Metropolia Poznań ogłosiła postępowanie przetargowe na wykonanie planu zrównoważonej mobilności do roku 2040. Dokument miałby w kompleksowy sposób przedstawić sposoby na to jak w jeszcze lepszy sposób zintegrować transport publiczny w obrębie metropolii, wśród najważniejszych płaszczyzn do analizy wymienia się Poznańską Kolej Metropolitalną, sieć rowerową czy też systemy tramwajowo-autobusowe, z tramwajami podmiejskimi.
Metropolia Poznań to stowarzyszenie samorządów różnych szczebli wchodzących w skład aglomeracji poznańskiej. Stowarzyszenie jest tworzone przez 23 jednostki terytorialne (Buk, Czerwonak, Dopiewo, Kleszczewo, Komorniki, Kostrzyn, Kórnik, Luboń, Mosina, Murowana Goślina, Oborniki, Pobiedziska, Powiat Poznański, Poznań, Puszczykowo, Rokietnica, Skoki, Stęszew, Suchy Las, Swarzędz, Szamotuły, Śrem, Tarnowo Podgórne). Stowarzyszenie działa na rzecz integracji transportu publicznego w obrębie metropolii. Efektem tej działalności jest właśnie ogłoszony przetarg dotyczący opracowania planu zrównoważonej mobilności do roku 2040.
Szeroki zakres analizy
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie planu mobilności dla Metropolii Poznań, lecz wykonawca dokumentu ma także uwzględnić w swoich analizach inne miejscowości, które nie wchodzą w skład stowarzyszenia, a które ciążą w kierunku Poznania dzięki połączeniom Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Warto zaznaczyć, że zamawiający wymaga analizy dla już istniejących połączeń, jak również dla tych, które mają zostać dopiero uruchomione w najbliższych latach. Mowa tu głównie o połączeniach kolejowych do Międzychodu oraz, wchodzącego w skład metropolii, Śremu. Pociągi do obu tych miejscowości mają wrócić dzięki programowi Kolej+.
Zdecydowanie najciekawszym elementem prowadzonego przetargu jest ten dotyczący merytorycznego zakresu zamawianego opracowania. Jak możemy przeczytać w dokumentach przetargowych, w celu określenia merytorycznego zakresu zamówienia przeprowadzono warsztaty wewnętrzne, które pozwoliły wybrać najważniejsze obszary priorytetowe, będące głównymi obszarami zmian. Co ważne, wykonawca analizując każde z zagadnień, powinien w sposób adekwatny odnieść dany czynnik do dobrych praktyk stosowanych w innych europejskich metropoliach o podobnych strukturach lub też o podobnej liczbie ludności.
Poznańska Kolej Metropolitalna to sukces, ale…
Te zagadnienia to w pierwszej kolejności kolej metropolitalna, która zdaniem zamawiającego postrzegana jest jako sukces funkcjonowania metropolii, choć z drugiej strony do poprawy jest zarówno pojemność składów jak i częstotliwość ich kursowania. Jako plany na przyszłość w tym obszarze wskazano całościowy plan rozwoju, a więc budowę nowych linii jak również rewitalizację nieczynnych linii kolejowych. Ponadto plany mają odnosić się do rozwoju stacji kolejowych, co powinno być połączone z dobrym planowaniem przestrzennym miast i miasteczek, a to ma pozwolić na realizację idei miasta 15-minutowego. Do rozwoju wskazano także integrację kolejową z systemem PEKA, a także integrację kolejowo-autobusową oraz możliwości w zakresie przewożenia rowerów.
Drugim obszarem działania jest przesiadkowość. Z warsztatów wynika, że pasażerowie doceniają i są otwarci na korzystanie z różnych środków transportu, ale pod warunkiem łatwości przesiadek. Zamawiający wymaga więc spójnej wizji na integrację kolei, autobusów, tramwajów oraz rowerów, zarówno na płaszczyźnie przystankowej, jak również na płaszczyźnie biletowej lub w kwestii wspólnej aplikacji mobilnej.
Analiza obejmie tramwaje podmiejskie oraz rowery
Trzeci obszar to autobusy oraz tramwaje. Jako dobre przykłady działania zamawiający wymienia systemy komunikacji miejskiej działające w Poznaniu, Kórniku czy też Swarzędzu. Wykonawca ma przeprowadzić audyt obecnych linii komunikacyjnych i zastanowić się czy jest możliwy jeden organizator przewozów na terenie całej metropolii, a także czy możliwe jest wprowadzenie jednego wspólnego biletu. Ciekawym wymaganiem jest analiza tego, czy poznańskie tramwaje mogłyby wyjeżdżać poza obszar miasta. Do tej pory najgłośniejsza koncepcja dotyczyła tramwaju do Swarzędza,
lecz jak pisaliśmy kilka tygodni temu, raczej nie zostanie ona zrealizowana. Kolejnym obszarem jest rower. Tutaj wykonawca ma przede wszystkim przygotować spójny plan rozwoju dróg rowerowych, ponieważ obecnie często jest z tym duży problem, a drogi urywają się między kolejnymi miejscowościami. Dokument ma promować spojrzenie na rower jako codzienny środek transportu do szkoły czy pracy, czego efektem ma być także standaryzacja nawierzchni czy punktów serwisowych dla rowerzystów.
Nacisk na planowanie bez chaosu przestrzennego
Następne obszary to kwestia komunikacji z mieszkańcami, wspólne zarządzanie prowadzące chociażby do mniejszego rozlewania się miast i tworzenia 15-minutowych miejscowości, których ważnym punktem będzie przystanek kolejowy lub autobusowy.
Oferty w przetargu można składać do 17 sierpnia bieżącego roku. Termin wykonania całego zamówienia to maksymalnie 17 miesięcy licząc od dnia podpisania umowy, natomiast sam dokument ma zostać wykonany w ciągu roku od zawarcia umowy.