Jak informuje Transport for London (TfL), organ odpowiedzialny za infrastrukturę transportową w aglomeracji londyńskiej, ponad 40% sieci metra w Londynie zostanie poddane gruntownej modernizacji w zakresie systemów sterowania ruchem, które w niektórych przypadkach pamiętają wczesne lata ubiegłego wieku. Dzięki inwestycji, którą realizować będzie firma Thales, znacznie wzrośnie przepustowość na wielu liniach.
Jednostka władz administracyjnych odpowiedzialna za infrastrukturę transportową, Transport for London (TfL), przyznała kontrakt na przeprowadzenie niezbędnej modernizacji systemów sygnalizacyjnych i kontroli ruchu pociągów dla czterech linii metra londyńskiego (London Underground) firmie Thales. globalnemu dostawcy systemów transportowych.
Kluczowa faza w podzielonej na kilka etapów modernizacji metra zapewni szybsze, częstsze i bardziej niezawodne podróże milionom pasażerów, którzy korzystają z linii Circle, District, Metropolitan i Hammersmith & City. Linie te łącznie stanowią prawie 40% sieci i obejmują jej najstarszą cześć zbudowaną w 1863 roku. Linie te okrążają centrum Londynu, ale docierają również na przedmieścia na zachodzie, północnym zachodzie i wschodzie stolicy. Pomiędzy tymi obszarami linie przewożą około 1,3 miliona pasażerów dziennie – więcej niż w wielu europejskich krajach przewozi cała sieć kolejowa. Część obecnego systemu sygnalizacyjnego nadaje się do lamusa, działając wprawdzie bezpiecznie, ale z wykorzystaniem bardzo podstawowych rozwiązań od wczesnych lat ubiegłego wieku. Dalsze zwiększanie częstotliwości nie jest możliwe bez modernizacji.
Wprowadzane unowocześnienia zwiększą przepustowość przewozów na czterech ważnych liniach średnio o jedną trzecią. Inwestycja jest konieczną reakcją na stały wzrost populacji Londynu, która według prognoz w 2030 roku wzrośnie z obecnego poziomu 8,6 mln do 10 milionów osób. Prace modernizacyjne rozpoczną się jeszcze w tym roku. Ich zakończenie planowane jest na rok 2022, gdy w centralnym Londynie częstotliwość pociągów w godzinach szczytu wzrośnie do 32 pociągów na godzinę. Składy metra będą wtedy kursować co 2 minuty, a zwiększenie częstotliwości będzie możliwe również w innych porach dnia. Zmiany związane z prowadzoną modernizacją pasażerowie będą mogli dostrzec dużo szybciej w związku z sukcesywną wymianą taboru. Inwestor wprowadzi również system kontroli pociągów, który pozwoli na dalszy wzrost przepustowości linii, począwszy od roku 2021 na linii Circle. Zakończenie modernizacji linii Metropolitan oczekiwane jest w roku 2023, gdy osiągnięte zostaną najwyższe pułapy częstotliwości ruchu pociągów we wszystkich porach dnia.
Planowane inwestycje są kolejnym etapem pomyślnie realizowanej modernizacji sieci metra londyńskiego. Zakończona modernizacja linii Victoria pozwala pasażerom korzystać z 34 pociągów na godzinę, a na linii Jubilee do 30 pociągów. To jedne z najwyższych wskaźników częstotliwości kursów w całej Europie. Od początku bieżącego roku metro londyńskie zwiększyło także częstotliwość kursowania pociągów na linii Northern, umożliwiając przewóz dodatkowych 12.500 pasażerów na godzinę.
– Po pomyślnej modernizacji trzech z najbardziej obciążanych linii naszej sieci jesteśmy gotowi na wprowadzenie kolejnych czterech linii do epoki nowoczesnych przejazdów. Dzięki planowanym inwestycjom możemy zmienić sposób podróżowania milionów naszych klientów, znacząco podnosząc niezawodność usług oraz częstotliwość przejazdów – komentuje Nick Brown, dyrektor zarządzający Metra Londyńskiego.
– Mamy bardzo jasny plan działania oraz harmonogram prac. Tak jak w przypadku modernizacji linii Northern, teraz także chcemy zagwarantować mieszkańcom Londynu swobodne przemieszczenie w trakcie realizacji inwestycji, by miasto mogło rozwijać się razem z nami. Jednocześnie nie rezygnujemy z pozostałych kroków służących poprawie jakości usług. Nasze wysiłki w ostatnich latach pozwalają nam zbliżyć się do najniższego poziomu opóźnień w historii – dodaje Nick Brown.
Dzięki planowanej inwestycji zatrudnienie na poziomie 1100 osób znajdą profesjonaliści z Londynu i innych regionów Wielkiej Brytanii. Powstanie wiele nowych miejsc pracy, w tym 60 stanowisk dla praktykantów.
Wartość kontraktu z firmą Thales na prace sygnalizacyjne i kontrolne wynosi 760 milionów funtów. Całkowity budżet na program modernizacji czterech linii został zatwierdzony na kwotę 5,41 miliarda funtów, i jest niższy o 131 milionów funtów od szacunków przedstawionych w marcu. Budżet obejmuje inwestycje w 191 nowych i nowoczesnych klimatyzowanych pociągach jednoprzestrzennych produkowanych w Wielkiej Brytanii wykorzystywanych już na liniach Metropolitan, Circle ii Hammersmith & City oraz District.
Inwestycja obejmie również prace modernizacyjne torów, peronów i zajezdni dla pociągów, by zmaksymalizować korzyści płynące z zastosowania najnowszych technologii i zapewnić niezawodność pociągów.
Wszystkie prace będą realizowane w ramach obowiązującego planu biznesowego TfL. Na każdy jeden zainwestowany funt Londyn odzyska 4,70 funta w postaci korzyści ekonomicznych. Po zakończeniu inwestycji na czterech liniach metro londyńskie przejdzie do wprowadzenia nowych pociągów i systemów kontrolnych na liniach Piccadilly, Central, Bakerloo i Waterloo&City.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.
