Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Tramwajem na Kaliski, na Chojny autobusem

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2015-09-16 09:27
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Tramwajem na Kaliski, na Chojny autobusem
Tramwaj przy dworcu Łódź KaliskaFot. Kasper Fiszer
Wrześniowy pakiet zmian w organizacji łódzkiej komunikacji miejskiej związany jest głównie z kolejnym etapem przebudowy tzw. trasy W – Z. Po otwarciu węzła Łódź Kaliska pod najważniejszy łódzki dworzec wróciły tramwaje. Zniknęły one jednak z pętli położonej przy innej stacji – Łódź Chojny.

Wprowadzone w pierwszej połowie września zmiany w organizacji łódzkiej komunikacji miejskiej nie opierały się, jak zwykle w analogicznym okresie w latach ubiegłych, na zmianie rozkładów jazdy. Zarząd Dróg i Transportu zdecydował się bowiem nie ograniczać na czas wakacji częstotliwości prowadzących w dużej mierze objazdami linii, nie wprowadzając tym samym dodatkowego utrudnienia w poszatkowanym remontami mieście.

Korekty objęły zatem głównie układ tras. Najważniejsze zmiany związane są z postępami przy przebudowie tzw. trasy W – Z. Do użytku oddany został zamknięty niemal całkowicie w połowie czerwca duży węzeł drogowo-tramwajowy Łódź Kaliska, dzięki czemu tramwaje – choć wciąż nie jadące po modernizowanym ciągu – ponownie dowożą na obecnie najważniejszy w mieście dworzec kolejowy i przylegający do niego dworzec PKS.

Ośmiometrowe autobusy znikają z centrum

Ponowne otwarcie skrętu tramwajowego w al. Włókniarzy pozwoliło na przywrócenie ruchu po ul. Kopernika. Zakończyło to niespełna trzymiesięczny okres funkcjonowania bardzo nietypowej autobusowej komunikacji zastępczej. Choć linia oznaczona symbolem Z12 obsługiwała gęsto zasiedlone tereny położone praktycznie w ścisłym centrum miasta, to składy dwóch wagonów 805Na zostały zastąpione... najmniejszymi pojazdami łódzkiego MPK, jelczami vero.

Podstawowym zadaniem linii było bowiem skomunikowanie z resztą miasta dwóch całkowicie odciętych od reszty sieci przystanków położonych przy ul. Kopernika, zaś transport w innych relacjach zapewniany był głównie innymi liniami. Skierowanie tam krótkich jelczy związane było też z koniecznością zawracania autobusów poprzez manewry na jednopasmowej ulicy, gdyż roboty odcięły możliwość zjazdu na położoną zaledwie kilkaset metrów dalej pętlę przed budynkiem dworca kolejowego.

Koniec linii zakończonej rozjazdem nakładkowym

Pewną ironią jest fakt, że wznowienie komunikacji tramwajowej i przywrócenie pełnego zakresu kursowania linii autobusowych na Dworzec Kaliski zbiegło się w czasie ze znacznym zmniejszeniem liczby docierających tam pociągów. W związku z drobnymi pracami prowadzonymi przez PKP PLK duża część kursów została bowiem skrócona do stacji Łódź Widzew, do której nadal trudno jest dojechać, bo widzewski dworzec również leży przy przebudowywanym ciągu W – Z, tyle że z drugiego jego końca.

Zmiany te dotknęły także pasażerów korzystających z położonego pomiędzy stacjami Kaliska i Widzew dworca Łódź Chojny. Dodatkowo od 7 września na tamtejszą przydworcową pętlę przestał dojeżdżać wahadłowy tramwaj zastępczej linii Z1, która to z kolei została zastąpiona zastępczą autobusową linią Z. Zmiana podyktowana wyłączeniem jednej z podstacji elektrycznych zakończyła – przynajmniej póki co – funkcjonowanie linii tramwajowych kończących się rozjazdem nakładkowym i obsługiwanych taborem dwukierunkowym. Połączenia takie istniały w Łodzi od października 2013 roku. Linia Z1 kursowała z krótkimi przerwami przez cały ten czas, zapewniając komunikację na czynnym fragmencie przeciętej budową trasy W – Z i nowego dworca Łódź Fabryczna ulicy Kilińskiego.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź: Remont na Rzgowskiej, otwarcia w centrum

Komunikacja

Łódź: Remont na Rzgowskiej, otwarcia w centrum

Kasper Fiszer 18 sierpnia 2015

Łódź: Tramwaje zniknęły z Legionów

Komunikacja

Łódź: Tramwaje zniknęły z Legionów

Kasper Fiszer 03 sierpnia 2015

Łódź: Dużo trudniej dojechać na pociąg

Komunikacja

Łódź: Dużo trudniej dojechać na pociąg

Kasper Fiszer 22 czerwca 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5