Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Monorail pod nadzorem Transportowego Dozoru Technicznego?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2021-10-14 16:50
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Monorail pod nadzorem Transportowego Dozoru Technicznego?
fot. WU
Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt zmian Projekt ustawy o zmianie ustawy o dozorze technicznym oraz ustawy o transporcie kolejowym. Jego celem jest stworzenie ram regulacyjnych dla nowego środka transportu w postaci kolei jednoszynowej bądź poruszających się na poduszkach powietrznych lub magnetycznych.

Projekt jest krótki i zakłada objęcie dozorem Transportowego Dozoru Technicznego „urządzeń do przewozu osób lub rzeczy poruszających się po jednej szynie lub na poduszkach powietrznych lub magnetycznych, innych niż używane w transporcie kolejowym i transporcie linowo-terenowym”. Jak wyjaśnia Ministerstwo, konieczność nowelizacji przepisów wynika z sygnałów dotyczących planów budowy takich urządzeń. Zasadniczym celem regulacji jest stworzenie ram regulacyjnych dla nowego środka transportu.

Jak przekonuje Ministerstwo, „sprawny, szybki, niskoemisyjny, ekologiczny i konkurencyjny cenowo transport” to wymierna korzyść dla samorządów, która wpływa na jakość życia i zwiększający atrakcyjność gospodarczą miast. Takim rozwiązaniem, oprócz drogiego metra ma być – zdaniem urzędników – monorail poruszający się na estakadach (w formie podwieszanej lub siodłowej – na szynie pod pojazdem).

Monorail „nie wymaga znaczących i rozległych robót ziemnych” w porównaniu do metra, a ponadto „nie ingeruje w strukturę miejską tak mocno, jak tradycyjne, naziemne środki transportu”. Zaletą jest bezkolizyjność – pojazd nie musi zatrzymywać się na światłach i skrzyżowaniach, a do tego minimalizowane jest ryzyko wypadków. „Zbudowanie i eksploatacja sieci monorail z jednej strony obniży koszty transportu (tak dla miasta jak i dla użytkowników tej formy transportu), a z drugiej znacząco przyspieszy ten transport, nie ingerując w dotychczasową infrastrukturę drogową” – przekonuje Ministerstwo.

Obecnie, jak wylicza resort, funkcjonuje ok. 56 linii kolei jednoszynowej (Niemcy, Włochy, Anglia, USA, Australia), z czego 26 zlokalizowanych jest w Azji (m.in. w Japonii i Korei Południowej). Prawie 30 nowych linii jest w trakcie budowy, testów, w fazie planowania koncepcyjnego bądź oczekuje na budowę.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Alstom zaoferuje Polsce tabor wodorowy i monorail

Mobilność

Alstom zaoferuje Polsce tabor wodorowy i monorail

Roman Czubiński 03 czerwca 2021

Tajlandia będzie miała monorail. Pierwsze wagony dostarczone

Mobilność

Tajlandia będzie miała monorail. Pierwsze wagony dostarczone

inf prasowa oprac. JM 05 października 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5