Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Mikołów: Metropolia to same korzyści transportowe

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-04-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Mikołów: Metropolia to same korzyści transportowe
fot. Travelarz, lic. CC BY-SA 4.0, Wikimedia CommonsDworzec w Mikołowie
Dzięki przynależności do Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii znacznie łatwiej nam zapewniać mieszkańcom atrakcyjną ofertę komunikacji zbiorowej – mówi zastępca burmistrza Mikołowa Mateusz Handel. Korzyści mają charakter nie tylko finansowy, ale i organizacyjny. Zdaniem samorządowca rząd powinien umożliwić powstawanie podobnych związków metropolitalnych także w innych aglomeracjach.

Mikołów to 40-tysięczną gmina miejska, położona między Katowicami, Gliwicami i Tychami. Dojazdy do tych właśnie ośrodków należą do najważniejszych potrzeb transportowych mieszkańców. Przedstawiciel samorządu podzielił się swoimi doświadczeniami podczas VII Europejskiego Kongresu Samorządów w Mikołajkach, organizowanego przez Instytut Studiów Wschodnich pod patronatem ZDG TOR.

Jednym z głównych zadań metropolii jest organizacja transportu. Do GZM należy 41 gmin, ale związek ma też podpisane umowy z kilkunastoma innymi samorządami. Łącznie komunikacja metropolitalna obsługuje 56 gmin i ponad 2,5 mln ludzi. Jak uzgodnić potrzeby tak dużej liczby graczy? – Mając doświadczenia sprzed 2018 r., pamiętam, że organizacja transportu zawsze napotykała problemy. Po 4 latach sytuacja nie jest jeszcze idealna, ale zmian na lepsze jest wiele – stwierdził Handel.

Metrolinie – szybciej i taniej (dla miasta)

Pierwszym krokiem było zastanowienie nad sposobami zachęcenia mieszkańców do korzystania z transportu zbiorowego i nad budową niezbędnej infrastruktury. – Oparliśmy się na pięciu założeniach. Transport zbiorowy musi być niezawodny, kursować często (najlepiej, by podróżny nie musiał w ogóle sprawdzać rozkładu jazdy), komfortowy, ekologiczny i ekonomiczny. Tylko wtedy będzie odpowiednią alternatywą dla ruchu samochodowego – uznał samorządowiec. Odpowiedzią na te potrzeby stały się szybkie linie autobusowe między największymi miastami – tzw. metrolinie, z których pierwsze uruchomiono w ubiegłym roku.

– Takie rozwiązanie odciąża nasz budżet miejski, ponieważ metrolinie są zadaniem własnym metropolii. Pozwoliło nam też zwiększyć częstotliwość obsługi innych tras – wymienił korzyści wiceburmistrz. Docelowo będzie można przy ich pomocy dostać się z dowolnego punktu metropolii do innego w czasie nie dłuższym, niż godzina. Na razie jest ich 14, a cała sieć ma liczyć 41.

Większe możliwości dla kolei

Metropolia stawia też na transport szynowy. GZM złożył 10 wniosków do programu Kolej Plus. Jeden z nich dotyczy modernizacji obsługującej gminę Mikołów linii kolejowej Katowice – Orzesze. Jej przepustowość ma zostać zwiększona, a w Mikołowie mają powstać dwa nowe przystanki. – Dostępność komunikacyjna zostałaby więc znacznie poprawiona. Czekamy z niecierpliwością na wyniki konkursu, które miały zostać ogłoszone jeszcze w lutym – zadeklarował Handel.

GZM zapewnił wkład własny do inwestycji, którego miasto wielkości Mikołowa nie byłoby w stanie zgromadzić samodzielnie. – Nawet przy 70% dofinansowania nie byłoby nas na to stać. Przewidywany koszt modernizacji linii Katowice – Mikołów – Orzesze to 440 mln zł, a budżet Mikołowa na inwestycje to 30 mln zł. 250 mln zł to wielkość całego budżetu miejskiego – wyliczał samorządowiec.

Integracja taryfowa: razem łatwiej

Na tym korzyści się nie kończą. Metropolia finansuje też darmową komunikację miejską dla dzieci i młodzieży do 16. roku życia, co wpływa na zmniejszenie ruchu samochodowego. – Ważnym elementem naszej oferty jest też metrobilet, na którym można podróżować autobusem, tramwajem, trolejbusem i pociągiem Kolei Śląskich. Można go kupić także poprzez aplikację mobilną – poinformował Handel.

– Jeśli chodzi o transport zbiorowy, jesteśmy w bardzo komfortowej sytuacji. Uważam, że metropolie podobne do GZM powinny powstawać też w innych częściach Polski – stwierdził wiceburmistrz Mikołowa.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Świdnica unieważnia przetarg na elektrobusy

Komunikacja

Świdnica unieważnia przetarg na elektrobusy

Jakub Rösler 13 września 2023

Pociągi na rzeszowskie lotnisko Jasionka nie dowiozą na wszystkie odloty

Prawo & Finanse

Zobacz również:

GZM. Znika ŚKUP a pojawia się Transport GZM

Prawo & Finanse

GZM. Znika ŚKUP a pojawia się Transport GZM

Redakcja/inf. pras. 13 września 2023

Pozostałe z wątku:

Świdnica unieważnia przetarg na elektrobusy

Komunikacja

Świdnica unieważnia przetarg na elektrobusy

Jakub Rösler 13 września 2023

Pociągi na rzeszowskie lotnisko Jasionka nie dowiozą na wszystkie odloty

Prawo & Finanse

Zobacz również:

GZM. Znika ŚKUP a pojawia się Transport GZM

Prawo & Finanse

GZM. Znika ŚKUP a pojawia się Transport GZM

Redakcja/inf. pras. 13 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5