Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Londyn. Dżingiel dla elektrobusów? Na razie jest plumkanie

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-07-05 14:00
Ostatnia modyfikacja:
2022-08-12 06:00
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Londyn. Dżingiel dla elektrobusów? Na razie jest plumkanie
fot. Martin49, lic. CC-BY 2.0
Transport for London zlecił zaprojektowanie dżingla dla autobusów elektrycznych które jeżdżą po brytyjskiej stolicy. To unijny wymóg, by niezwykle ciche pojazdy ostrzegały pieszych, że jadą. Na razie jednak dźwięki nie spodobały się osobom niewidomym.

1 lipca weszła w życie decyzja Komisji Europejskiej, przygotowywana zresztą od dłuższego czasu, która zobowiązuje producentów do wyposażenia samochodów elektrycznych w dźwięk, który ma ostrzegać pieszych, że się zbliżają. To rozwiązanie, za którym lobbowały unijne organizacje zrzeszające osoby niewidome. Chodzi o to, że pojazd elektryczny jest niezwykle cichy. Gdy jedzie szybko, jest słyszalny, bo pęd powietrza i opony powodują szum. Ale gdy porusza się wolno, zwłaszcza w ruchu miejskim, jest niesłyszalny. Problem nie jest wydumany, bo w Europie doszło do kilku wypadków, w których osoby niewidome zostały przejechane przez cofający się samochód na prąd.

Unijne przepisy narzucają obowiązek wydawania sygnałów dźwiękowych przez elektryczny pojazd poruszający się z prędkością do 20 km/h do przodu i zawsze gdy cofa. Od teraz taki system musi mieć każdy nowo homologowany pojazd, a starsze pojazdy muszą zostać wyposażone w system AVAS (acoustic vehicle alert system) do 2021 r.

Transport for London, który m.in. zarządza flotą tamtejszych autobusów, wybiera właśnie dźwięki, w które mają zostać wyposażone lokalne elektryczne „piętrusy”. Próbkę sygnałów opublikowało pod koniec zeszłego tygodnia radio BBC.

John Welsman z organizacji Guide Dogs UK, w rozmowie z „Guardianem” przyznaje, że dźwięki nie są najlepsze. Na spotkaniu z TfL przedstawicielom jego stowarzyszenia zaprezentowano dźwięki, które porównał do odgłosów statku kosmicznego.
– Albo jakby ktoś puszczał bańki mydlane przez rurkę – wyjaśniał. – Był też taki „plumkający” dźwięk przypominający powiadomienie o przyjściu e-maila. To nie powinno iść w tę stronę – dodawał.

Społecznicy zwracają uwagę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby wyposażenie autobusów w dźwięk po prostu przypominający… zwykły autobus. Dodają, że klasyczne londyńskie piętrusy są doskonale rozpoznawalne przez osoby niedowidzące. TfL chciałoby jednak wyposażyć je w dźwięk, który byłyby unikalny, a przez to rozpoznawalny. Aktywiści zwracają jednak uwagę, że jeśli każdy z producentów i przewoźników będzie chciał się wyróżniać, to w mieście powstanie chaos, w którym nigdy nie będzie wiadomo, co właśnie jedzie i czy to auto, czy coś innego.

Unijna regulacja nie wskazuje konkretnie rodzaju dźwięku, ale określa pewien zakres częstotliwości i modulacji dźwięku, co sugeruje, że w istocie powinien być to dźwięk zbliżony do odgłosu zwykłego silnika. Odgłos powinien też dać możliwość zorientowania się jak zachowuje się auto, tzn. czy cofa, przyśpiesza lub zwalnia.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Londyn kupuje 20 piętrowych autobusów wodorowych

Komunikacja

Londyn kupuje 20 piętrowych autobusów wodorowych

Jakub Dybalski 27 maja 2019

Londyn: smog w metrze. Powietrze gorsze niż na ulicach

Komunikacja

Zobacz również:

Londyn kupuje 20 piętrowych autobusów wodorowych

Komunikacja

Londyn kupuje 20 piętrowych autobusów wodorowych

Jakub Dybalski 27 maja 2019

Londyn: smog w metrze. Powietrze gorsze niż na ulicach

Komunikacja

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5