Łódzki PKS informuje o prowadzeniu rozmów z PKP o utrudniemiach w funkcjonowaniu autobusowej części węzła w okresie przebudowy infrastruktury kolejowej Łodzi Kaliskiej. Nie toczyły się natomiast konsultacje dotyczące kształtu przebudowy przyległego do dworca PKS terenu kolejowego.
W zeszłym tygodniu informowaliśmy o
planach Polskich Kolei Państwowych dotyczących poprawy integracji dworca kolejowego Łódź Kaliska z sąsiednim dworcem autobusowym o tej samej nazwie. Spółka chce, by po toczącej się przebudowie układu torowego prowadzonej przez PKP PLK i zapowiadanym remoncie samego dworca oraz terenów przyległych, który realizować będą same PKP SA, pasażerom łatwiej było zmieniać tu środek transportu. Ma to umożliwić m.in. nowe przejście podziemne prowadzące wprost na płytę PKS-u (w istocie mowa tu o otwarciu tunelu, który powstał w latach 90. zeszłego stulecia, ale nigdy nie został ukończony).
Konsultacji ws. projektu dworca nie było Zarządca dworca zapewnia przy tym, że po otwarciu tunelu średnicowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska rola tej ostatniej istotnie wzrośnie. Zgodnie z przewidywaniami kolei znajdzie się więc miejsce na rynku dla tamtejszego dworca autobusowego. Bliskość obu obiektów ma też podnieść funkcjonalność całego węzła komunikacyjnego.
PKP SA nie odpowiedziały nam jednak, czy prowadzone były jakiekolwiek konsultacje projektu przebudowy z właścicielem dworca autobusowego, czyli z łódzkim PKS-em. Jak wynika z odpowiedzi na nasze pytania przesłanej nam przez tę spółkę, PKP SA nie rozmawiały z przewoźnikiem drogowym o kształcie przebudowy i o funkcjonalności węzła kolejowo-autobusowego. Ewentualne uzyskanie efektu synergii będzie się więc wydawać nieco przypadkowe.
Spółki ustalają zakres utrudnień w funkcjonowaniu dworcaPasażerowie mogą natomiast spodziewać się pewnych zmian w funkcjonowaniu dworca PKS-u na czas prowadzonych przez kolejowe spółki robót. – Na dzień dzisiejszy konsultacje, jakie były prowadzone z PKP, dotyczyły tylko występowania utrudnień podczas remontu i ich ograniczenia w funkcjonowaniu Dworca PKS Łódź Kaliska – powiedział nam bowiem wiceprezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Łodzi Marek Wiśniewski.
Obecny dworzec autobusowy powstał na przełomie XX i XXI w. jako pętla autobusów miejskich. Po zamknięciu dawnego Dworca Centralnego przy Łodzi Fabrycznej miasto, które przejęło teren należący do PKS-u, oddało przewoźnikowi w zamian zadaszoną pętlę ze sporym placem postojowym i budynkiem dawnej dyspozytury, który został zaadaptowany do pełnienia roli dworca. Przez kilka lat nadal zatrzymywały się tam autobusy miejskie. Później przystanek MPK przeniesiono ok. 150 metrów dalej – pod budynek kolejowego dworca Łódź Kaliska.