Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro nieodporne na deszcz

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-07-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Metro nieodporne na deszcz
fot. WU
Dzisiaj po raz kolejny podczas intensywnych opadów deszczu wystąpiły utrudnienia w warszawskim metrze i trzy stacje zostały wyłączone z ruchu. Nie pierwszy i nie ostatni raz. I nie tylko u nas – woda zawsze będzie szukała ujścia w najniższym punkcie, a takim jest metro.

Intensywne opady deszczu w stolicy wybiły się na czołówki gazet i mediów elektronicznych. Woda zamieniła ulice w jeziora, spore utrudnienia występowały też na obwodnicy. Problem nie ominął też warszawskiego metra. – Ulewa była w nocy. Przed otwarciem metra o godz. 5:00 podjęto decyzję o nieotwieraniu trzech stacji: Imielin, Stokłosy i Ursynów. Pociągi przejeżdżały przez nie bez zatrzymywania się – informuje Paweł Siedlecki z biura prasowego Metra Warszawskiego. Woda z antresol i szybów musiała zostać odpompowana, a posadzki osuszone. Ursynów otwarto przed szóstą, Imielin przed siódmą, a Stokłosy piętnaście minut przed ósmą.

Starsze stacje od Kabat do Wierzbna są wyposażone w metalowe grodzie. W przypadku napływu wody – tak, jak to było w tym przypadku – można zamknąć wejście na stację. Zapewniają one ochronę do pewnego stopnia – grodzie zostały pomyślane jako element ochrony cywilnej, a funkcja przeciwpowodziowa nie była ich głównym przeznaczeniem. – Podczas zamykania są one hermetyzowane. Wiadomo, że to jest pewien proces, który trwa i w czasie zamykania woda jeszcze może się przedostawać – mówi Siedlecki. Jak dodaje, dzisiaj niewielkie ilości wody spłynęły po schodach na peron, nie umożliwiając jednak prowadzenia ruchu pociągów.

Podatność stacji na zalanie wynika ze specyfiki metra. – Jest to związane z posadowieniem stacji, które znajdują się poniżej poziomu terenu. Woda szuka najniższego punktu i często znajduje ujście właśnie w przejściach podziemnych – mówi Paweł Siedlecki. Na stacjach południowego odcinka przy niektórych wejściach znajdują się rampy (pochylnie), które „ułatwiają” ten proces i woda łatwo może spływać na antresole. W dodatku okolice stacji zostały w ostatnich latach szczelnie zabudowane, więc woda ma ograniczone możliwości wsiąkania.

Aby zapobiec sytuacjom zalania wejścia na stacje generalnie lokuje się w najwyższych miejscach. Dodatkowo przy schodach umieszcza się rząpie, czyli zbiorniki na wodę, znajdujące się pod kratkami, podłączone do miejskiej kanalizacji. – Powinny w znacznej większości przypadków wystarczyć do odprowadzenia wody. Wiadomo, gdy są pełne i nie ma odpływu właściwego, to woda się przelewa – mówi Paweł Siedlecki. Czasem, jak wynika z naszych informacji, kanalizacja miejska może nie być w pełni wydajna i drożna. Ponadto problem pojawia się przy niezwykle intensywnych i punktowych opadach deszczu, kiedy kanalizacja nie wyrabia z odprowadzaniem wody. Przy nowszych stacjach podatnych na zalanie (np. Wawrzyszew) przed wejściem ustawia się metalowe bariery.

Niektórzy zdają się sugerować, że „tylko u nas takie rzeczy są możliwe”. Jednak jak pokazuje praktyka, intensywny deszcz daje się we znaki nie tylko w Polsce. Przypadki zalania stacji wystąpiły w wielu miastach – Berlinie, Pradze, Mińsku, Barcelonie, Londynie, Teheranie czy Nowym Jorku. Problem zawsze ten sam: czyli zbyt intensywne opady w krótkim czasie, z którymi nie radzi sobie kanalizacja. Skutki takich zdarzeń są jednak szybko usuwane. Do najpoważniejszego zdarzenia doszło w Pradze w 2002 r., gdy w wyniku powodzi zalanych zostało 19 stacji metra. Potrzeba było wielu miesięcy, nim metro powróciło do pełnej sprawności. 


Potop w metrze mińskim

Zalanie stacji w Waszyngtonie
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Co tak iskrzy w tunelach metra? [film ze szlifowania]

Komunikacja

Warszawa: Co tak iskrzy w tunelach metra? [film ze szlifowania]

Redakcja/inf. pras. 06 czerwca 2025

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Przestrzeń

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2025

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

Komunikacja

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

ZTM Warszawa 29 kwietnia 2025

 Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

Komunikacja

Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

RAFAMET S.A. 11 kwietnia 2025

Warszawskie Metro ma już 30 lat

Komunikacja

Warszawskie Metro ma już 30 lat

UM Warszawa 04 kwietnia 2025

Zobacz również:

Warszawa: Co tak iskrzy w tunelach metra? [film ze szlifowania]

Komunikacja

Warszawa: Co tak iskrzy w tunelach metra? [film ze szlifowania]

Redakcja/inf. pras. 06 czerwca 2025

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Przestrzeń

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2025

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

Komunikacja

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

ZTM Warszawa 29 kwietnia 2025

 Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

Komunikacja

Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

RAFAMET S.A. 11 kwietnia 2025

Warszawskie Metro ma już 30 lat

Komunikacja

Warszawskie Metro ma już 30 lat

UM Warszawa 04 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij