Partnerzy serwisu:
Komunikacja

125 kobiet i 1 wyjątek za pulpitami tramwajów krakowskich

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
16-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-05-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
125 kobiet i 1 wyjątek za pulpitami tramwajów krakowskich
fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
W Krakowie kobiety stanowią dziś 23% wszystkich motorniczych, a ich liczba w ciągu dekady niemal się podwoiła. MPK nie notuje też problemów kadrowych. Przyciągają stabilne warunki pracy, nowoczesny tabor i możliwość pogodzenia pracy z życiem prywatnym.

Zawód motorniczego w Krakowie przechodzi zauważalne zmiany – zarówno pod względem rosnącej liczby kobiet, jak i zmieniającej się struktury pokoleniowej. Choć miasto nie prowadzi specjalnych programów integracyjnych, MPK konsekwentnie inwestuje w rekrutację i szkolenia, które umożliwiają nowym pracownikom – bez względu na płeć – sprawne wejście do zawodu.

Kobiet przybywa – i to wyraźnie

Obecnie w MPK Kraków pracuje 125 kobiet na stanowisku motorniczej, co stanowi 23% całej załogi motorniczych. Dla porównania – dziesięć lat temu udział kobiet wynosił zaledwie 14%, co oznacza niemal dwukrotny wzrost w ciągu dekady.

Na ten trend wpłynęły działania promujące zawód – kampanie w mediach społecznościowych i radiu – a także rosnący komfort pracy, związany z wprowadzeniem nowoczesnych tramwajów. MPK w swoich materiałach rekrutacyjnych regularnie podkreśla, że jest przyjaznym miejscem pracy dla kobiet.

Z rozmów z zatrudnionymi motorniczymi wynika natomiast, że najbardziej cenią sobie stabilność zatrudnienia, elastyczne grafiki umożliwiające godzenie pracy z opieką nad dziećmi, satysfakcję z wykonywanej pracy oraz atrakcyjne wynagrodzenie.

Zawód motorniczego nie wymaga ponadprzeciętnej sprawności fizycznej, co sprawia, że kobiety i mężczyźni mogą wykonywać go na równych zasadach. MPK zaznacza, że przykłada dużą wagę do kwestii bezpieczeństwa i oferuje swoim pracownikom realne wsparcie w codziennej pracy. Pasażerowie są już przyzwyczajeni do kobiet za sterami tramwajów – zawód ten nie jest dziś postrzegany jako typowo męski.

Jeden obcokrajowiec za pulpitem

W krakowskim MPK tylko jeden motorniczy to obcokrajowiec. Choć po wybuchu wojny w Ukrainie zainteresowanie pracą w transporcie publicznym wzrosło, kluczową barierą okazała się znajomość języka. Brak komunikatywnej znajomości języka polskiego uniemożliwia nie tylko codzienną pracę i kontakt z pasażerami, ale też przystąpienie do egzaminu państwowego, który można zdawać wyłącznie w języku polskim, angielskim lub niemieckim.

Problemem jest również brak uznawalności uprawnień zdobytych za granicą – np. w Ukrainie – które nie są honorowane w Polsce. Mimo tych ograniczeń MPK oferuje obcokrajowcom wsparcie adaptacyjne oraz możliwość udziału w bezpłatnym kursie przygotowawczym.

Szkolenia i rekrutacja bez przestoju

MPK Kraków nie zgłasza braków kadrowych. Spółka realizuje wszystkie zadania przewozowe, a odejścia – głównie emerytalne – są na bieżąco uzupełniane poprzez organizację kursów i zatrudnianie nowych pracowników.

Proces szkolenia motorniczych jest jasno określony. Kandydaci muszą mieć ukończone 21 lat, prawo jazdy kategorii B, pozytywne wyniki badań lekarskich i psychologicznych oraz co najmniej 185 dni zamieszkania na terenie Polski. Kurs obejmuje część teoretyczną i praktyczną, wewnętrzne egzaminy oraz egzamin państwowy. Egzamin teoretyczny przeprowadzany jest w Małopolskim Ośrodku Ruchu Drogowego, a egzamin praktyczny – w zajezdni Podgórze oraz w ruchu miejskim. Po pozytywnym zaliczeniu egzaminów pozwolenie na prowadzenie tramwaju wydaje starosta właściwy dla miejsca zamieszkania.

MPK prowadzi szkolenia we własnym ośrodku i nie współpracuje w tym zakresie z zewnętrznymi instytucjami edukacyjnymi.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MPK Kraków odbiera 37 nowych Solarisów

Komunikacja

MPK Kraków odbiera 37 nowych Solarisów

Redakcja/inf. pras. 14 kwietnia 2025

Umowy ramowe na 90 tramwajów Pesy dla Krakowa podpisane

Komunikacja

Umowy ramowe na 90 tramwajów Pesy dla Krakowa podpisane

inf. pras. oprac. JR 03 kwietnia 2025

Kraków testuje autobus wodorowy od Mercedesa

Komunikacja

Kraków testuje autobus wodorowy od Mercedesa

Redakcja/inf. pras. 17 grudnia 2024

MPK Kraków ma dwie oferty na nowe tramwaje. Zaskoczenia?

Komunikacja

Zobacz również:

MPK Kraków odbiera 37 nowych Solarisów

Komunikacja

MPK Kraków odbiera 37 nowych Solarisów

Redakcja/inf. pras. 14 kwietnia 2025

Umowy ramowe na 90 tramwajów Pesy dla Krakowa podpisane

Komunikacja

Umowy ramowe na 90 tramwajów Pesy dla Krakowa podpisane

inf. pras. oprac. JR 03 kwietnia 2025

Kraków testuje autobus wodorowy od Mercedesa

Komunikacja

Kraków testuje autobus wodorowy od Mercedesa

Redakcja/inf. pras. 17 grudnia 2024

MPK Kraków ma dwie oferty na nowe tramwaje. Zaskoczenia?

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij