Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

MPK Kraków podsumowuje rok. Wodór, energia słoneczna i nowe tramwaje

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-12-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
MPK Kraków podsumowuje rok. Wodór, energia słoneczna i nowe tramwaje
fot. MPK
Rok 2022 był bardzo trudnym rokiem – wszyscy cały czas odczuwamy skutki wybuchu wojny w Ukrainie i związane z tym m.in. rosnące koszty energii, wysoką inflację. Pomimo tych wyzwań w 2022 roku MPK w Krakowie udało się realizować szereg inwestycji.

MPK obserwuje nowe rozwiązania w zakresie zeroemisyjnego zasilania autobusów. Stąd decyzja krakowskiego przewoźnika o rozpoczęciu eksploatacji autobusów wodorowych. Już w czerwcu 2022 roku pasażerowie w Krakowie mogli testowo podróżować autobusem wodorowym. Warto podkreślić, że Kraków to pierwsze polskie miasto, w którym zaczęła działać stacja Orlenu do tankowania wodoru. W planach MPK SA jest zakup nowych autobusów wodorowych oraz przebudowa i dostosowanie do ich obsługi zajezdni autobusowej w Płaszowie.

Jedną z ważnych inwestycji MPK związanych z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii jest realizacja przebudowy zajezdni tramwajowej w Nowej Hucie. Już w styczniu 2022 r. została tam oddana do użytkowania nowoczesna hala, na dachu której zostały zamontowane panele fotowoltaiczne. Dzięki ich powierzchni wynoszącej w sumie ok. 500 m² energia potrzebna do zasilania tej hali pochodzi z energii słonecznej.

Kraków, realizując wymagania ustawy o elektromobilności, zwiększa liczbę autobusów elektrycznych. W 2022 roku zostały podpisane umowy z dwoma producentami – firmą Solaris Bus & Coach oraz Irizar e-mobility, na dostawę w sumie 42 autobusów zasilanych energią elektryczną. Dzięki temu w 2023 roku krakowskimi ulicami będzie kursować już ponad 120 elektryków.

Rok 2022 to z pewnością bardzo intensywny czas jeżeli chodzi o wymianę taboru tramwajowego w Krakowie. Rozpoczęły się bowiem dostawy 60 tramwajów Lajkonik II. Te nowoczesne tramwaje kursują m.in. przez otwartą w sierpniu 2022 roku Trasę Łagiewnicką. Krakowski przewoźnik zdecydował także w mijającym roku o przeprowadzeniu wstępnych konsultacji rynkowych, których celem jest zamówienie kolejnych 60 nowoczesnych wagonów. Realizacja tych inwestycji pozwoli w ciągu czterech najbliższych lat na wycofanie z ruchu wszystkich tramwajów wysokopodłogowych.

MPK SA cały czas zwiększa także liczbę wagonów z klimatyzacją. Nie chodzi tylko o zakup nowych pojazdów, ale także montowanie systemu klimatyzacji w wagonach NGT6, które jej nie miały. Obecnie już 13 tych niskopodłogowych tramwajów posiada klimatyzację. W planach na 2023 rok jest zamontowanie tego systemu w kolejnych 11 wagonach NGT6.

W 2022 roku w Krakowie została wprowadzona numeracja wszystkich przystanków. Ta zmiana to spore ułatwienie w podróżowaniu i planowaniu przesiadek dla osób niewidomych i słabowidzących, które korzystają z aplikacji, a także dla turystów nie znających miasta.

W związku z wojną i problemami ukraińskich miast, Kraków przekazał Ukrainie w sumie sześć autobusów – pięć trafiło do Lwowa, a jeden do miasta Chmielnicki. Wszystkie po brzegi wypełnione darami mieszkańców Krakowa. W pomoc dla Ukrainy angażowali się także pracownicy MPK SA organizując zbiórki i pomagając segregować zebrane przez krakowian dary.

We wrześniu 2022 r.w Krakowie został zorganizowany 38. Krajowy Zjazd Komunikacji Miejskiej. Wzięli w nim udział przedstawiciele przedsiębiorstw komunikacyjnych, organizatorów transportu i firm z branży transportowej z całej Polski. Krajowe Zjazdy to najważniejsze dla branży transportu publicznego w Polsce spotkania, które odbywają się co dwa lata w różnych polskich miastach. Ważnym tematem krakowskiego zjazdu była m.in. obecna sytuacja ekonomiczna i jej wpływ na transport publiczny. Spotkania i rozmowy uczestników 38. Zjazdu Komunikacji Miejskiej dawały możliwość wymiany doświadczeń, a tym samym wypracowanie możliwych sposobów radzenia sobie z obecnymi wyzwaniami transportu miejskiego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków. Już 20 NGT6 ma klimatyzację

Komunikacja

Kraków. Już 20 NGT6 ma klimatyzację

Redakcja/inf. pras. 14 sierpnia 2023

Setny elektrobus już w Krakowie. Pierwszy nie Solaris [zdjęcia]

Przestrzeń

MPK Kraków odbiera kolejne 22 elektrobusy. Razem ma ich już 99

Komunikacja

Pierwsze elektrobusy Solarisa z nowej umowy dotarły do Krakowa

Komunikacja

Trójkolorowy skład "eNek" na krakowskiej linii muzealnej

Komunikacja

MPK Kraków ma już 20 nowych Lajkoników

Komunikacja

MPK Kraków ma już 20 nowych Lajkoników

Redakcja/inf. pras. 04 maja 2023

Zobacz również:

Kraków. Już 20 NGT6 ma klimatyzację

Komunikacja

Kraków. Już 20 NGT6 ma klimatyzację

Redakcja/inf. pras. 14 sierpnia 2023

Setny elektrobus już w Krakowie. Pierwszy nie Solaris [zdjęcia]

Przestrzeń

MPK Kraków odbiera kolejne 22 elektrobusy. Razem ma ich już 99

Komunikacja

Pierwsze elektrobusy Solarisa z nowej umowy dotarły do Krakowa

Komunikacja

Trójkolorowy skład "eNek" na krakowskiej linii muzealnej

Komunikacja

MPK Kraków ma już 20 nowych Lajkoników

Komunikacja

MPK Kraków ma już 20 nowych Lajkoników

Redakcja/inf. pras. 04 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5