Moskwa zamknęła linę monoraila i zamieni ją w park na wysokości. „Monorail został zbudowany ponad 20 lat temu, od dawna nie pełni swojej założonej funkcji transportowej. Zaplanowana inspekcja wykazała potrzebę gruntownego remontu” – podaje portal komunikacyjny Moskwy.
Moskiewski monorail ruszył w 2024 r., a na jego trasie znalazło się sześć stacji. Nowy środek transportu miał przynieść transportową rewolucję – dzięki niższym kosztom budowy niż metro. Jak się okazało, jego budowa przede wszystkim miała zabezpieczać interesy ówczesnego burmistrza Jurija Łużkowa.
Kolej jednoszynowa była oznaczona na schemacie metra pechowym numerem 13. Szybko uwidoczniły się mankamenty nowego środka transportu w postaci niskiej prędkości i przepustowości, a także nieadekwatnej trasie. Do tego doszła mniejsza dostępność wyniesionych stacji. W ostatnim okresie działała w godzinach 8-20 z częstotliwością co 30 min.
Ostatnim dniem funkcjonowania był 27 czerwca. „Mogą Państwo kontynuować wygodą podróż w tym kierunku, korzystając z rozwiniętej sieci komunikacyjnej – nowe stacje metra i MCK (kolejowa linia obwodowa), a także linie tramwajowe i autobusowe z elektrobusami, które częściowo powielają trasę monoraila” – podaje portal komunikacyjny Moskwy.
Remont i utrzymywanie kolei jednoszynowej okazało się nieopłacalne. „Tabor jednoszynowy wyczerpuje swoje zasoby: nowe pociągi nie są produkowane, nie ma zamienników. Jego odnowa kosztuje tyle samo, co 130 nowych wagonów metra. Dziś jednoszynowa jest atrakcją turystyczną, dziennie korzysta z niej mniej niż 2 tysiące osób. To głównie turyści lub pasażerowie, którzy jeżdżą nim okazjonalnie. Dla porównania, kolejką linową na Worobiowych Wzgórzach jeździ dziennie 8 tysięcy pasażerów” – przekonywał Departament Transportu Moskwy, który dodawał, że w ciągu ostatniej dekady liczba pasażerów zmniejszyła się dziesięciokrotnie.
Na początku czerwca zorganizowano „konsultacje społeczne”. Przedstawiono wady systemu, a jednocześnie przedstawiono wizję budowy całorocznego parku, wzorowanego na nowojorskim High Line. „Nowoczesny i niezwykły park może być bezpłatny i całodobowy, może być przeznaczony na każdą formę wypoczynku: spotkania ze znajomymi i rodziną, sport, spacery z psami lub relaks z dziećmi. Przestrzeń parkowa będzie mogła połączyć 5 dzielnic, w których mieszka 300 tysięcy osób. Frekwencja może wynieść do 20 tysięcy osób dziennie – to 10 razy więcej niż obecnie korzysta z jednoszynowej kolei”.
Co nie zaskakuje, 71% mieszkańców poparło wizję budowy 4-kilometrowego parku, znajdującego się na wysokości 6 m nad ziemią. W parku, na pamiątkę, mają zostać pozostawione wagony monoraila. Otwarcie nowej przestrzeni zaplanowano na 2027 r.
mat. pras.
mat. pras.