Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Tabor z 45 i 46 przyda się na liniach miejskich

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2018-02-02 15:00
Ostatnia modyfikacja:
2022-08-14 00:00
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: Tabor z 45 i 46 przyda się na liniach miejskich
Fot. Kasper FiszerWagon GT8N
Zawieszenie tramwajowych podmiejskich do Zgierza i Ozorkowa dość niespodziewanie stało się okazją do poprawy oferty transportu zbiorowego w granicach Łodzi. Uwolniona kadra i tabor pozwoli na zagęszczenie kursów jednej z ważnych linii oraz wydłużenie trzech kolejnych. Zapewne zwiększy się też liczba linii obsługiwanych taborem niskowejściowym. Decyzja o wstrzymaniu kursów zbiegła się w czasie z zapowiadaną od dawna korektą układu linii.

Zawieszenie od niedzieli podmiejskich linii 45 i 46, obok oczywistych niedogodności dla pasażerów, tworzy nowe możliwości taborowe. – Uwolnionych zostaje ok. 19 brygad. Wykorzystamy je, między innymi do poprawy częstotliwości kursowania linii 4 z Dąbrowy przez Nowe Centrum Łodzi na Radogoszcz przez cały tydzień oraz wydłużenie i zagęszczenie kursów linii 17 w weekendy – zapowiada wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu Maciej Sobieraj. Linia, o której mowa zacznie kursować co 12 minut (podobnie jak większość pozostałych linii miejskich) zamiast, jak dotąd, co 24.

Częstsze kursy. Na jak długo?

– Zależało nam na wzmocnieniu czwórki, ponieważ będzie ona jedną z linii, na które będą się przesiadać pasażerowie linii zastępczych ze Zgierza i Ozorkowa. Wspólny przystanek autobusowo-tramwajowy na Zgierskiej przy Brzoskwiniowej jest w trakcie organizowania – mówi przedstawiciel Zarządu. Niezależnie od tego – jak przyznaje – potencjał linii 4 jako łączącej duże osiedla z dworcem Łódź Fabryczna i Nowym Centrum Łodzi jest bardzo duży.

Władze Zgierza zapowiedziały dziś wymianę torów na najbardziej zużytym odcinku Helenówek – Kurak. Jest więc prawdopodobne, że zawieszone linie podmiejskie powrócą. Czy – w połączeniu z deklarowanym przez łódzkie MPK oporem wobec zwiększenia liczby taboru oraz zatrudnienia – nie oznacza to, że poprawa dla pasażerów linii 4 będzie miała charakter wyłącznie tymczasowy? W ocenie Sobieraja do czasu zakończenia inwestycji, jeśli do niej dojdzie, minie jednak nie mniej, niż dwa lata. – Naszym założeniem jest to, by tramwaje takie jak 4 kursowały co 12 minut. Osiedla wzdłuż jej trasy powinny być dobrze skomunikowane – podkreśla.

Urzędnik zwraca uwagę, że za dwa lata sytuacja na rynku pracy może być zupełnie inna, co może ułatwić MPK pozyskanie kolejnych prowadzących. Wiele zmieni także rozpoczynanie kolejnych inwestycji w ramach projektu „Tramwaj dla Łodzi”, budowy tunelu średnicowego i rewitalizacji obszarowej centrum. – Jest wiele zmiennych, jednak poprawa oferty na liniach miejskich jest dla ZDiT priorytetem – podsumowuje.

Więcej tramwajów z niską podłogą w centrum?

Dzięki odzyskaniu wspomnianych brygad możliwe stało się także wydłużenie 15 na Stoki, a 11A na Kurczaki oraz dodanie kilku dodatkowych kursów porannych na linii 12. Na razie nie udało się poprawić częstotliwości linii 7 i 16. Po rozpoczęciu prac na al. Śmigłego-Rydza będziemy jednak przyglądać się w pierwszej kolejności siódemce. Decyzje zapadną prawdopodobnie pod koniec lutego.

Tabor kursujący na 46 to częściowo wagony niemieckiej serii GT. Wiele z nich to pojazdy GT8N, wyposażone w środkowy człon z jednym wejściem w strefie niskiej podłogi. Nie postanowiono jeszcze, na jaką linię zostaną skierowane tramwaje tego typu. Rozważane opcje to linia 1, na której wiele przystanków ma niskie perony bądź wejście z poziomu jezdni, ale także 4. Wpływ na ostateczną decyzję będzie miała ocena stanu torowiska. Możliwe, że GT8N zostaną przypisane do konkretnych kursów, które będą oznaczone w rozkładzie jazdy jako niskopodłogowe.

Obecnie stan taborowy jest maksymalnie wykorzystany. – Po przybyciu nowych tramwajów będziemy myśleć o dalszym zwiększaniu częstotliwości, być może także na nowo uruchomionej linii 18, która ma szanse przestać być linią szczytową. Będziemy chcieli wykorzystać dostawy nowego i używanego taboru tramwajowego do tego, by sumarycznie wagonów na ulicach było jak najwięcej – deklaruje Sobieraj. Prezes MPK zapowiadał tymczasem niedawno skierowanie liczby starych składów odpowiadającej nowym nabytkom do kasacji. Pozostaje też kwestia zatrudniania i szkolenia motorniczych, na którą ZDiT nie ma wpływu – do rozbudowy kadry może zmusić MPK tylko Urząd Miasta.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pabianice: Biletomaty także na przystankach

Komunikacja

Pabianice: Biletomaty także na przystankach

Kasper Fiszer 01 lutego 2018

Łódzki Tramwaj Metropolitalny: Nie wiadomo, kiedy ruszą prace

Komunikacja

Zobacz również:

Pabianice: Biletomaty także na przystankach

Komunikacja

Pabianice: Biletomaty także na przystankach

Kasper Fiszer 01 lutego 2018

Łódzki Tramwaj Metropolitalny: Nie wiadomo, kiedy ruszą prace

Komunikacja

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5