Trwa gwarancyjna wymiana szyn na odcinku otwartej ponad rok temu II linii metra w Warszawie. – Zostały zamontowane szyny odbiegające standardem od założonego w projekcie – mówi Maciej Czerski z biura prasowego Metra Warszawskiego. Nie zagraża to bezpieczeństwu ruchu, a utrudnienia dla pasażerów są minimalne i wiążą się z ograniczeniem prędkości.
Od jakiegoś czasu pociągi na II linii metra wyraźnie zmniejszają prędkość na odcinku od Dworca Wileńskiego do Stadionu Narodowego. Przejazdowi towarzyszy też zwiększony hałas. – Na odcinku pomiędzy stacją C14 i C15 od wtorku 12 lipca prowadzone są prace przy wymianie szyn. Aby zminimalizować utrudnienia w ruchu prace prowadzone są w nocy, jednak w ciągu dnia konieczne było wprowadzenie ograniczenia prędkości – informuje Maciej Czerski z biura prasowego Metra Warszawskiego.
Czym podyktowana jest tak prędka wymiana szyn zamontowanych na odcinku otwartym zaledwie nieco ponad rok temu? – Zostały zamontowane szyny odbiegające standardem od założonego w projekcie – wyjaśnia Czerski. – Dotyczy to tylko krótkiego fragmentu. Nie jest to parametr zagrażający bezpieczeństwu – dodaje Maciej Czerski.
Prace zostały specjalnie zaplanowane na wakacje, by zminimalizować jakiekolwiek utrudnienia (częstotliwość w rozkładzie wakacyjnym jest nieznacznie zmniejszona). – Od czwartku 14 lipca wszelkie niedogodności na wskazanym odcinku powinny się zakończyć – informuje Czerski.
Gwarancyjna wymiana szyn wskazuje na błędy popełnione na etapie wykonawstwa. To jednak nie jedyne problemy związane z infrastrukturą. Nie tak dawno głośno było o innym sporze, prowadzonym między Metrem a Siemensem, związanym z nowymi składami Inspiro. Metro Warszawskie od dłuższego czasu zmaga się ze
zbyt szybkim zużywaniem się kół w nowych pociągach Inspiro i w efekcie nadmiernym, nawet kilkukrotnie szybszym zużywaniem się infrastruktury, zwłaszcza na I linii. Na II linii zamontowano twardsze szyny, co przyspieszyło proces zużywania się obręczy kół.
Zdaniem przewoźnika źródło problemu tkwi w niewłaściwej, przeważnie dwupunktowej współpracy koła i szyny. Producent z kolei, posługując się opinią biegłego,
przekonuje, że to określone nieprawidłowości po stronie infrastruktury – zwłaszcza na II linii – wpływają na nadmierne zużycie kół pojazdów. Strony ostatecznie usiadły do stołu rozmów i
zawarły porozumienie – wspólny zespół ekspertów ma zbadać występujące problemy. Ponadto Siemens zobowiązał się do podjęcia niezwłocznych działań, które umożliwią wymianę kół w ośmiu pociągach. Źródła płatności zostaną ustalone na podstawie wyników raportu wspólnego zespołu ekspertów.