Partner serwisu
Komunikacja

Gmina Zgierz rezygnuje z odtwarzania tramwaju do Ozorkowa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
21-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
20-05-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Gmina Zgierz rezygnuje z odtwarzania tramwaju do Ozorkowa
fot. MPK Łódź
Wbrew wcześniejszym zapowiedziom gmina wiejska Zgierz nie będzie ubiegać się o środki na remont nieczynnej linii tramwajowej do Ozorkowa. Samorząd zrezygnował z planu pozyskania dofinansowania w ramach programu ZIT, tłumacząc to brakiem własnych funduszy niezbędnych do przeprowadzenia kosztownej inwestycji. Lokalne władze mówią również o braku porozumienia z innymi ośrodkami leżącymi wzdłuż dawnej trasy 46.

Pod koniec 2021 r. gmina wiejska Zgierz ogłosiła, że w ramach nowej perspektywy finansowej UE będzie starać się o środki na remont zamkniętej w 2018 r. linii tramwajowej Łódź – Zgierz – Ozorków. Poszczególne odcinki nieczynnego ciągu są własnością różnych samorządów: miasta Zgierz, gminy Zgierz oraz miasta Ozorków. Decyzja o podjęciu inwestycji w odtworzenie zdegradowanej infrastruktury przez gminę Zgierz byłaby zatem kluczowa dla przywrócenia komunikacji do Ozorkowa.

Brak współpracy międzygminnej

Lokalny samorząd zapowiedział, że spróbuje pozyskać środki z funduszy regionalnych na lata 2021 – 2027 w ramach instrumentu Zintegrowane Inwestycje Terytorialne, licząc przy tym na współpracę ze Zgierzem i Ozorkowem. Wiemy już, że odpowiedni wniosek ostatecznie nie trafi do stowarzyszenia Łódzki Obszar Metropolitalny, które przygotowuje nową strategię ZIT. – Na dzień dzisiejszy nie planuje się remontu odcinka torowiska tramwajowego linii Łódź – Ozorków leżącego na terenie naszej gminy – mówi bowiem Małgorzata Wiśniewska, podinspektor w Referacie Infrastruktury i Rozwoju Urzędu Gminy Zgierz.

Nasza rozmówczyni podkreśla, że bez dużego wsparcia zewnętrznego samorząd nie jest w stanie podjąć prac. Tymczasem gmina Zgierz nie złożyła tzw. fiszy projektowej niezbędnej do rozpoczęcia procedury pozyskania funduszy ZIT. – Gmina leży w środkowym odcinku przebiegu linii. Samodzielne wnioskowanie o wsparcie finansowe na środkowy odcinek dawnej linii 46 byłoby nierealne – usłyszeliśmy.

Chętnych więcej niż pieniędzy

Tymczasem o wsparcie inwestycji obejmującej zgierski fragment trasy zawnioskował niedawno Zgierz. Problemem w tym kontekście wydaje się zatem brak współpracy z miastem Ozorków. Przedstawicielka gminy Zgierz podkreśla przy tym, że nawet gdyby odpowiednie dokumenty zostały złożone, szansa na pozyskanie pieniędzy nie byłaby duża. – Środki przeznaczone na transport są niezbyt wysokie w kontekście całego obszaru metropolitalnego – argumentuje.

– Zgłoszone pomysły dotyczące mobilności przekroczyły ponad trzykrotnie możliwości finansowe w ramach strategii ZIT – dodaje Małgorzata Wiśniewska. Przypomina również, że w 2015 r. koszty, które miałaby ponieść gmina Zgierz, jeśli doszłoby do remontu nieczynnej dziś infrastruktury, oszacowano na 82 – 102 mln zł. W związku ze zmianami na rynku budowlanym dziś kwoty te byłyby zapewne istotnie wyższe.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5