Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Wakacyjne zmiany w systemie transportowym

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
30-06-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: Wakacyjne zmiany w systemie transportowym
fot. Roman CzubińskiZmiany obejmą na razie głównie komunikację autobusową
Priorytet dla tramwajów na dwóch ulicach w centrum, uruchomienie dodatkowych przystanków, a także nowy wzór rozkładów jazdy – to główne elementy pilotażowych zmian, zaplanowanych przez władze Łodzi na tegoroczne wakacje. Innowacje mają być pierwszym etapem wdrożenia nowego układu linii, opracowanego na bazie wyników konsultacji transportowych „Łódź Łączy”. Dalsze zmiany w siatce linii będą wprowadzane stopniowo.

Główne założenia docelowego układu to ograniczenie wewnętrznej konkurencji tramwajów i autobusów, wzrost roli przesiadek i węzłów przesiadkowych kosztem podróży bezpośrednich, wprowadzenie tras komunikacji miejskiej w nieobsługiwane dotąd rejony osiedli oraz ograniczenie ruchu samochodów w centrum. Jesienią ubiegłego roku przedstawiono tzw. model zrównoważonego transportu zbiorowego, opracowany wspólnie przez władze miasta oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych. Dokument był następnie konsultowany z łodzianami podczas cyklu spotkań na osiedlach i w dzielnicach. Pomocniczym materiałem były dane zebrane w ramach przygotowanej przez pracowników Uniwersytetu Łódzkiego geoankiety. Już po ogłoszeniu wstępnego podsumowania wyników konsultacji było wiadomo, że nie wszystkie proponowane rozwiązania zyskały akceptację łodzian.

Przyspieszenie tramwajów, gwarantowane przesiadki

Z wielu śródmiejskich ulic z torowiskiem tramwajowym w jezdni ograniczenia ruchu samochodowego doczekają się na razie dwie: Zielona i Legionów (obie między Zachodnią a Gdańską). – Na odcinkach, na których samochody blokowały tramwaje, pozostaną tylko wjazdy docelowe – mówi prezydent miasta Hanna Zdanowska. Jak dodaje, dotychczas na pokonanie Zielonej tramwaj potrzebował 20, a Legionów – 5 minut. Po wprowadzeniu zmian czas ten ma się skrócić do 5 minut.

Kosmetyczne na razie zmiany w układzie linii autobusowych mają umożliwić lepsze skomunikowanie lotniska (linia 65 co 15 minut), dworca Łódź Chojny, Dąbrowy Przemysłowej i okolic ul. Nowe Sady. Ceną za częstsze kursy w wymienione miejsca, a także na tereny rekreacyjne, będzie jednak likwidacja części połączeń dodatkowych (62A, 69B, odcinek linii 55 na lotnisko). Wkrótce pojawi się linia łącząca osiedla Radogoszcz Wschód i Radogoszcz Zachód (wraz z obsługującym to ostatnie przystankiem kolejowym). Wiadomo też, że po wakacjach autobusy MPK i KORO (podwykonawca obsługujący linię 58) zaczną przejeżdżać przez rozległy teren Centrum Kliniczno-Dydaktycznego Uniwersytetu Medycznego na pograniczu Starego Widzewa i Stoków. Na większą skalę mają też zacząć obowiązywać gwarantowane przesiadki (m. in. między linią 6 i 64 na Dołach oraz 53 i 54 w Nowosolnej). Wszystkich punktów synchronizacji jest 12, niebawem ich liczba ulegnie zapewne zwiększeniu.

Częstotliwość? Na zwiększenie trzeba poczekać

Według dyrektora Biura Strategii Miasta Tomasza Jakubca ważną rolę w naprawie komunikacji zbiorowej ma odegrać ulepszona informacja pasażerska. – Zaczynamy konsultowanie z pasażerami nowego wzoru rozkładów jazdy na przystankach. Chcemy, by podróżny już po chwili wiedział, gdzie i na jaki pojazd może się przesiąść oraz jakie ważne punkty znajdują się w okolicy i na trasie – tłumaczy urzędnik. Nowe tabliczki były wzorowane na rozwiązaniach zachodnioeuropejskich: austriackich, niemieckich, brytyjskich i francuskich. Oprócz tego przewiduje się wprowadzenie na próbę elektronicznych tablic z rozkładami.

Interdyscyplinarny zespół w Biurze Strategii (pozbawienie Zarządu Dróg i Transportu nadzoru nad procesem było celowe) wciąż pracuje nad kolejnymi, bardziej szczegółowymi rozwiązaniami. W połowie lipca ma zostać przedstawiona lista inwestycji w infrastrukturę transportu zbiorowego, planowanych do 2020 roku. Według zapewnień T. Jakubca kończą się też prace nad docelową siatką połączeń tramwajowych i autobusowych. Na razie podstawowy interwał częstotliwości kursowania linii tramwajowych w godzinach szczytu ma niestety nadal wynosić 12 minut, władze miasta nie wykluczają jednak stopniowego zagęszczania rozkładów jazdy. W okresach częstszego kursowania tramwajów (np. co 6 minut) rozkład jazdy ma mieć charakter interwałowy.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Komunikacja

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Kasper Fiszer 02 września 2023

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Prawo & Finanse

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Roman Czubiński 02 sierpnia 2023

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Komunikacja

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Kasper Fiszer 23 maja 2023

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Komunikacja

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Redakcja/inf. pras. 20 marca 2023

Zobacz również:

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Komunikacja

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Kasper Fiszer 02 września 2023

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Prawo & Finanse

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Roman Czubiński 02 sierpnia 2023

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Komunikacja

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Kasper Fiszer 23 maja 2023

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Komunikacja

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Redakcja/inf. pras. 20 marca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5