Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Mieszkańcy Olsztyna chcą inaczej poprowadzić tramwaj. Co z Zatorzem?

Dalej Wstecz
Autor:

Martyn Janduła

Data publikacji:
2016-03-08 12:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Mieszkańcy Olsztyna chcą inaczej poprowadzić tramwaj. Co z Zatorzem?
fot. MJ
Wraz z początkiem marca nadeszły w Olsztynie konsultacje społeczne. Mieszkańcy mieli poznać szczegóły dotyczące trzech opracowanych wariantów przebiegu kolejnych linii tramwajowych. W zasadzie nie różniły się one od siebie niczym, poza usytuowaniem torowiska i przystanków. Mieszkańcy zaoponowali jednak temu i proponowali, żeby tramwaje poprowadzić inaczej.

Pod koniec lutego Olsztyna zaprezentował trzy warianty przebiegu nowych linii tramwajowych. Miasto ma w planach budowę podstawowej trasy, która połączy osiedla Jaroty i Pieczewo z fabryką Michelin i zintegrowanym węzłem przesiadkowym przy dworcu PKP/PKS. Trasa została właściwie z góry narzucona, chociaż ratusz broni się, że do wytyczenia jej posłużyły m.in. wyniki badań napełnienia pojazdów.

Wariant podstawowy przewiduje budowę torowiska w ciągu ulic Wilczyńskiego (miejsce obecnie zrealizowanej inwestycji tramwajowej), Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego, al. Piłsudskiego, Dworcowa aż do skrzyżowania z ulicą Towarową, gdzie połączyłaby się z obecnymi torami technicznymi, które prowadzą do dworca głównego.

Dodatkowo projekt rezerwowy zawiera także propozycje trzech mniejszych odcinków, które mogą powstać w zależności od uzyskanych środków z Unii Europejskiej. Wymienia się tutaj trasę od obecnej krańcówki linii 1 i 2 ulicą Witosa do Wilczyńskiego, trasę po al. Piłsudskiego od skrzyżowania z Dworcową do Kościuszki, a także przedłużenie jednotorowej trasy w głąb miasteczka studenckiego.

Mieszkańcy chcą inaczej

Konsultacje pokazały, że zaproponowany przebieg tramwaju nie wszystkim się jednak podoba. – Kilka osób jest zainteresowanych zmianą przebiegu linii tramwajowej – wymienia Marta Bartoszewicz, rzeczniczka Urzędu Miasta. – Chcą oni, by poprowadzić ją przez Nagórki, zamiast ulicą Krasickiego. Pojawiły się także propozycje, by zamiast ul. Wyszyńskiego, poprowadzić linię przez większą część ul. Dworcowej już od skrzyżowania z Żołnierską. Zaproponowano także przebudowę węzła przesiadkowego pod dworcem – wylicza.

Pokrywa się to także z apelem społeczników z Forum Rozwoju Olsztyna, którzy twierdzą, że w zaproponowanych przez miasto wariantach, tramwaj omija największe skupiska ludzi w mieście przy ul. Dworcowej. Miasto jednak przychyliło się do próśb mieszkańców. – Zleciliśmy firmie projektowej naniesienie poprawek do wersji istniejącej – zaznacza rzeczniczka. – Musimy pamiętać, że projektanci mogą rekomendować pewne rozwiązania, a decyzja i tak pozostaje po naszej stronie – dodaje.

Co z Zatorzem?


Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego (BPBK), które właśnie na zlecenie miasta projektuje drugą nitkę tramwajową, ma również oddzielnie wykonać jedno opracowanie dotyczące obsługi komunikacyjnej osiedli Zatorze i Podleśna. – Koncepcja projektowa ma określać uwarunkowania techniczne, funkcjonalne i ekonomiczne tramwajów i/lub autobusów na tym terenie – wyjaśnia Bartoszewicz. Chodzi dokładnie o osiedla, które leżą po drugiej stronie torów kolejowych, które centralnie przecinają miasto mniej więcej na pół.

By opracować stosowną koncepcję, BPBK do końca kwietnia przeprowadzi ankiety wśród mieszkańców tego rejonu. – Jeszcze nie zostały określone pytania, firma ma je z nami dopiero skonsultować – zaznacza rzeczniczka. Jak podaje ratusz, projektanci mają w swoim opracowaniu, oprócz ankiet, bazować także na analizie potoków pasażerskich, które ZDZiT będzie przeprowadzał w miesiącach marzec-maj. Pod uwagę wzięty ma być też Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla miasta Olsztyna na lata 2012-2027. Dodatkowo Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego przeprowadza dla Olsztyna analizę ruchu indywidualnego i zbiorowego w mieście. – Umowę na te działania podpisaliśmy w październiku ubiegłego roku – podaje Bartoszewicz.

– Dodatkowo we wrześniu planujemy przeprowadzić w tej sprawie konsultacje społeczne z naszymi mieszkańcami, oraz przedstawicielami Platformy Ekomobilności Miejskiej – mówi Marta Bartoszewicz, rzeczniczka. Jednak, jak podkreślał w rozmowie z naszym portalem prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz, wizja, że tramwaj przetnie tory kolejowe i dotrze do drugiej połowy Olsztyna, jest mocno odległa. – Można powiedzieć, że to jest trzeci etap ewentualnej rozbudowy sieci tramwajowej i to mogłoby nastąpić dopiero po roku 2020 – mówi.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kolejne warianty olsztyńskiego tramwaju. Decyzja niedługo

Przestrzeń

Kolejne warianty olsztyńskiego tramwaju. Decyzja niedługo

Martyn Janduła 31 marca 2016

Spór o olsztyński tramwaj. Przedłużenie bez analiz?

Przestrzeń

Spór o olsztyński tramwaj. Przedłużenie bez analiz?

Martyn Janduła 04 marca 2016

Olsztyn: Tramwaje po Leonharda, a może i dalej…

Przestrzeń

Olsztyn: Tramwaje po Leonharda, a może i dalej…

Martyn Janduła 26 lutego 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5