Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro na Karolin: Światełko w tunelu. Postępy z kolejnymi wnioskami

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-05-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Metro na Karolin: Światełko w tunelu. Postępy z kolejnymi wnioskami
fot. MJ
Szczęśliwie do przodu posuwają się formalności związane z ostatnim odcinkiem II linii metra. Wojewoda mazowiecki postanowił o udziale społeczeństwa w sprawie kolejnych obiektów. To ostatni istotny krok przed wydaniem pozwoleń na budowę. Pozostaje jeszcze kwestia waloryzacji kontraktu, ale i tu można mieć nadzieję: brak porozumienia – i tym samym zerwanie umowy – byłby niekorzystnym wariantem dla obu stron.

Umowa na projekt i budowę ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra na Karolin, za stacją C4 Bemowo, została zawarta jeszcze w listopadzie 2018 r. Cały kontrakt, według pierwotnych założeń, miał zakończyć się jesienią 2022 r., ale żadne prace w terenie dotąd nie ruszyły. Jak na razie budowę wydłużono o 18 miesięcy, choć i to nie wystarczy.

Od końca 2020 r. procedowane są wnioski o pozwolenie na budowę dla poszczególnych obiektów tego odcinka. W sumie to dziewięć wniosków – oddzielnie dla stacji C1 Karolin, C2 Chrzanów i C3 Lazurowa, wentylatorni szlakowych, STP, szybu startowego dla tarczy TBM i ekspedycji ZTM na pętli Os. Górczewska. W ramach tej procedury konieczne było sporządzenie ponownego raportu oddziaływania na środowisko. Bardzo długo trwało opiniowanie różnych instytucji, w tym Wód Polskich czy Sanepidu.

Jak jednak niedawno pialiśmy, wojewoda zawiadomił o planowanym udziale społeczeństwa dla pierwszych obiektów – stacji C1 Karolin i szybu startowego. Termin składania uwag mija przed końcem maja. Teraz ruszają takie konsultacje dla stacji C2 Lazurowa i ekspedycji ZTM. Termin na składanie uwag wynosi 30 dni.

Dla stacji C3 Lazurowa RDOŚ otrzymał już pozytywne opinie od Wód Polskich oraz Sanepidu i tym samym wystąpił do wojewody o wyznaczenie terminu na udział społeczeństwa. Wpłynęły już opinie dla jednego z dwóch wniosków dotyczących STP, a w przypadku drugiego Sanepid przekazał informacje o konieczności wydłużenia terminu rozpatrzenia sprawy. Nie ma jeszcze natomiast opinii ws. dwóch wentylatorni szlakowych.

Dlaczego konsultacje – czyli udział społeczeństwa w procedurze wydawania decyzji środowiskowej – są tak ważne? To ostatni istotny krok przed wydaniem pozwolenia na budowę przez wojewodę. Procedura jest następująca: RDOŚ, który administruje całym procesem, po otrzymaniu wymaganych opinii, występuje do wojewody o ustalenie udziału społeczeństwa, wojewoda ogłasza konsultacje. Następnie RDOŚ zbiera opinie i przekazuje do wojewody, który decyduje o ich uwzględnieniu bądź nie. To znajduje odzwierciedlenie w decyzji środowiskowej. Bez niej nie można wydać pozwolenia na budowę.

Oczywiście pozostaje kwestia rozliczenia rosnących kosztów inwestycji. Kontrakt był podpisany jesienią 2018 r. – wówczas zakładał realizację za ponad 1,6 mld zł. Już w zeszłym roku była mowa o różnicy kilkuset milionów złotych, przez co pojawiały się sugestie, że wykonawcy może nie opłacać się kontynuować umowy. Od tamtego czasu sytuacja rynkowa stale się pogarsza. Teraz mowa o 300-409 mln zł. Jak wskazuje Dariusz Kostaniak, wiceprezes Metra ds. inwestycji, spółka zdaje sobie sprawę z rosnących kosztów. Metro analizuje wnioski wykonawcy. – W tej chwili nie idziemy drogą zerwania kontraktu – zaznacza Kostaniak, choć ostatecznego porozumienia, póki nie ma wszystkich pozwoleń, wciąż nie ma.

Wiadomo, że były spotkania na bardzo wysokim szczeblu, a zakończenie kontraktu nie jest w niczyim interesie. Biorąc pod uwagę sytuację rynkową i obecne ceny, w przypadku nowego przetargu Metro musiałoby dopłacić nowemu wykonawcy od kilkuset mln zł do nawet ponad miliarda złotych. Natomiast Gulermak liczy na kolejne warszawskie kontrakty – przede wszystkim zapowiadaną III linię metra.

– Naszym celem jest porozumienie i realizacja kontraktu – przyznaje Bartosz Sawicki, rzecznik wykonawcy, firmy Gulermak. – Sytuacja rynkowa z historycznymi wręcz wydarzeniami w znaczący sposób wpłynęła na cenę rynkową umowy, która była zawarta w 2018 r. w zupełnie innych warunkach. Złożyliśmy stosowne dokumenty, które są analizowane przez zamawiającego – mówi rzecznik.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Rusza drążenie tuneli na ostatnim odcinku II linii metra

Przestrzeń

Rusza drążenie tuneli na ostatnim odcinku II linii metra

Witold Urbanowicz 29 lipca 2024

Metro naprawia sufit na Bemowie. Ale… nie da się go wyczyścić

Przestrzeń

Metro na Karolin: Rośnie zaplecze II linii

Przestrzeń

Metro na Karolin: Rośnie zaplecze II linii

Witold Urbanowicz 26 czerwca 2024

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Rusza drążenie tuneli na ostatnim odcinku II linii metra

Przestrzeń

Rusza drążenie tuneli na ostatnim odcinku II linii metra

Witold Urbanowicz 29 lipca 2024

Metro naprawia sufit na Bemowie. Ale… nie da się go wyczyścić

Przestrzeń

Metro na Karolin: Rośnie zaplecze II linii

Przestrzeń

Metro na Karolin: Rośnie zaplecze II linii

Witold Urbanowicz 26 czerwca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij