Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Mobilność

Łódzkie: Będą stacje do ładowania samochodów elektrycznych przy... szpitalach wojewódzkich

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2019-10-10 15:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódzkie: Będą stacje do ładowania samochodów elektrycznych przy... szpitalach wojewódzkich
fot. Roman Czubiński
Cztery stacje ładowania pojazdów elektrycznych do końca bieżącego roku i 11 kolejnych do połowy przyszłego to założenia umowy podpisanej przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego i Polską Grupę Energetyczną. Spółka energetyczna będzie budować i prowadzić punkty ładowania na udostępnionych przez samorząd terenach przy placówkach medycznych. W przyszłości stacje mają powstawać też przy drogach wojewódzkich.

Marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber podkreśla, że UMWŁ podjął się tej misji jako pierwszy samorząd wojewódzki. – W myśl umowy PGE będzie prowadziła budowę stacji, a my jako samorząd udostępniamy teren pod ich budowę. Mam nadzieję, że przyczynimy się do tego, by za kilka lat przez województwo można było przejechać samochodem elektrycznym bez obaw o możliwość doładowania jego baterii – deklaruje. Zwraca uwagę na prognozy wzrostu liczby samochodów elektrycznych w kolejnych latach.

Dlaczego szpitale?

Wśród pierwszych czterech stacji, przewidzianych do uruchomienia w ciągu najbliższych miesięcy (być może – do końca roku), dwie znajdą się na terenie Łodzi: w Wojewódzkiej Stacji Ratownictwa Medycznego przy ul. Wareckiej na Teofilowie oraz przy łódzkim Szpitalu im. Kopernika. Pozostałe obiekty powstaną w Sieradzu oraz w Tuszynie. W połowie przyszłego roku zaplanowano otwarcie 11 kolejnych, również położonych przy wojewódzkich placówkach służby zdrowia.

Skąd wybór akurat tego typu obiektów? – Udostępniamy lokalizacje, które – po pierwsze – są naszą własnością. Drugim ważnym czynnikiem jest łatwość dojazdu dla mieszkańców – wyjaśnia marszałek. – Stacje staną w miejscach publicznych, odwiedzanych przez bardzo wiele osób: przy szpitalach, położonych zwykle w centrach miast. Chcemy ułatwić dostęp samochodem do centrów, by przeciwdziałać smogowi – dodaje wiceprezes zarządu Polskiej Grupy Energetycznej ds. innowacji Paweł Śliwa. Akurat w przypadku Łodzi żadna z dwóch wskazanych lokalizacji nie znajduje się jednak z centrum.

W przyszłości – drogi wojewódzkie

Prace budowlane mają rozpocząć się wkrótce po podpisaniu umowy. – Termin oddania poszczególnych stacji do użytku będzie zależał od analizy technicznej każdej z lokalizacji. Trzeba określić zakres prac – konieczne może okazać się np. wybudowanie nowego przyłącza – zastrzega Śliwa. Na razie w województwie łódzkim działa tylko jedna stacja PGE NE.

W dalszej perspektywie samorząd województwa i PGE zamierzają otwierać stacje również przy drogach wojewódzkich. – Aby stacje mogły szybko powstawać, potrzebna jest współpraca z samorządami. PGE ma kapitał, możliwości i umiejętności techniczne, a samorządy dysponują terenami, na których stacje mogą zostać wybudowane – tłumaczy Tomasz Marzęda, wiceprezes zarządu PGE Nowa Energia, spółki powołanej w grupie PGE specjalnie w celu – między innymi – budowania takich stacji.

Będzie też carsharing

Rozwijanie elektromobilności jest jednym z głównych elementów ogłoszonej w 2016 r. nowej strategii grupy PGE. – Dziś nasz zamiar zaczyna przybierać konkretne kształty. Budowa punktów ładowania to jeden z elementów tego procesu. Będziemy rozwijać także carsharing, by po wybudowaniu infrastruktury do ładowania samochody elektryczne można było wynajmować na minuty – zapowiada Śliwa. Same stacje będą ogólnodostępne, jednak – jeśli WSRM wyrazi takie życzenie – w przyszłości PGE może wybudować także osobne obiekty, przeznaczone tylko do ładowania ewentualnych elektrycznych karetek.

Według PGE upowszechnienie się pojazdów z napędem elektrycznym będzie oznaczało duże przemiany w motoryzacji. – Takie samochody będą nie tylko pojazdami, ale także ruchomymi magazynami energii, wykorzystywanymi w różnych celach, np. do zabezpieczania zasilania domu w energię. Odpowiednio zmieni się także system rozliczeń. Stajemy się liderem tej transformacji, nie tylko jeśli chodzi o samą budowę stacji, ale także o świadczenie różnego rodzaju usług ładowania – deklaruje Marzęda.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Emilewicz: Droga do masowej elektromobilności to transport publiczny

Mobilność

Emilewicz: Droga do masowej elektromobilności to transport publiczny

Jakub Dybalski 09 października 2019

Malaga. Alstom też chce ładować autobusy z jezdni

Mobilność

Malaga. Alstom też chce ładować autobusy z jezdni

jd/inf. pras. 26 września 2019

Jak kierowca autobusu elektrycznego może oszczędzać energię?

Komunikacja

Jak kierowca autobusu elektrycznego może oszczędzać energię?

jd, inf. pras. 01 października 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5