Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Metro ma problem z rozkładem. Wypadają pociągi

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
10-11-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Metro ma problem z rozkładem. Wypadają pociągi
fot. MJ
Trwające przeglądy pociągów oraz opóźnienie w dostawie i w wprowadzaniu do ruchu Škody Varsovii sprawiają, że Metro Warszawskie nie ma wystarczającej liczby składów do realizacji zaplanowanego rozkładu jazdy. Praktycznie codziennie na obu liniach wypada po kilka obiegów. W samym tylko październiku Metro było z tego powodu stratne o 3 mln zł (mniejsze wpływy z tytułu niewykonanych wozokilometrów i kar).

Problem pojawił się już we wrześniu, ale nasilił szczególnie w październiku, gdy wydłużono II linię metra do stacji Bródno. Otwarcie nowych stacji wymusza bowiem skierowanie do ruchu dodatkowych pociągów dla utrzymania dotychczasowych częstotliwości. W rozkładzie dla I linii przewidziano 36 obiegów, a dla II linii – 26 obiegów (w sumie więc do ich obsługi potrzeba 62 pociągów). Do tego na I i II linii przewidziano po jednej rezerwie tunelowej. Spółka powinna więc każdego dnia zapewniać 64 sprawne pociągi.

Codzienne braki w obsadzie

Jak podaje ZTM, codziennie – w dni robocze w tygodniu od 19 do 25 października –występowało od 10 do 12 braków w obsadzie (w różnych proporcjach między liniami). – Brak obsady nie oznacza, że danego obiegu nie było na trasie przez cały okres kursowania – brak kursów danego obiegu we wspomnianych dniach wynosił od ok. 20 min. do 6 h. Wynika to np. z tego, że operator znalazł obsadę zastępczą czy też obsada z godzin szczytu po jego zakończeniu „przejęła” kurs brakującej obsady – zaznacza Tomasz Kunert, rzecznik prasowy ZTM-u. Warto przy tym wyjaśnić, że organizator komunikacji sumuje poranny i popołudniowy szczyt. Jednocześnie więc – w jednym szczycie – „brakuje” zazwyczaj w jednym momencie maksymalnie od 4 do 7 składów.

Czym spowodowane są braki? – Z uwagi na wymagane przez producentów pociągów konieczne przeglądy i remonty dysponujemy zmniejszoną liczbą składów przekazywanych do obsługi linii. Dodatkowo do eksploatacji włączone zostały z opóźnieniem składy Škoda Varsovia, które zgodnie z podpisanym aneksem od września powinny obsługiwać linie – wyjaśnia Anna Bartoń, rzeczniczka prasowa Metra Warszawskiego. W sumie formalnie na stanie spółki jest 76 składów, wliczając w to jedną dopuszczoną niedawno do ruchu Varsovię [wieczorem 10 listopada Metro Warszawskie poinformowało o odebraniu dwóch kolejnych Varsovii, czyli liczba posiadanych pociągów rośnie do 78 – red.]. Jak już pisaliśmy, niewykluczone są kary wobec producenta – prezes Metra zapowiadał już „wykorzystanie w 100% uprawnień kontraktowych”. Pojawiają się jednak głosy, że nawet zwiększenie dostępności sprawnych składów nie gwarantuje rozwiązania wszystkich problemów, w tym kwestii niedoboru maszynistów.

Kilkunastosekundowe opóźnienia

Oczywiście, mniejsza liczba pociągów w ruchu przekłada się na dłuższe odstępy między pociągami. Zazwyczaj jednak, przy „planowanych brakach”, możliwe jest zmniejszenie odczuwalnych utrudnień. – W umowie wieloletniej jest mowa o czasie oczekiwania na przejazd, który liczony jest jako średnia dla okresu szczytu i poza szczytem. Zgodnie z tym musimy zmieścić się w pewnym przedziale, tj. średnie opóźnienie nie może przekroczyć 15 sekund. I tu niezależnie do liczby pociągów staramy się tak regulować odjazdy, żeby utrzymywać jak najbardziej zbliżone następstwo czasowe do rozkładowego – wyjaśnia Bartoń.

Pociągi w metrze jeżdżą w oparciu o rozkład częstotliwościowy. Formalnie na I linii w szczycie przewidziano np. odjazdy w rozkładzie co 2:20 min., ale rozkład dostępny dla pasażerów zawiera zakres częstotliwości co „2-3 min.”. – Prowadzimy ruch tak, aby się zmieścić w przedziale czasowym przewidzianym w rozkładzie jazdy dla pasażerów – zapewnia Anna Bartoń. Potwierdza to ZTM. – W przypadku braku obiegów różnica częstotliwości kursowania w stosunku do zakładanej w rozkładzie może wynosić od kilkunastu do kilkudziesięciu sekund. Metro nie ma ścisłego rozkładu jazdy jak np. autobusy czyli godzina odjazdu z danej stacji nie jest określona. Rozkład zakłada ramową częstotliwość kursowania w określonych porach doby. Tak więc sterując ruchem pociągów można braki obiegów w pewnym stopniu niwelować tak aby utrzymywać następstwo jak najbardziej zbliżone do rozkładowego – mówi Tomasz Kunert. Możliwe jest więc nieznaczne opóźnianie / przyspieszanie odjazdów kolejnych pociągów ze stacji początkowych, by zniwelować brak obsady.

Metro stratne

W związku z problemami w realizacji rozkładu wpływy spółki Metro Warszawskie są zmniejszone. Po pierwsze – z powodu niezrealizowanych wozokilometrów (wkm), a po drugie z uwagi na kary naliczane przez ZTM. – W październiku 2022 r., z tytułu niewykonanych wkm w stosunku do wkm planowanych na obu liniach metra, MW otrzymało niższe wynagrodzenie o ponad 2,6 mln zł brutto. Dodatkowo z tytułu niewykonanych kursów z winy Metra Warszawskiego wynagrodzenie było pomniejszone o kwotę 240 tys. zł brutto – wylicza Kunert.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Przestrzeń

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2025

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

Komunikacja

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

ZTM Warszawa 29 kwietnia 2025

 Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

Komunikacja

Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

RAFAMET S.A. 11 kwietnia 2025

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Przestrzeń

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2025

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

Komunikacja

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

ZTM Warszawa 29 kwietnia 2025

 Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

Komunikacja

Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

RAFAMET S.A. 11 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij