Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Łódź: Wniosek o kontrolę NIK w sprawie systemu sterowania ruchem

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2016-10-12 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Wniosek o kontrolę NIK w sprawie systemu sterowania ruchem
Centralny odcinek łódzkiej Trasy W-Zfot. UM Łódź
Łódzcy radni opozycji skierowali do Najwyższej Izby Kontroli wniosek o zbadanie działania łódzkiego obszarowego systemu sterowania ruchem. Powstały jako część rozbudowy i modernizacji Trasy W-Z system zdaniem wielu łodzian wciąż nie spełnia pokładanych w nim oczekiwań. Specjaliści NIK mają sprawdzić, czy popełniono błąd na etapie zamówienia bądź realizacji zlecenia, a także, czy zapewniono właściwy nadzór nad jego wykonywaniem.

Umowę na wykonanie systemu sterowania ruchem podpisano w sierpniu 2014 r. Wykonawca, warszawska firma Sprint, podłączył do systemu 240 skrzyżowań w całej Łodzi. Oparty na pomiarach ruchu przy pomocy kamer oraz pętli indukcyjnych system miał przede wszystkim poprawić płynność przejazdu przez miasto tramwajów i autobusów. Początkowo zakładano jego oddanie do użytku w październiku ubiegłego roku, jednak termin uruchomienia, a następnie osiągnięcia pełnej funkcjonalności kilkukrotnie przekładano.

Radni: Pieniądze w błoto

W ocenie autora wniosku, radnego Marcina Zalewskiego z klubu PiS, OSSR nawet dziś nie spełnia swojej roli. – Mieszkańcy skarżą się na spadek jakości funkcjonowania komunikacji miejskiej, jej opóźnienia, a także na długie oczekiwanie na przejściach dla pieszych. Wielokrotnie interweniowaliśmy u władz miasta, jednak w odpowiedzi słyszeliśmy zapewnienia, że wszystko jest w porządku, a system się kalibruje lub dostraja – twierdzi radny.

– Obawiamy się, że system albo został źle przygotowany, albo ktoś nie umie go obsłużyć. Urząd Miasta oraz Zarząd Inwestycji Miejskich naszym zdaniem nie są w stanie rozstrzygnąć tej sprawy. Dlatego wystosowaliśmy do Prezesa Najwyższej Izby Kontroli pismo z prośbą o przeprowadzenie kontroli w tym zakresie – dodaje. Wtóruje mu kolega z klubu PiS Bartłomiej Dyba-Bojarski, podkreślając, że budowa systemu kosztowała 88 mln zł (po zwiększeniu zakresu w trakcie realizacji), a z efektów nie są zadowoleni ani pasażerowie MPK, ani zmotoryzowani mieszkańcy.

ZIM: Nie ma cudownych lekarstw

Przedstawiciele ZIM nie odnoszą się do faktu złożenia wniosku o kontrolę. Zwracają jednak uwagę, że wysiłki w celu usprawnienia działania systemu są podejmowane przez cały czas. – Jeśli system rozładuje natężenie ruchu w jednym miejscu, przeniesie się ono gdzie indziej. Nigdy nie mówiliśmy, że jest to antidotum na nasilenie ruchu samochodowego w mieście – powiedział dyrektor Zarządu Grzegorz Nita w rozmowie z Radiem Łódź. W nieoficjalnych rozmowach irytację z powodu działania OSSR wyrażają jednak także przedstawiciele Urzędu Miasta.

Wywołane działaniem systemu rozczarowanie łodzian przybiera także inne formy. W zakończonym w ostatnią niedzielę głosowaniu w sprawie budżetu obywatelskiego jedną z propozycji było zadanie L0029 „Skrócenie czasu przejazdu komunikacji miejskiej i nadanie jej priorytetu poprzez przeprogramowanie OSSR”. „Przy okazji należy również zlikwidować konieczność naciskania przycisku na przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerów, jeżeli jednocześnie jest zielone dla samochodów w tym samym kierunku” – dodano w opisie zadania. Koszt dokonania niezbędnych zmian został wyceniony przez autorów wniosku na 100 tysięcy złotych. Nie wiadomo jeszcze, ilu z 204468 głosujących poparło projekt.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź: Nowe oblicze placu pod Urzędem Marszałkowskim

Przestrzeń

Łódź: Nowe oblicze placu pod Urzędem Marszałkowskim

Roman Czubiński 11 sierpnia 2016

Łódź: Trasa W-Z zmienia się także dla rowerzystów

Przestrzeń

Łódź: Trasa W-Z zmienia się także dla rowerzystów

Roman Czubiński 27 lutego 2016

Łódź: Podsumowanie pierwszych miesięcy Trasy W-Z

Komunikacja

Łódź: Podsumowanie pierwszych miesięcy Trasy W-Z

Roman Czubiński 15 lutego 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5