Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Łódź: Kiedy czasy przejazdu zaczną spadać?

Dalej Wstecz
zdjęcie autora

Kasper Fiszerredaktor portalu Transport Publiczny

Absolwent UAM i UŁ. Dziennikarz związany z transportem szynowym. Publikuje w najważniejszych tytułach branży kolejowej, wydarzenia związane z komunikacją zbiorową komentował też w mediach ogólnoinformacyjnych i na łamach portalu Instytutu Misesa. Pasjonuje się transportem na terenie b. ZSRR.

Data publikacji:
2018-08-21 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Kiedy czasy przejazdu zaczną spadać?
Tramwaj i autobus na ul. Legionów w ŁodziFot. Kasper Fiszer
Łódzkie autobusy i tramwaje w wielu przypadkach jeżdżą wolniej niż przed laty. Nie tylko powoduje to konieczność zwiększenia obsady tramwajowej dla utrzymania takiej samej częstotliwości kursów, ale i zniechęca do korzystania z transportu zbiorowego. Czy trend uda się skutecznie odwrócić?

W zasadzie od samego początku istnienia naszego portalu dość regularnie informujemy o problemie rosnących czasów przejazdu komunikacją miejską w aglomeracji łódzkiej. Zjawisko to dotyczyło przede wszystkim sieci tramwajowej, w tym linii podmiejskich. Tam skala degradacji infrastruktury, która przekładała się na niższe prędkości maksymalne, stała się tak duża, że niemożliwe stało się dalsze utrzymywanie ruchu na linii zgierskiej i ozorkowskiej, a wcześniej – czasowo – także na pabianickiej i lutomierskiej.

Kilka minut dłużej także w autobusie

Dodatkowe minuty pojawiały się jednak także w rozkładach jazdy tramwajów miejskich. Warto przyjrzeć się także grafikom kursowania autobusów, które są analizowane pod tym kątem rzadziej niż rozkłady tramwajowe. W 1997 r. czas przejazdu linią 70 z pętli przy Centrum Zdrowia Matki Polki do węzłowego przystanku Piłsudskiego wynosił 26 minut, dziś – nawet 31 minut. W 1998 r. z pętli Kurczaki (obecnie funkcjonującej pod nazwą Komorniki) autobusem linii 52 do przystanku na węźle al. Mickiewicza/Karolewska – al. Włókniarzy można było dotrzeć w 27 minut (w godzinach szczytu), dziś potrzeba pięciu minut więcej.

Przykłady można by mnożyć i podobne przesunięcia znajdziemy w rozkładach praktycznie każdej z tras, której niezmieniony przebieg na choćby pewnym odcinku pozwala na dokonanie miarodajnych porównań. Aby być uczciwym, należy przy tym zaznaczyć, że istnieją wyjątki, np. przejazd linią 51 pomiędzy pl. Dąbrowskiego a Łagiewnikami od 1998 r. skrócił się o dwie minuty (wziąłem pod uwagę rozkład jazdy obowiązujący do końca lipca tego roku, bo obecnie na trasie wprowadzony jest objazd), Skala ich występowania nie zmienia jednak ogólnej oceny zjawiska.

Prędkość handlowa jednym z istotniejszych problemów komunikacyjnych miasta

W sytuacji, w której dokonano dość skutecznej wymiany parku autobusowego, a niedoinwestowany przez lata tabor tramwajowy wreszcie zaczyna podlegać procesowi unowocześniania dzięki zakupom nowych i używanych pojazdów niskopodłogowych, zaś ceny biletów utrzymane są na – w skali kraju – raczej niskim poziomie, kwestia czasów przejazdu wydaje się – obok częstotliwości kursów – najistotniejszym z czynników hamujących dopływ pasażerów komunikacji miejskiej. Tymczasem trudno wskazać działania, które realnie poprawiałyby sytuację w tym zakresie. Polepszenia raczej nie przyniosła m.in. zeszłoroczna reforma komunikacji miejskiej.

Oczywistym wydaje się przy tym, że czas podróży nie ulegnie skróceniu przez samą tylko zmianę tras linii komunikacyjnych, nawet jeśli zapowiedzi samorządu co do jej skutków idą bardzo daleko. Wydłużenie przejazdów ma bowiem związek m.in. z nasilającym się ruchem samochodowym powodującym korki – ale nie wszędzie, nie dotyczy bowiem szeregu linii tramwajowych z wydzielonym torowiskiem. Mimo obiektywnych trudności z odwróceniem trendu przyspieszenie funkcjonowania transportu zbiorowego powinno stać się jednym z priorytetów samorządu w obszarze komunikacji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Jest data! Leo Express w Polsce ruszy 20 lipca

Komunikacja

Jest data! Leo Express w Polsce ruszy 20 lipca

inf. pras./jm, Rynek Kolejowy 25 czerwca 2018

Ruszyła Podhalańska Kolej Regionalna. Omiń korki i wjedź do Zakopanego w osiem minut

Komunikacja

Ruszyła Podhalańska Kolej Regionalna. Omiń korki i wjedź do Zakopanego w osiem minut

inf. pras./jm, Rynek Kolejowy 28 kwietnia 2018

Łódź: Dodatkowe skomunikowania tramwaj – pociąg

Komunikacja

Łódź: Dodatkowe skomunikowania tramwaj – pociąg

Roman Czubiński 13 marca 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS