MPK Kraków po blisko pół roku od terminu składania ofert rozstrzygnęło postępowanie na dostawy do 60 nowych tramwajów. Zamawiający zaakceptował jedyną ofertę, którą złożył Stadler. Pierwsza umowa realizacyjna będzie obejmować dostawy 10 pojazdów.
Przedmiotem ogłoszonego przed majówką przetargu są dostawy – w ramach umowy ramowej – do 60 nowych, niskopodłogowych tramwajów przegubowych. Pierwsza umowa realizacyjna będzie obejmować dostawę 10 wagonów. Ostateczna liczba kupowanych tramwajów będzie zależeć m.in. od wysokości pozyskanego dofinansowania unijnego. Długość tramwaju określono na 30-37 m. Tramwaj musi posiadać obszar o obniżonej podłodze, stanowiący co najmniej 85% powierzchni całej podłogi. Dwa tramwaje mają być wyposażone w zasobniki umożliwiające jazdę bez zasilania z sieci trakcyjnej na dystansie do 3 km. Więcej
tutaj.
Otwarcie ofert miało miejsce jeszcze we wrześniu zeszłego roku. Wystartował jedynie Stadler, który zaproponował pojazdy Tango Kraków Lajkonik 2, wyceniając zlecenie na 619,3 mln zł brutto (cena za jeden tramwaj to 8,372 mln zł netto). Budżet na całość został określony na kwotę 554,7 mln zł brutto. Ostatecznie dzisiaj (2 marca), po blisko pół roku od otwarcia ofert, postępowanie zostało rozstrzygnięte. Wygrał je Stadler, startujący jako konsorcjum firm Stadler Polska i Stadler Środa. Oferent zdobył 95 na 100 możliwych punktów. Producent nie zdobył punktów w kryterium drzwi dwustrumieniowych ponad wymagane w SIWZ (5%).
Producent zaoferował trzyczłonowe pojazdy, w którym zastosowane zostaną wózki z silnikiem i przekładnią wewnątrz ramy. Wózki będą obrotowe, z czopem skrętu, posiadające belkę bujakową. Pojazd będzie wyposażony w drzwi dwustrumieniowe o szerokości 1400 mm. Długość niskiej podłogi to 21,65 m. Pojemność wozu wyniesie 238 osób (przy napełnieniu 5 osób na m2). Z tego przynajmniej 30% będą stanowiły miejsca siedzące stałe (min. 75).
Przetarg ma formułę ramową, co oznacza, że zamawiający nie musi zamawiać wszystkich 60 pojazdów, a tylko pewną pulę – w miarę posiadanych środków. Dostawa pierwszego tramwaju, w ramach pierwszej umowy realizacyjnej, nastąpi w ciągu 21 miesięcy od zawarcia umowy ramowej. Następny pojazd przyjedzie w ciągu kolejnych trzech miesięcy. Wszystkie dziesięć pojazdów powinno dotrzeć nie później niż w listopadzie 2022 r. Termin dostaw pierwszego tramwaju w ramach kolejnych umów realizacyjnych określono na 14-21 miesięcy. Założono dostawy nie więcej niż trzech wagonów na dwa tygodnie. Cała umowa ma zostać zrealizowana do końca 2025 r.
Przypomnijmy: w grudniu 2019 r. Stadler
dostarczył pierwszy tramwaj z poprzedniego kontraktu na 50 pojazdów. Obecnie pojazd odbywa jazdy próbne. Dostawy mają zakończyć się w tym roku.