Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MPK Częstochowa: Przegubowe hybrydy również odzyskują sprawność

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
25-11-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
MPK Częstochowa: Przegubowe hybrydy również odzyskują sprawność
fot. MPK Częstochowa
MPK Częstochowa przy współpracy z Autosanem przywróciło do ruchu pasażerskiego kolejny autobus hybrydowy marki Solbus – tym razem to pierwszy przegub, prace nad którym trwały od dawna. Pojazdy te różnią się od solowych wersji, dlatego nie można było takich samych rozwiązań.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie ogłosiło właśnie, że do ruchu pasażerskiego przywrócono pierwszy przegubowy autobus hybrydowy. Wcześniej ogłoszono przywrócenie do służby dziesięciu wersji autobusów pojedynczych 12-metrowych. Przegubowy solbus został przekonfigurowany, odbył próby ruchowe na zamkniętym terenie zajezdni MPK, po czym dopuszczono go do służby liniowej. Teraz, podobnie do solówek, niemal bezszelestnie wozi pasażerów w ulicznym ruchu miejskim.

Już w czasie premiery pierwszego przekonfigurowanego Solbusa ówczesny prezes Autosanu, Eugeniusz Szymonik, powiedział, że rozwiązań wypracowanych dla wersji 12-metrowych nie da się zastosować w autobusach przegubowych.

Okazuje się, że technicznie obie wersje są niemal identyczne – nawet modernizacja osprzętu przebiegła dokładnie tak samo, jak dwunastometrowców, czyli przede wszystkim zlikwidowano superkondensatory i zastąpiono akumulatorami, obniżając masę pojazdu i jego środek ciężkości. Jest jednak jedna drobna różnica. – Autobus wyposażony jest w tzw. chopper, czyli rezystor hamowania – wyjaśnia Kamil Świtała, główny elektronik MPK bezpośrednio biorący udział w modernizacji hybryd - W momencie, kiedy akumulatory są naładowane, energia rekuperacji kierowana jest nie do nich, a do rezystora hamowania – wyjaśnia. Największa różnica, to oprogramowanie. – Całe zarządzanie energią wygląda inaczej, niż w tamtych autobusach – mówi Świtała.

Wskutek przekonfigurowania systemu zarządzania anergią oraz wymiany osprzętu elektrycznego, podobnie jak w przypadku wersji 12-metrowych, udało się obniżyć prędkość obrotową motoru generatora. Jej wartość minimalna różni się jednak i nie wynosi 700 obr/min, a 900, co jednak nie sprawia niemal żadnej różnicy, jeśli chodzi o skutek akustyczny – a to na obrotach minimalnych autobus pracuje przez większość czasu. Prędkość pracy przy ładowaniu przyspieszonym wynosi tyle samo, co w wozach krótkich, czyli 1200 obr/min.

Prace cały czas trwają. Jeżdżący przegub pracując liniowo jest cały czas obserwowany pod kątem błędów (póki co – nie ma) i możliwości dalszych modernizacji. – Autobus przegubowy został na razie przebudowany testowo. Przegubów nie było w przetargu – poinformował wiceprezes MPK Robert Madej zapytany o to, czy przegubowe Solbusy będą rekonfigurowane w ramach zawartej już umowy z Autosanem. Najpewniej postępowania takiego będzie można spodziewać się w przyszłym roku.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jakie tramwaje kupuje Częstochowa?

Komunikacja

Jakie tramwaje kupuje Częstochowa?

Jakub Rösler 29 listopada 2024

Częstochowa kupuje nowe tramwaje

Komunikacja

Częstochowa kupuje nowe tramwaje

Jakub Rösler 28 listopada 2024

Trzy oferty na dostawę przegubowych elektrobusów dla Częstochowy

Komunikacja

Częstochowa chce ratować GAZEL-ę. Inaczej niż do tej pory

Komunikacja

Częstochowa: Fiasko przetargu na zakup dwóch autobusów

Przestrzeń

Zobacz również:

Jakie tramwaje kupuje Częstochowa?

Komunikacja

Jakie tramwaje kupuje Częstochowa?

Jakub Rösler 29 listopada 2024

Częstochowa kupuje nowe tramwaje

Komunikacja

Częstochowa kupuje nowe tramwaje

Jakub Rösler 28 listopada 2024

Trzy oferty na dostawę przegubowych elektrobusów dla Częstochowy

Komunikacja

Częstochowa chce ratować GAZEL-ę. Inaczej niż do tej pory

Komunikacja

Częstochowa: Fiasko przetargu na zakup dwóch autobusów

Przestrzeń

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij