Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro. Niebezpieczne ułatwienia dla niewidomych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-11-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Metro. Niebezpieczne ułatwienia dla niewidomych
Fot. Witold Urbanowicz
Na stacjach I linii pojawiły się plany tyflograficzne, czyli wypukłe schematy dla osób niewidomych i z innymi dysfunkcjami wzroku. Zastrzeżenia może budzić umiejscowienie tablic, które pojawiły się często na środku przejść, przeszkadzając w płynnym przechodzeniu. To kolejne elementy, które mają poprawić wygodę korzystania, a w pewnych warunkach mogą stawać się niebezpieczne i niewygodne.

Na stacjach I linii kończy się kolejna inwestycja z myślą o osobach niewidomych i z dysfunkcjami wzroku. Mowa o planach tyflograficznych, pozwalających na zorientowanie się w układzie stacji. – Tablice tyflograficzne są elementem informacji dotykowej, dedykowanej głównie dla osób niewidomych i niedowidzących – stąd informacja na nich zawarta jest w technice umożliwiającej odczytanie danych poprzez dotyk (schemat dostępnej przestrzeni stacji i oznakowania są wypukło - wklęsłe) i obejmuje przede wszystkim informację w alfabecie Braille’a. Dzięki temu zestaw takich danych i punktów odniesienia typu „tu jesteś” ułatwia w orientację osobie niewidomej w przestrzeni stacji. Do tablic prowadzą też ścieżki prowadzące i pola uwagi, odpowiednio wyznaczone na posadzce. Całość tworzy spójny system informacji dotykowej, a nie wizualnej – wyjaśnia Wiktor Paul z biura prasowego ZTM.

Można wpaść na tablicę

Wiele pytań budzi umiejscowienie tablic. Na peronach wyspowych z otwartą halą peronową, bez kolumn, pojawiły się one na środku przejść i drogi, jaką przemierza tłum pasażerów opuszczających stację. To duża przeszkoda, zwłaszcza na stacjach z dużym potokiem podróżnych.

– W przypadku stacji z peronem wyspowym, takie usytuowanie tablicy tyfograficznej uzgodnił PZN, tj. w odległości 5-6 m od krawędzi schodów na osi peronu – wyjaśnia Paul. Niestety, nie skorzystano z doświadczeń z II linii, gdzie takie tablice tyflograficzne pojawiły się przy ławkach czy tablicach informacyjnych (które przecież też są na stacjach z peronami wyspowymi), czyli w miejscach, w których zupełnie by nie zawadzały większości pasażerów.

To nie koniec problemów z nowymi oznaczeniami. Te mogą być niebezpieczne także dla grupy najbardziej zainteresowanej – czyli niewidomych. Często podkreśla się, że elementy przeznaczone dla osób niewidomych powinny kontrastować z otoczeniem. Obecne metaliczne tablice zlewają się tymczasem z granitowym peronem. Poza tym pojawiają się głosy, że tablice pojawiły się zbyt blisko pól dotykowych, przez co niewidomi mogą wpadać na tablice.

Udogodnienia będą testowane

W sumie w ramach inwestycji pojawiło się blisko 1000 elementów. Zaprojektowała i wykonała je firma Altix, a wartość umowy to ok. 972 tys. zł.

– W poniedziałek (30 października) otrzymaliśmy informację o zakończeniu prac. Prawdopodobnie od przyszłego tygodnia rozpocznie się odbiór, w którym uczestniczyć będą cztery osoby niewidzące. Będziemy wspólnie sprawdzać czy wszystkie tablice są czytelne, prawidłowo umieszczone i zamocowane, tak aby nie stanowiły zagrożenia np. uszkodzenia dłoni. Tablic i tabliczek jest łącznie blisko 1000, więc trudno mi w tym momencie określić kiedy zakończą się odbiory – mówi Paul.

Listwy odpadają

ZTM ma na swoim koncie także inną wątpliwą inwestycję w postaci linii prowadzących, czyli metalowych listew, które mają wyznaczyć bezpieczną drogę przejścia – pozbawioną przeszkód – przez teren stacji. Niestety, słabe wykonanie listew sprawia, że ciągle odpadają, więc można się potknąć o wystające elementy. Ponadto ich forma sprawia, że są niebezpieczne – zwłaszcza przy śliskiej i mokrej nawierzchni można się łatwo poślizgnąć.

Jak wynika z naszych informacji, było już kilka wypadków z tym związanych na terenie metra i pojawiły się wnioski o wypłatę odszkodowań. Niestety, ZTM nie zdecydował się na zastosowanie trwalszych rozwiązań w postaci granitowych płyt z wypustkami, które można np. spotkać w przejściu podziemnym na wysokości nowego dworca Warszawa Zachodnia.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Metro: Nowe, szklane wejście na Świętokrzyskiej otwarte

Komunikacja

Metro: Nowe, szklane wejście na Świętokrzyskiej otwarte

inf. pras. UM Warszawa 23 sierpnia 2023

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Mobilność

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Metro: Nowe, szklane wejście na Świętokrzyskiej otwarte

Komunikacja

Metro: Nowe, szklane wejście na Świętokrzyskiej otwarte

inf. pras. UM Warszawa 23 sierpnia 2023

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Mobilność

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5