Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Łódź: Najdziwniejszy pojazd MPK

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2021-11-06 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Najdziwniejszy pojazd MPK
fot. Zorro2212, lic. CC BY 3.0Trambus w Łodzi
Od dwóch lat można go zobaczyć na łódzkich ulicach raczej rzadko, bo pandemia wpłynęła na zdecydowane zmniejszenie liczby imprez. Najbardziej nietypowy autobus łódzkiego MPK wciąż bywa jednak wynajmowany. W sierpniu obsługiwał linię specjalną, a dzięki instalacji ogrzewania może być wykorzystywany także w sezonie zimowym.

Wśród taboru autobusowego łódzkiego MPK mocno wyróżnia się pojazd oznaczony numerem 1333. Został on zbudowany w 2003 r. na bazie podwozia ciężarowego Volvo i w założeniu twórców ma stanowić replikę wagonu tramwajowego Herbrand z początku XX w., ale jeżdżącą na kołach. Historyzujący wehikuł nazywany jest często trambusem. Przez lata tym mianem określano też linię A, którą obsługował.

Quasiherbrandem tylko na specjalne okazje

Dawniej ni to starym tramwajem z drewnianym wnętrzem, ni to autobusem z nietypowym nadwoziem można było przejechać się po reprezentacyjnym odcinku ul. Piotrkowskiej – od pl. Wolności do skrzyżowania z al. Piłsudskiego i al. Mickiewicza, gdzie dziś znajduje się duży węzeł przesiadkowy Piotrkowska – Centrum. Z biegiem czasu trasa ulegała pewnym modyfikacjom, zmieniały się też zasady korzystania z linii. Początkowo obowiązywały na niej osobne bilety, później włączono ją w sieć zwykłych połączeń objętych taryfą Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi.

Choć częstotliwość kursowania była niska, linia A stanowiła pewną protezę obsługi komunikacyjnej najsłynniejszej łódzkiej ulicy. Od kilku lat trambus na co dzień pozostaje jednak w zajezdni. – Nadal eksploatujemy trambusa. Teraz jest on głównie wynajmowany przez firmy czy osoby prywatne – mówi Agnieszka Magnuszewska, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź. Dodaje, że z oczywistych względów w ciągu dwóch ostatnich lat liczba wynajmów znacznie zmalała.

Liczba wynajmów spada. Mniej imprez w okresie pandemii


W 2021 r. pojazd był wynajmowany czterokrotnie (ostatni raz w sierpniu, gdy kursował szlakiem dawnych i istniejących łódzkich restauracji z okazji Festiwalu Dobrego Smaku). W 2020 r. MPK obsłużyło 11 takich wynajmów, a w 2019 r. – aż 34. Poza tym w 2020 r. trambus obsłużył cztery imprezy miejskie, a rok wcześniej – 18 takich wydarzeń. Być może gdy skończy się pandemia koronawirusa, klientów ponownie przybędzie.

W ostatnich latach MPK przeprowadziło pewne naprawy nietypowego autobusu. Dotyczyły one dachu. Przeprowadzono też prace blacharsko-lakiernicze, a poza tym w pojeździe pojawiło się ogrzewanie. – W najbliższym czasie nie planujemy remontu trambusa – informuje nasza rozmówczyni.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5