Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro: Pierwsze elementy tarczy TBM jadą na Bródno. Przygotowania do drążenia (zdjęcia)

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-01-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Firma Gulermak, która rozbudowuje II linię metra, rozpoczęła transport elementów tarcz TBM na plac budowy stacji C21 Bródno. Stąd na przełomie marca i kwietnia mają wyruszyć maszyny, których zadaniem będzie wydrążenie dwóch równoległych tuneli. Kilka miesięcy później rozpocznie się natomiast drążenie tuneli na Woli.

Od czasów budowy centralnego odcinka II linii metra przy ul. Kaczorowej na Żeraniu znajduje się prawdziwa fabryka metra. Tutaj powstają tubingi, czyli betonowe pierścienie obudowy tuneli. Tutaj też składowane są elementy czterech tarcz TBM, wykorzystywanych do drążenia tuneli na kolejnych odcinkach.

Tarcza wyrusza na Bródno

Dzisiejszej nocy – z 14 na 15 stycznia – firma Gulermak, która buduje odcinek wschodni-północny II linii metra, rozpoczęła przewożenie elementów pierwszej tarczy na plac budowy na Bródnie. Do załadunku wykorzystywane są dźwigi o udźwigu do 220 ton. – Transport wielkogabarytowy – w związku z koniecznością uzyskana specjalnych pozwoleń – wyruszył po godz. 22. Pierwszej nocy zaplanowano dwa transporty elementów obudowy Anny i Marii – dwóch tarcz, które mają drążyć tunele na Bródnie – mówi Bartosz Sawicki, rzecznik wykonawcy, firmy Gulermak.

Transport odbywa się Marywilską, Wysokiego, Matki Teresy z Kalkuty, Chodecką i Kondratowicza. W sumie jedna tarcza to 19 transportów, w związku z czym operacja będzie trwała cały tydzień. – Przypomina to wielkie klocki lego, z czego jeden klocek to masa 20-50 ton. Jako ostatnie pojadą głowice skrawające – mówi Sawicki.

Szyb startowy zaplanowano na stacji C21 Bródno, po jej wschodniej stronie, przy ul. Łabiszyńskiej. Jak informuje wykonawca, na stacji tej wykonano stropy i trwa urobku na poziomie -1. Nie zostały jeszcze wykonane wszystkie ściany szczelinowe. – To ogromny plac budowy. Różne części stacji będą znajdować się w różnej fazie budowy – w jednym miejscu będziemy na -2, a w innym wciąż będziemy wykonywać ściany szczelinowe – wskazuje rzecznik firmy Gulermak. To nie koliduje jednak z drążeniem tuneli: w miejscu szybu startowego wykonawca od dawna jest już na poziomie hali peronowej.

Drążenie do końca roku

Po przywiezieniu wszystkich elementów tarczy rozpocznie się ich montaż. – Na dole będzie trwałą budowa kołyski i segmentu startowego wraz z przymiarkami do podwieszenia taśmociągu do odprowadzania urobku. Planujemy, że na przełomie lutego i marca pierwsza tarcza zostanie opuszczona pod ziemię. Na dole zostanie przyłączone zaplecze, by najpóźniej na przełomie marca i kwietnia wyruszyła pierwsza maszyna – wskazuje Bartosz Sawicki. W sumie do wykonania jest ok. 3,5 km tuneli. Drążenie potrwa do końca roku.

Jednocześnie w fabryce metra przy Kaczorowej trwa produkcja tubingów, czyli betonowych pierścieni, układanych przez tarczę jako obudowa tuneli (więcej o tubingach pisaliśmy tutaj). – Produkcja tubingów rozpoczęła się w sierpniu. W tym momencie mamy 1500 tubingów dla odcinka bródnowskiego. Musimy mieć spory zapas, gdyż produkujemy ok. 20 pierścieni dziennie. Potrzebujemy ich 3,5 tys. tysiąca dla samego Bródna, a przecież równolegle będzie powstawać odcinek między Bemowem a Wolą – informuje rzecznik wykonawcy.

Zgodnie z kontraktem podpisanym we wrześniu 2018 r. budowa odcinka wschodniego-północnego ze stacjami C19 Zacisze, C20 Kondratowicza i C21 Bródno zakończy się po 36 miesiącach – we wrześniu 2021 r. Do tego oczywiście dochodzą jeszcze odbiory zewnętrzne.

Równolegle Bemowo

Drążenie tuneli między Bemowem a Wolą ma rozpocząć się latem. – Rozpoczynamy na stacji C4 Powstańców Śląskich w kierunku stacji C6 Księcia Janusza. Będziemy tutaj wykorzystywać dwie pozostałe tarcze – Krystynę i Elżbietę, które w tej chwili jeszcze odpoczywają. Przy Góralskiej za Wola Parkiem znajduje się szyb demontażowy – mówi Bartosz Sawicki.

Zgodnie z kontraktem podpisanym w listopadzie 2018 r. budowa odcinka zachodniego ze stacjami C4 Powstańców Śląskich i C5 Ulrychów zakończy się po 36 miesiącach – w listopadzie 2021 r.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Metro jedzie na Bródno. Trzy nowe stacje otwarte

Przestrzeń

Metro jedzie na Bródno. Trzy nowe stacje otwarte

Witold Urbanowicz 28 września 2022

Metro na Bródno ruszy w środę 28 września

Przestrzeń

Metro na Bródno ruszy w środę 28 września

Witold Urbanowicz 27 września 2022

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Metro jedzie na Bródno. Trzy nowe stacje otwarte

Przestrzeń

Metro jedzie na Bródno. Trzy nowe stacje otwarte

Witold Urbanowicz 28 września 2022

Metro na Bródno ruszy w środę 28 września

Przestrzeń

Metro na Bródno ruszy w środę 28 września

Witold Urbanowicz 27 września 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5