Po sześciu latach od wstrzymania ruchu na tramwajowej linii podmiejskiej nr 46 nie milkną głosy o potrzebie wznowienia kursów. Poinformował o tym samorząd województwa łódzkiego, który zorganizował spotkanie z mieszkańcami powiatu zgierskiego. Wskazywali oni również na potrzebę poprawy komunikacji autobusowej w rejonie Strykowa.
Od ostatniego kursu linii 46 Łódź – Zgierz – Ozorków minęło już ponad sześć lat. Ruch na najdłuższej z odnóg łódzkiego systemu tramwajowego został zawieszony w lutym 2018 r., a władze Ozorkowa zapewniały wówczas, że nie ma mowy o trwałej likwidacji połączenia. Pozostająca w złym stanie technicznym infrastruktura do dziś nie doczekała się jednak remontu. Doszło wręcz do jej częściowego demontażu, bo dawna pętla przy ul. Cegielnianej w Ozorkowie została rozebrana.
Tramwaj powolny, ale przewidywalny i niedrogi
Choć zwłaszcza w ostatnim okresie funkcjonowania przewozów tramwaj był środkiem transportu wyjątkowo powolnym, bo dopuszczalna prędkość na większości trasy nie przekraczała 20 km/godz., zapewniał relatywnie dużą częstotliwość obsługi kilku miejscowości leżących pomiędzy Zgierzem a Ozorkowem. Jego zaletą była poza tym rozbudowana siatka przystankowa. Pasażerowie mogli również korzystać z jednolitej taryfy, w tym z biletów pozwalających na kontynuowanie bez dopłat podróży innymi środkami komunikacji miejskiej na terenie Łodzi.
Jak poinformował samorząd regionalny, mimo upływu czasu o zaletach podmiejskiego tramwaju nie zapomniano. Ustępujące władze pod kierownictwem Grzegorza Schreibera (PiS) zorganizowały cykl spotkań z mieszkańcami pod hasłem „Porozmawiajmy w Łódzkiem”, a dwa z wydarzeń miały miejsce na terenie powiatu zgierskiego. – Mieszkańców interesowały połączenia tramwajowe i kolejowe – relacjonuje Jacek Grabarski z Wydziału Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
Potrzeba więcej wojewódzkich linii autobusowych?
Podczas drugiego ze spotkań uczestnicy mieli zaś podnosić kwestię tzw. białych plam komunikacyjnych w rejonie Strykowa. – Z każdej tury spotkań przywozimy konkretne wnioski, które przekładamy na konkretne działania – komentował Schreiber. Temat ewentualnego rozszerzenia siatki połączeń wojewódzkich pozostanie jednak zadaniem dla jego następcy, którym najprawdopodobniej okaże się przedstawiciel koalicji KO – Lewica – Trzecia Droga.
Pytany o deklaracje co do działań na rzecz przywrócenia komunikacji tramwajowej UMWŁ nie wskazuje przy tym na choćby jeden realny postulat. Miasto Zgierz ubiega się o środki unijne na remont swojego odcinka trasy prowadzącego na osiedle Proboszczewice. Nie ma natomiast żadnych realnych planów inwestycji w część infrastruktury należącą do gminy wiejskiej Zgierz i miasta Ozorków.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.