Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Metro: Nie możemy cierpieć przez nienależyte zabezpieczenie inwestycji PKP PLK

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2018-10-17 13:55
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Metro: Nie możemy cierpieć przez nienależyte zabezpieczenie inwestycji PKP PLK
fot. MW
Podwykonawcy firmy Astaldi, która zeszła z dwóch kontraktów kolejowych, zapowiedzieli blokadę dróg krajowych oraz budowy metra w Warszawie. „Wyrażamy zaniepokojenie i oburzenie sytuacją, w której ewentualny brak zabezpieczenia kontraktu na innych inwestycjach może negatywnie wpłynąć na realizację budowy metra” – komentuje miasto. PKP Polskie Linie Kolejowe zaprzeczają z kolei, że kontrakty z Astaldi nie posiadały należytego zabezpieczania.

Pod koniec września Astaldi wypowiedziało umowy na przebudowy odcinków linii kolejowych nr 7 i E59. Włoska firma zwlekała też od miesięcy z płatnościami dla podwykonawców. Wiele zwłaszcza małych firm znalazło się w niezwykle trudnej sytuacji. W październiku PKP PLK zaczęły regulować płatności względem podwykonawców. Ci jednak twierdzą, że zarządca infrastruktury kolejowej nie wywiązuje się z deklaracji w zakresie terminów weryfikacji oraz wypłaty należności. W przesłanym wczoraj piśmie zapowiedzieli na czwartek 18 października blokadę dróg krajowych nr 17 i 19 oraz budowy warszawskiego metra.

Astaldi buduje teraz wschodni-północny odcinek II linii metra. Prace wyprzedzają harmonogram, a wykonawca nie zalega z żadnymi pracami. „W związku z przesłanym pismem o planowanym proteście podwykonawców realizujących kontrakty kolejowe, gdzie inwestorem jest PKP PLK wyrażamy zaniepokojenie i oburzenie sytuacją, w której ewentualny brak zabezpieczenia kontraktu na innych inwestycjach może negatywnie wpłynąć na realizację budowy metra” – komentuje w oświadczeniu warszawski Urząd Miasta wraz z Metrem Warszawskim.

Jak zaznacza miasto, umowa jest należycie zabezpieczona specjalną gwarancją bankową, wypłacaną na każde żądanie inwestora, w wysokości ponad 50 mln zł. Natomiast Metro Warszawskie, jako inwestor zastępczy, jest w stałym kontakcie z z generalnym wykonawcą oraz bankiem, wystawiającym gwarancję bankową zabezpieczającą kontrakt oraz prowadzącym rachunek bankowy. „W celu kontroli należytego wykonania przedmiotu zamówienia przez wykonawcę, inwestor zastępczy wprowadził system, w którym zarejestrowanych jest łącznie 161 firm podwykonawczych, realizujących budowę II linii metra. Wystawione przez generalnego wykonawcę faktury opłacane są po kontroli wykonanych prac oraz po otrzymaniu oświadczeń od podwykonawców o uregulowaniu ich wymagalnych należności” – podkreśla miasto.

„Uważamy za niedopuszczalną sytuację, w której podwykonawcy niezwiązanej z budową metra inwestycji, gdzie ich interesy nie zostały w należyty sposób zabezpieczone, planują blokadę budowy metra” – podsumowuje miasto.

PLK odnosi się do sprawy

PKP Polskie Linie Kolejowe zaprzeczają, jakoby kontrakty z Astaldi nie posiadały należytego zabezpieczania. Jak wyjaśnia Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy spółki, kontrakty na przebudowę odcinków linii nr 7 Dęblin – Lublin i E59  granica województwa dolnośląskiego – Leszno posiadają należyte, zgodne z prawem zabezpieczenie. „PKP Polskie Linie Kolejowe SA w sytuacji, jaką spowodowało Astaldi, zachowując przepisy prawa i społeczną odpowiedzialność, dokonuje płatności dla podwykonawców. Wypłata pieniędzy następuje nie z gwarancji, lecz ze środków własnych spółki. Ponadto zaznaczamy, iż to Astaldi ponosi odpowiedzialność za zaniepokojenie, które panuje wśród podwykonawców na inwestycjach tej firmy” – informuje Mirosław Siemieniec.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Metro na Targówek: Astaldi z odblokowanym kontem w Pekao

Prawo & Finanse

Metro na Targówek: Astaldi z odblokowanym kontem w Pekao

Witold Urbanowicz 09 października 2018

Metro na Targówek: Cała Trocka przejezdna od soboty

Przestrzeń

Metro na Targówek: Cała Trocka przejezdna od soboty

Redakcja 05 października 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS