Jakie będą losy autobusowego Dworca Kaliskiego w Łodzi? Zarządzany przez łódzki PKS obiekt ma szanse stać się częścią ważnego węzła przesiadkowego. Na razie jednak traci na znaczeniu.
W ostatnich latach w Łodzi funkcjonują równolegle trzy dworce autobusowe. Pierwszy z nich – jako jedyny istniejący od lat w tym samym miejscu – to Dworzec Północny zarządzany przez PKS Łódź. Pełni on niewielką rolę i obsługuje głównie kursy regionalne. Dwa kolejne to – również należący do PKS-u – Dworzec Kaliski oraz zarządzany przez miasto Wielostanowiskowy Przystanek Autobusowy Łódź Fabryczna. Działa on pod dość zawiłą nazwą, bo oficjalnie nie ma statusu dworca.
Powoli Kaliska traci na znaczeniu na rzecz Fabrycznej Po otwarciu WPA znajdujący się poza ścisłym centrum, za to w bezpośrednim sąsiedztwie stacji kolejowej Łódź Kaliska obiekt PKS-u wyraźnie stracił na znaczeniu. Nie wszyscy przewoźnicy zdecydowali się jednak przenieść swoje kursy na Fabryczną. Jedną z przeszkód jest bowiem brak płyty postojowej, na której autobusy po zakończeniu rejsu mogłyby oczekiwać na kolejny odjazd.
Mimo fizycznej bliskości dworców PKS Łódź i PKP funkcjonujących pod tą samą nazwą Łódź Kaliska trudno mówić o jakiejkolwiek rzeczywistej integracji. Droga dojścia ze stanowisk na perony jest okrężna i słabo oznaczona, nie ma też jakiejkolwiek synchronizacji godzin przyjazdów i odjazdów. Wkrótce, przynajmniej w zakresie infrastruktury, ma się to zmienić. W ramach prac
prowadzonych obecnie przez PKP PLK (obejmują one głównie dokończenie budowy tzw. wiaduktu wschodniego) i
niebawem przez PKP SA (spółka przygotowuje się do remontu budynku dworca kolejowego) ma znacząco poprawić się dostępność stacji kolejowej, w tym od strony autobusowej części węzła.
Kolej przewiduje wzrost znaczenia węzła – Dzięki m.in. nowo budowanym przejściom pod torami zapewniony zostanie dostęp do przystanków autobusowych [PKS] znajdujących się za wschodnim układem torowym – mówi Aleksandra Rudzińska-Rdzanek, główny specjalista w Wydziale Komunikacji Polskich Kolei Państwowych. Dodaje, że usprawni to komunikację pieszą nie tylko pomiędzy dworcami, ale także pomiędzy stanowiskami PKS a placem znajdującym się przed budynkiem należącym do PKP. Dziś funkcjonuje tam pętla autobusów miejskich, która została zresztą przeniesiona kilka lat temu z terenu PKS.
Czy jednak spadek roli autobusowego Dworca Kaliskiego nie skłania do wniosku, że głębsza integracja może w istocie nie mieć obecnie większego sensu, bo nie ma zbyt wielu autobusów, z i do których mogliby przesiąść się pasażerowie kolei? – Po wybudowaniu tunelu średnicowego zarówno dworzec, jak i stacja kolejowa Łódź Kaliska zyskają na znaczeniu – prognozuje nasza rozmówczyni. Zaznacza przy tym, że będzie to dotyczyć zarówno ruchu regionalnego, jak i dalekobieżnego. Przedstawicielka PKP SA nie odpowiedziała natomiast na nasze pytanie, czy ustalając założenia przebudowy dworca kolejowego, spółka konsultowała je w jakikolwiek sposób z zarządcą dworca autobusowego.