Na początku 2024 r. w mieście Agra w stanie Uttar Pradesh otwarto najnowszy system metra w Indiach. W najludniejszym kraju świata ten system transportu szynowego rozwija się wyjątkowo dynamicznie. Od 1984 roku, kiedy otwarto pierwsze metro w Kalkucie, mniejsze lub większe tego typu systemy powstały w kolejnych 16 miastach.
Najnowsze metro w Agrze jest, póki co najkrótsze. Oddany do eksploatacji odcinek ma niecałe 6 km. Jedna ze stacji nosi nazwę Tadż Mahal i znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie słynnego mauzoleum, największej atrakcji turystycznej Indii z listy siedmiu nowych cudów świata. Projekt budowy metra został przygotowany w 2016 r. przez indyjskie przedsiębiorstwo RITES Ltd i zatwierdzony przez rząd trzy lata później w dniu 28 lutego 2019 r. Wielofazowa budowa pierwszego odcinka trwała kilka lat. W lipcu 2023 r. rozpoczęto jazdy testowe, a w dniu 6 marca 2024 r. premier Indii, Narendra Modi uroczyście zainaugurował otwarcie odcinka pierwszej linii. Docelowo system ma składać się z dwóch linii o łącznej długości 29,67 km i 28 stacji.
Uruchomiona w marcu ubiegłego roku linia „Yellow Line” jak sama nazwa wskazuje oznaczona jest kolorem żółtym. Jest to dominujący kolor na stacjach, poszczególnych elementach infrastruktury i taborze. Trasa o długości 5,2 km składa się z sześciu stacji. Kolejne 7 stacji na linii żółtej znajduje się w fazie budowy, zaś planowana druga linia „niebieska” jest na etapie prac projektowych. Punktem początkowym jest „Taj East Gate”. Jest to stacja naziemna, podobnie jak dwie kolejne: „Basai” i „Fatehabad Road”. Kolejne trzy stacje: „Taj Mahal”, „Dr. Ambedkar Chowk” i „Mankameshwar” znajdują się pod ziemią. W części podziemnej metro w Agrze jest dosyć płytkie, podobnie jak metro Warszawskie. Co ciekawe tuż po otwarciu zmieniono nazwę jednej ze stacji „Dr. Ambedkar Chowk”, noszącą wcześniej nazwę „Agra Fort”. Jest to dosyć dezorientujące, ponieważ ta właśnie stacja zlokalizowana jest przy słynnym Czerwonym Forcie, z kolei stacja końcowa „Mankameshwar” leży w bezpośrednim położeniu pdmiejskiej stacji kolejowej „Agra Fort”. Najważniejszą stacją pod kątem turystycznym jest „Taj Mahal”, skąd do największej atrakcji turystycznej Indii jest dosłownie rzut beretem.
Samo mauzoleum można podziwiać z okien wagonu metra w czasie przejazdu odcinkiem napowierzchniowym. Przejazd całą trasą metra w Agrze zajmuje zaledwie 10 minut. Jest to aktualnie nie tylko najkrótsze metro w Indiach, ale też najmniej frekwencyjne, co w tak przeludnionym kraju jest czymś niezwykłym.
Metro w Agrze porusza się po torze o standardowej szerokości 1435mm i jest zasilane prądem stałym 750V płynącym z trzeciej szyny. Obowiązuje ruch lewokierunkowy, a maksymalna prędkość, z jaką poruszają się składy, wynosi 60 km/h. Pociągi kursują przez cały dzień od 6:00 do 22:00 w takcie pięciominutowym. Wszystkie stacje naziemne mają dwa perony jednokrawędziowe, a te zlokalizowane pod ziemią posiadają dwukrawędziowe perony wyspowe. Na stacjach obowiązują standardowe w tej części świata środki bezpieczeństwa, czyli kontrola wykrywaczem metalu i prześwietlenie bagażu przed wejściem na peron. Na każdej stacji jest system bramek biletowych, tradycyjna kasa biletowa i automaty do sprzedaży biletów, które jeszcze nie zostały uruchomione. Bilety na przejazd mają formę paragonów fiskalnych z kodem QR. Opłata za przejazd w zależności od długości trasy wynosi od 10 do 20 rupii, czyli od 0,45 do 0,90 zł. Bilet traci ważność po opuszczeniu strefy biletowej lub po upływie 2 godzin od momentu przekroczenia bramki. Bezpłatne przejazdy przysługują dzieciom, ale tu kryterium nie jest wiek, tylko wzrost. Za darmo pociągiem pojadą pociechy, które mają wzrost poniżej 90 cm.
Pierwszą linię metra obsługują pociągi z rodziny Alstom Movia, chociaż początkowo kontrakt na dostawę taboru miał w kieszeni inny światowy producent. W 2020 r. podpisano umowę z firmą Bombardier Transportation na dostawę pociągów i systemu sygnalizacji do obsługi linii żółtej. Wkrótce kontrakt został anulowany, a kolejnym wybranym dostawcą został Alstom, zdobywając kontrakt na dostawę 28 pociągów. Wagony powstawały w zakładach produkcyjnych Alstomu w Savli w stanie Gudźarat. Pociągi metra z rodziny Alstom Movia budowane były również dla systemów metra w Delhi i Kanpur. Dla Agry przygotowano skromną wersję trzywagonową. Pociągi mają klimatyzowane, jednoprzestrzenne wnętrze, wyposażone są w system informacji pasażerskiej i gniazdka USB. Mankamentem są niewygodne twarde siedzenia, wykonane z metalu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.