Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Łódź: Kiedy czasy przejazdu zaczną spadać?

Dalej Wstecz
zdjęcie autora

Kasper Fiszerredaktor portalu Transport Publiczny

Absolwent UAM i UŁ. Dziennikarz związany z transportem szynowym. Publikuje w najważniejszych tytułach branży kolejowej, wydarzenia związane z komunikacją zbiorową komentował też w mediach ogólnoinformacyjnych i na łamach portalu Instytutu Misesa. Pasjonuje się transportem na terenie b. ZSRR.

Felietonista:

Kasper Fiszer

Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
21-08-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

FELIETONY I KOMENTARZE
Łódź: Kiedy czasy przejazdu zaczną spadać?
Fot. Kasper FiszerTramwaj i autobus na ul. Legionów w Łodzi
Łódzkie autobusy i tramwaje w wielu przypadkach jeżdżą wolniej niż przed laty. Nie tylko powoduje to konieczność zwiększenia obsady tramwajowej dla utrzymania takiej samej częstotliwości kursów, ale i zniechęca do korzystania z transportu zbiorowego. Czy trend uda się skutecznie odwrócić?

W zasadzie od samego początku istnienia naszego portalu dość regularnie informujemy o problemie rosnących czasów przejazdu komunikacją miejską w aglomeracji łódzkiej. Zjawisko to dotyczyło przede wszystkim sieci tramwajowej, w tym linii podmiejskich. Tam skala degradacji infrastruktury, która przekładała się na niższe prędkości maksymalne, stała się tak duża, że niemożliwe stało się dalsze utrzymywanie ruchu na linii zgierskiej i ozorkowskiej, a wcześniej – czasowo – także na pabianickiej i lutomierskiej.

Kilka minut dłużej także w autobusie

Dodatkowe minuty pojawiały się jednak także w rozkładach jazdy tramwajów miejskich. Warto przyjrzeć się także grafikom kursowania autobusów, które są analizowane pod tym kątem rzadziej niż rozkłady tramwajowe. W 1997 r. czas przejazdu linią 70 z pętli przy Centrum Zdrowia Matki Polki do węzłowego przystanku Piłsudskiego wynosił 26 minut, dziś – nawet 31 minut. W 1998 r. z pętli Kurczaki (obecnie funkcjonującej pod nazwą Komorniki) autobusem linii 52 do przystanku na węźle al. Mickiewicza/Karolewska – al. Włókniarzy można było dotrzeć w 27 minut (w godzinach szczytu), dziś potrzeba pięciu minut więcej.

Przykłady można by mnożyć i podobne przesunięcia znajdziemy w rozkładach praktycznie każdej z tras, której niezmieniony przebieg na choćby pewnym odcinku pozwala na dokonanie miarodajnych porównań. Aby być uczciwym, należy przy tym zaznaczyć, że istnieją wyjątki, np. przejazd linią 51 pomiędzy pl. Dąbrowskiego a Łagiewnikami od 1998 r. skrócił się o dwie minuty (wziąłem pod uwagę rozkład jazdy obowiązujący do końca lipca tego roku, bo obecnie na trasie wprowadzony jest objazd), Skala ich występowania nie zmienia jednak ogólnej oceny zjawiska.

Prędkość handlowa jednym z istotniejszych problemów komunikacyjnych miasta

W sytuacji, w której dokonano dość skutecznej wymiany parku autobusowego, a niedoinwestowany przez lata tabor tramwajowy wreszcie zaczyna podlegać procesowi unowocześniania dzięki zakupom nowych i używanych pojazdów niskopodłogowych, zaś ceny biletów utrzymane są na – w skali kraju – raczej niskim poziomie, kwestia czasów przejazdu wydaje się – obok częstotliwości kursów – najistotniejszym z czynników hamujących dopływ pasażerów komunikacji miejskiej. Tymczasem trudno wskazać działania, które realnie poprawiałyby sytuację w tym zakresie. Polepszenia raczej nie przyniosła m.in. zeszłoroczna reforma komunikacji miejskiej.

Oczywistym wydaje się przy tym, że czas podróży nie ulegnie skróceniu przez samą tylko zmianę tras linii komunikacyjnych, nawet jeśli zapowiedzi samorządu co do jej skutków idą bardzo daleko. Wydłużenie przejazdów ma bowiem związek m.in. z nasilającym się ruchem samochodowym powodującym korki – ale nie wszędzie, nie dotyczy bowiem szeregu linii tramwajowych z wydzielonym torowiskiem. Mimo obiektywnych trudności z odwróceniem trendu przyspieszenie funkcjonowania transportu zbiorowego powinno stać się jednym z priorytetów samorządu w obszarze komunikacji.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Od września krótsze czasy przejazdu na kilku ważnych trasach

Komunikacja

Od września krótsze czasy przejazdu na kilku ważnych trasach

Jakub Madrjas 12 sierpnia 2023

PKP PLK nie przeprasza za Warszawę

Komunikacja

PKP PLK nie przeprasza za Warszawę

Jakub Madrjas 15 marca 2023

Nowy rozkład jazdy Kolei Mazowieckich i SKM Warszawa. Jakie zmiany?

Komunikacja

MZK Zielona Góra wprowadza korekty rozkładu jazdy

Komunikacja

MZK Zielona Góra wprowadza korekty rozkładu jazdy

Redakcja/inf. pras. 28 marca 2022

Kraków zmienia formę rozkładów

Komunikacja

Kraków zmienia formę rozkładów

Redakcja/inf. pras. 25 marca 2022

Austriacy już znają rozkład jazdy pociągów na 2022 rok

Komunikacja

Austriacy już znają rozkład jazdy pociągów na 2022 rok

Artur Bogdanowicz 05 października 2021

Zobacz również:

Od września krótsze czasy przejazdu na kilku ważnych trasach

Komunikacja

Od września krótsze czasy przejazdu na kilku ważnych trasach

Jakub Madrjas 12 sierpnia 2023

PKP PLK nie przeprasza za Warszawę

Komunikacja

PKP PLK nie przeprasza za Warszawę

Jakub Madrjas 15 marca 2023

Nowy rozkład jazdy Kolei Mazowieckich i SKM Warszawa. Jakie zmiany?

Komunikacja

MZK Zielona Góra wprowadza korekty rozkładu jazdy

Komunikacja

MZK Zielona Góra wprowadza korekty rozkładu jazdy

Redakcja/inf. pras. 28 marca 2022

Kraków zmienia formę rozkładów

Komunikacja

Kraków zmienia formę rozkładów

Redakcja/inf. pras. 25 marca 2022

Austriacy już znają rozkład jazdy pociągów na 2022 rok

Komunikacja

Austriacy już znają rozkład jazdy pociągów na 2022 rok

Artur Bogdanowicz 05 października 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5