej pojazdu do akceptowalnych poziomów”.

W MPK Tarnów zwracają też uwagę, że najprawdopodobniej już w przyszłym lub w 2020 r. dostępne będą bardzo pojemne baterie litowo-jonowe lub ze stałym elektrolitem, które zapewnią trwałość przez co najmniej 10 lat, czyli cały cykl użytkowania autobusu. Chcą się więc dowiedzieć, co producenci mogą w tej kwestii zaproponować.

MPK Tarnów kupiło niedawno 21 nowych autobusów napędzanych gazem ziemnym. Przewoźnik chce jednak wykorzystać rządowe plany elektromobilnościowe i zapowiedzi dofinansowania zakupu autobusów elektrycznych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5