Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Pierwszy tramwaj „Lajkonik” od Stadlera na krakowskich torach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-12-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Dzisiaj (13 grudnia) na krakowskie tory zjechał pierwszy tramwaj Stadlera. Teraz pojazd będzie przechodził badania homologacyjne. Dostawy wszystkich 50 tramwajów mają zakończyć się w 2020 r.

W nocy z 12 na 13 grudnia do Krakowa został dostarczony pierwszy tramwaj Stadlera. W godzinach porannych pojazd został rozładowany. To jeden z 50 nowych tramwajów, które Stadler ma dostarczyć do stolicy Małopolski.

Jak informuje MPK Kraków, teraz rozpoczną się badania i przejazdy niezbędne do uzyskania homologacji. Będą to m.in. testy systemów napędu, hamowania oraz układów elektrycznych i innych elementów istotnych dla prawidłowej eksploatacji i bezpieczeństwa podróżnych. Następnie pojazd zostanie dopuszczony do ruchu. Rozpoczną się wówczas szkolenia motorniczych oraz pracowników zaplecza.

W połowie stycznia 2018 r. MPK Kraków podpisało umowę ramową z konsorcjum firm Solaris Bus & Coach i Stadler Polska na dostawy do 50 tramwajów. Umowa realizacyjna pierwszej części zamówienia, opiewająca na kwotę ponad 314 mln zł, obejmuje 35 pojazdów. W grudniu 2018 r. MPK zawarło umowę na pozostałe 15 tramwajów, wyczerpując tym samym w pełni umowę ramową na dostawy do 50 tramwajów.

Nowe niskopodłogowe trójczłonowe tramwaje o długości 33,4 m i szerokości 2,4 m będą mogły przewieźć 227 podróżnych (przy normie pięć osób na metr kwadratowy), w tym 80 na miejscach siedzących. Pojazdy są wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, biletomaty oraz porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, zamontowane na poręczach. Nowością sąszersze niż dotychczas drzwi o szerokości 1,4 m, które ułatwią wsiadanie i wysiadanie. W drzwiach wagonów będzie funkcjonował system liczenia pasażerów.

W tramwaju zostały zastosowane skrętne wózki. Jak informuje producent, specjalna konstrukcja jezdna ram wózków zapewni zmniejszenie zużycia kół oraz torowiska, a także wpłynie na zmniejszenie drgań emitowanych podczas jazdy. Ponadto w wagonach znajdują się absorbery energii, których zadaniem będzie minimalizowanie skutków kolizji. Tramwaje sąrównież wyposażone w system rekuperacji energii wytwarzanej m.in. podczas hamowania.

Warto także przypomnieć, że dwa tramwaje z tego zamówienia będą wyposażone w innowacyjne rozwiązanie, które umożliwi jazdę bez zasilania z sieci trakcyjnej na odległości ok. 3 km. Będzie istniała możliwość instalacji tego systemu także w innych wozach. Więcej o założeniach jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej pisaliśmy tutaj.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Francja. Alstom dostarczy nowe tramwaje Citadis do Tuluzy, Brest i Besançon

Komunikacja

Szczecin akceptuje ofertę na tramwaje-składaki

Przestrzeń

Szczecin akceptuje ofertę na tramwaje-składaki

Witold Urbanowicz 28 marca 2023

Zobacz również:

Kraków z dofinansowaniem na już zakupione tramwaje

Przestrzeń

Kraków z dofinansowaniem na już zakupione tramwaje

Urbanowicz Witold 27 kwietnia 2023

Kraków „odklei” tramwaj od Tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Francja. Alstom dostarczy nowe tramwaje Citadis do Tuluzy, Brest i Besançon

Komunikacja

Szczecin akceptuje ofertę na tramwaje-składaki

Przestrzeń

Szczecin akceptuje ofertę na tramwaje-składaki

Witold Urbanowicz 28 marca 2023

Zobacz również:

Kraków z dofinansowaniem na już zakupione tramwaje

Przestrzeń

Kraków z dofinansowaniem na już zakupione tramwaje

Urbanowicz Witold 27 kwietnia 2023

Kraków „odklei” tramwaj od Tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5