Poznański Modertrans ma dużą szansę na pierwszy w swojej historii kontrakt na dostawę fabrycznie nowych wagonów tramwajowych za granicę. Niewielki producent wystartował w przetargu ogłoszonym przez łotewskie miasto Lipawa (Liepāja). Miejscowy samorząd chce zamówić sześć niskopodłogowych wagonów tramwajowych – być może będą to Moderusy Gamma.
Modertrans złożył swoją ofertę w przetargu na dostawę nowych wagonów tramwajowych do Lipawy na Łotwie. Oferty przyjmowane były do wczoraj. – Potwierdzamy, że wzięliśmy udział w postępowaniu przetargowym ogłoszonym przez miasto Lipawa na zakup nowych tramwajów niskopodłogowych – czytamy w krótkim oświadczeniu przesłanym nam przez sekretariat wiceprezesa zarządu Modertrans Poznań sp.z o.o.
Konkurentem jest chorwacki Končar – Zaoferowaliśmy całkowicie niskopodłogowy tramwaj z rodziny Moderus Gamma. Całkowita wartość naszej oferty to 12,6 mln euro – informuje poznański producent. – Składa się na nią dostawa sześciu tramwajów wraz z wyposażeniem specjalistycznym dla zajezdni, przeprowadzenie szkoleń dla pracowników zamawiającego i 36-miesięczny serwis gwarancyjny – wylicza oferent. W krótkiej wiadomości wskazuje on także, że bierze on udział w kolejnym już etapie wieloetapowego postępowania.
– Zamawiający będzie teraz prowadził negocjacje z wykonawcami – czytamy. Jak informował portal miejski liepaja.lv, o zamówienie ubiegały się pierwotnie także firmy Končar Electric Vehicles z Chorwacji i Railvec z Litwy. Szanse Modertransu na otrzymanie kontraktu wydają się duże, bo obecnie brane pod uwagę są tylko oferty firm z Zagrzebia i z Poznania.
Modertrans śledzi europejskie postępowania przetargoweDotychczas jeden z najmniejszych graczy na polskim rynku producentów taboru dostarczał tramwaje wyłącznie przedsiębiorstwom z Polski, a większość z nich trafiła do Poznania. Czy złożenie oferty w postępowaniu w Lipawie oznacza zmianę dotychczasowej polityki Modertransu? – Śledzimy wszystkie postępowania przetargowe, których przedmiotem jest dostawa tramwajów, te europejskie również – zapewniła nas poznańska spółka.
Lipawa jest jednym z trzech łotewskich miast eksploatujących sieci tramwajowe. Tamtejszy system składa się z jednej linii o długości niecałych 7 km. W 2014 r. na naszych łamach
opisywaliśmy niedawną rozbudowę trasy, w wyniku której tramwaj zaczął obsługiwać jedno z największych miejskich osiedli. Bardzo funkcjonalna infrastruktura kontrastowała z nieco przestarzałym taborem – miejscowy przewoźnik eksploatuje wagony Tatra KT4, w tym w dużej mierze wozy sprowadzone jako używane z Chociebuża, Erfurtu i Gery.