Na łódzkich ulicach nie zobaczymy już wagonów typu GT6. MPK właśnie wycofuje bowiem z ruchu dwa ostatnie egzemplarze. Oba kursowały w swojej skomplikowanej historii także po ulicach Grudziądza.
Jak poinformowało łódzkie MPK, czwartek 28 stycznia jest ostatnim dniem liniowej eksploatacji wagonów typu GT6. – W ruchu pozostawały dwa wagony – mówi Piotr Wasiak z Działu Promocji Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź. Oba pojazdy wyprodukowane zostały przez Duewag w 1964 r. i mają za sobą ciekawą przeszłość. Miejska spółka była bowiem ich czwartym właścicielem.
Drugi właściciel w Łodzi, trzeci w Polsce
Do 1997 r. wspomniane GT6 kursowały po ulicach niemieckiego Mannheim. Wówczas odkupiło je grudziądzkie MZK. To odsprzedało je po trzynastu latach borykającej się z problemami taborowymi spółce Tramwaje Podmiejskie, która do 2012 r. obsługiwała łódzkie linie 43 i 43bis prowadzące do Lutomierska i Konstantynowa Łódzkiego. Dostawy niemal 50-letnich już wówczas wagonów pozwoliły na wycofanie z ruchu najmocniej wyeksploatowanych, choć o dekadę młodszych wozów 803N wyprodukowanych przez chorzowski Konstal.
Po podpisaniu tzw. umowy powierzenia, która gwarantowała łódzkiemu MPK praktyczny monopol w zakresie przewozów zlecanych przez miasto, spółka przejęła zadania realizowane wcześniej przez TP, a mniejsze przedsiębiorstwo zostało zlikwidowane. Część użytkowanych przez nie wagonów, w tym oba wycofywane właśnie pojazdy, trafiła w ręce Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. To utrzymywało je w ruchu przez następnych dziewięć lat, kierując je do obsługi linii podmiejskich, ale także zadań miejskich nierealizowanych wcześniej przez TP.
„Helmuty” we wszystkich łódzkich spółkach tramwajowych
Historia wagonów nazywanych często „helmutami” na łódzkich ulicach zaczyna się jednak wiele lat przed sprowadzeniem wspomnianych egzemplarzy przez Tramwaje Podmiejskie z Grudziądza. W 1990 r. niemiecnie Bielefeld podarowało Łodzi osiem wagonów tego typu, które trafiły do pozostającej wówczas w strukturach MPK zajezdni na Brusie. Część z nich od razu została przeznaczona na części, ale około połowa wyjechała na trasy. W 1994 r. baza, w której stacjonowały, została przekazana nowo powstałym Tramwajom Podmiejskim, które przejęły również tramwaje GT6.
W kolejnych latach zarówno TP, jak i druga ze spółek podmiejskich – Międzygminna Komunikacja Tramwajowa – sprowadzały szereg pochodzących z różnych miast pojazdów tego typu, ceniąc ich trwałość i niską awaryjność. Po likwidacji tych przedsiębiorstw MPK ponownie włączyło do swojego parku także pojazdy oddane niemal dwie dekady wcześniej spółce TP. W 2014 r. wóz nr 1042 po prawie ćwierć wieku eksploatacji w Łodzi został przeznaczony na historyczny.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.