Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro. Niebezpieczne ułatwienia dla niewidomych

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2017-11-04 10:50
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Metro. Niebezpieczne ułatwienia dla niewidomych
Fot. Witold Urbanowicz
Na stacjach I linii pojawiły się plany tyflograficzne, czyli wypukłe schematy dla osób niewidomych i z innymi dysfunkcjami wzroku. Zastrzeżenia może budzić umiejscowienie tablic, które pojawiły się często na środku przejść, przeszkadzając w płynnym przechodzeniu. To kolejne elementy, które mają poprawić wygodę korzystania, a w pewnych warunkach mogą stawać się niebezpieczne i niewygodne.

Na stacjach I linii kończy się kolejna inwestycja z myślą o osobach niewidomych i z dysfunkcjami wzroku. Mowa o planach tyflograficznych, pozwalających na zorientowanie się w układzie stacji. – Tablice tyflograficzne są elementem informacji dotykowej, dedykowanej głównie dla osób niewidomych i niedowidzących – stąd informacja na nich zawarta jest w technice umożliwiającej odczytanie danych poprzez dotyk (schemat dostępnej przestrzeni stacji i oznakowania są wypukło - wklęsłe) i obejmuje przede wszystkim informację w alfabecie Braille’a. Dzięki temu zestaw takich danych i punktów odniesienia typu „tu jesteś” ułatwia w orientację osobie niewidomej w przestrzeni stacji. Do tablic prowadzą też ścieżki prowadzące i pola uwagi, odpowiednio wyznaczone na posadzce. Całość tworzy spójny system informacji dotykowej, a nie wizualnej – wyjaśnia Wiktor Paul z biura prasowego ZTM.

Można wpaść na tablicę

Wiele pytań budzi umiejscowienie tablic. Na peronach wyspowych z otwartą halą peronową, bez kolumn, pojawiły się one na środku przejść i drogi, jaką przemierza tłum pasażerów opuszczających stację. To duża przeszkoda, zwłaszcza na stacjach z dużym potokiem podróżnych.

– W przypadku stacji z peronem wyspowym, takie usytuowanie tablicy tyfograficznej uzgodnił PZN, tj. w odległości 5-6 m od krawędzi schodów na osi peronu – wyjaśnia Paul. Niestety, nie skorzystano z doświadczeń z II linii, gdzie takie tablice tyflograficzne pojawiły się przy ławkach czy tablicach informacyjnych (które przecież też są na stacjach z peronami wyspowymi), czyli w miejscach, w których zupełnie by nie zawadzały większości pasażerów.

To nie koniec problemów z nowymi oznaczeniami. Te mogą być niebezpieczne także dla grupy najbardziej zainteresowanej – czyli niewidomych. Często podkreśla się, że elementy przeznaczone dla osób niewidomych powinny kontrastować z otoczeniem. Obecne metaliczne tablice zlewają się tymczasem z granitowym peronem. Poza tym pojawiają się głosy, że tablice pojawiły się zbyt blisko pól dotykowych, przez co niewidomi mogą wpadać na tablice.

Udogodnienia będą testowane

W sumie w ramach inwestycji pojawiło się blisko 1000 elementów. Zaprojektowała i wykonała je firma Altix, a wartość umowy to ok. 972 tys. zł.

– W poniedziałek (30 października) otrzymaliśmy informację o zakończeniu prac. Prawdopodobnie od przyszłego tygodnia rozpocznie się odbiór, w którym uczestniczyć będą cztery osoby niewidzące. Będziemy wspólnie sprawdzać czy wszystkie tablice są czytelne, prawidłowo umieszczone i zamocowane, tak aby nie stanowiły zagrożenia np. uszkodzenia dłoni. Tablic i tabliczek jest łącznie blisko 1000, więc trudno mi w tym momencie określić kiedy zakończą się odbiory – mówi Paul.

Listwy odpadają

ZTM ma na swoim koncie także inną wątpliwą inwestycję w postaci linii prowadzących, czyli metalowych listew, które mają wyznaczyć bezpieczną drogę przejścia – pozbawioną przeszkód – przez teren stacji. Niestety, słabe wykonanie listew sprawia, że ciągle odpadają, więc można się potknąć o wystające elementy. Ponadto ich forma sprawia, że są niebezpieczne – zwłaszcza przy śliskiej i mokrej nawierzchni można się łatwo poślizgnąć.

Jak wynika z naszych informacji, było już kilka wypadków z tym związanych na terenie metra i pojawiły się wnioski o wypłatę odszkodowań. Niestety, ZTM nie zdecydował się na zastosowanie trwalszych rozwiązań w postaci granitowych płyt z wypustkami, które można np. spotkać w przejściu podziemnym na wysokości nowego dworca Warszawa Zachodnia.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Pojazd ekologiczny, czyli jaki?

Prawo & Finanse

Pojazd ekologiczny, czyli jaki?

Jakub Dybalski 19 października 2017

Siemens rozbuduje metro w Bangkoku

Komunikacja

Siemens rozbuduje metro w Bangkoku

jd/inf. pras. 20 września 2017

BYD chce budować monoraila tam, gdzie metro się nie zmieści

Komunikacja

BYD chce budować monoraila tam, gdzie metro się nie zmieści

Jakub Dybalski 29 sierpnia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS