Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Michał Leman: FlixBus to nowa jakość w Polsce [rozmowa, cz. 1]

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
21-12-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Michał Leman: FlixBus to nowa jakość w Polsce [rozmowa, cz. 1]
fot. Flixbus
Rozpoczęcie współpracy z Polskim Busem spowoduje zmiany zarówno w pojazdach przewoźnika, jak i w pracy personelu – zapowiada dyrektor zarządzający FlixBus w Polsce Michał Leman. Rozmówca Transportu Publicznego opowiada też o sposobach badania zadowolenia podróżnych, modelu współpracy wewnątrz grupy oraz planach rozwoju siatki połączeń międzynarodowych.

Transport-publiczny.pl. Jaki jest sposób firmy na punktualność?

Michał Leman, FlixBus: Jeżeli nasz partner mówi, że w określonym czasie się nie da przejechać, albo należy zmienić trasę – nie możemy tego ignorować. To element, nad którym trzeba pracować. Czas przejazdu może też być inny np. o 9:00 i o 12:00. Musimy uwzględniać to po obydwu stronach. Pomaga też to, że montujemy w autokarach profesjonalne systemy GPS TomTom, dzięki którym możemy śledzić położenie pojazdu w czasie rzeczywistym niczym w aplikacji FlightRadar. Dane są generowane automatycznie. Np. jeśli dany kurs nabiera powyżej 15 minut opóźnienia, ale wiemy, że w ostatnich tygodniach za każdym razem rosło ono jeszcze o 10 minut na końcowym odcinku – system to uwzględni i doda obie wartości tak, by pasażer czekający na kurs dostał od razu możliwie pełną informację zamiast osobnych komunikatów o kolejnych minutach opóźnienia. W wielu przypadkach może to pozwolić mu np. na późniejsze wyjście z domu.

Każda nieterminowość jest największym problemem dla przewoźników sieciowych. Powoduje ono opóźnienie kolejnych skomunikowanych kursów, a tym samym zwiększa koszty. Ponieważ autokary i tak pojadą, muszę przewieźć spóźnionych pasażerów innymi – czyli kupić im bilet dwa razy i za to zapłacić, zamiast mieć przychód.

Flota to w tej chwili 100 autokarów, a plany zakupowe obejmują kilkadziesiąt kolejnych…

Nie muszą to być nowe pojazdy. Powinny jednak spełniać określone przez nas kryterium wieku. Nowe trasy będą obsługiwane w systemie partnerskim. O tym, w jakim tempie będą pozyskiwane kolejne partie taboru, zdecyduje siatka połączeń krajowych i międzynarodowych. W ciągu przyszłego roku chcemy wprowadzić do ruchu ok. 50-60 dodatkowych pojazdów. FlixBus planuje rozpocząć obsługę 18 kolejnych miast. Polski Bus ma w całej Polsce ok. 90 przystanków. W Polskim Busie liczba tras krajowych i międzynarodowych jest mniej więcej podobna.

Jakiego standardu można się spodziewać w autokarach FlixBusa? Czy wejście na rynek nowej marki będzie oznaczało odświeżenie floty?

Stosujemy trzy modele doboru floty partnerów: pierwszy polega na tym, że bierzemy to, co przewoźnik ma we flocie i dyskutujemy o standardzie minimum – i tak bardzo wysokim – oraz o tym, co musimy do niego dodać. Na przykład w Polsce i w całej Europie Środkowej trzeba zwykle zwiększać liczbę gniazdek w autokarze – w wielu przypadkach są zamontowane tylko w niektórych rzędach, my zaś chcemy, by były wszędzie. Negocjujemy też czas, w jakim należy podnieść standard w konkretnym zakresie – np. dla wspomnianych gniazdek czy toalet wymagamy zmiany już od pierwszego dnia, natomiast dalsze elementy można modyfikować później. Jeśli przewoźnik chce kupić nowy autokar, musi on już spełniać nasze standardy. Może też jednak kupić używany autokar na wewnętrznej giełdzie FlixBusa. Trafiają na nią autokary wycofywane z eksploatacji w innych krajach z różnych powodów – przyczyną może być modyfikacja siatki albo chęć dokonania szybkiej rotacji – niektórzy przewoźnicy chcą wymieniać autokary co 2 lata, by uchronić się przed wzrostem kosztów utrzymania w kolejnych latach. Najstarszy używany autokar w naszej flocie może mieć maksymalnie 8 lat, są też dodatkowe zastrzeżenia dotyczące przebiegów.

Czy pojazdy Polskiego Busa spełniają te wymagania?

Te, które zostają we flocie – tak. Obecnie Polski Bus może mieć jeszcze 2-3 autobusy nieodpowiadające standardom, ale zakończy ich eksploatację z końcem roku. Większość producentów europejskich oferuje gotowe zestawy dostosowane do standardów FlixBusa – z negocjowaną ceną i koszykami wyposażenia. Mamy takie koszyki zakupowe u prawie wszystkich producentów, w tym u Neoplana, VDL, Setry, Scanii oraz u Mercedesa.

Czy sama decyzja o zakupie wychodzi od partnerów?

Zdecydowana większość partnerów to firmy, które same zgłosiły się do FlixBusa. Potencjalnym partnerom, którzy się zgłaszają, pokazujemy zasady współpracy i model dzielenia się ryzykiem oraz kosztami. Razem kalkulujemy w oparciu o przykładową trasę, czy opłaci się współpraca w formule leasingu, własności, kupna taboru nowego lub używanego. W Europie Środkowo-Wschodniej wielu przewoźników przez pierwszy rok obsługuje trasy posiadanym już taborem, a potem, gdy linia osiągnie już lepsze wyniki, kupują nowy tabor. Inaczej jest w przypadku, gdy dany przewoźnik już wcześniej obsługiwał tę linię – jeśli rynek jest już zbudowany, mogą od razu kupić nowy tabor.

Jaki zmiany przejdą autokary Polskiego Busa w związku z wejściem w sieć połączeń FlixBus?

Autokary zyskają nowe, zielone barwy, rebranding, zmniejszymy liczbę miejsc w autobusach o 6, by zapewnić więcej miejsc na nogi. Będziemy prowadzić te działania sukcesywnie, tak by zakończyć je maksymalnie do połowy roku, choć planujemy zrobić to szybciej. Autokary uzyskają też system nawigacji TomTom.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Komunikacja

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Solaris 07 września 2023

Europejski debiut nowych elektrobusów Yutonga w Pułtusku

Przestrzeń

Europejski debiut nowych elektrobusów Yutonga w Pułtusku

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Zobacz również:

FlixBus uruchamia pierwsze połączenie do Finlandii

Komunikacja

FlixBus uruchamia pierwsze połączenie do Finlandii

Redakcja/inf. pras. 18 lipca 2023

Flixbus: Do 2040 będziemy jeździć bezemisyjnie

Komunikacja

Flixbus: Do 2040 będziemy jeździć bezemisyjnie

inf. pras., oprac. ms. 28 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Komunikacja

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Solaris 07 września 2023

Europejski debiut nowych elektrobusów Yutonga w Pułtusku

Przestrzeń

Europejski debiut nowych elektrobusów Yutonga w Pułtusku

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Zobacz również:

FlixBus uruchamia pierwsze połączenie do Finlandii

Komunikacja

FlixBus uruchamia pierwsze połączenie do Finlandii

Redakcja/inf. pras. 18 lipca 2023

Flixbus: Do 2040 będziemy jeździć bezemisyjnie

Komunikacja

Flixbus: Do 2040 będziemy jeździć bezemisyjnie

inf. pras., oprac. ms. 28 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5