Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Łódź: Bliżej do przebudowy Ronda Solidarności

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2017-05-02 12:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Bliżej do przebudowy Ronda Solidarności
fot. Roman Czubiński
Problemem jednego z wąskich gardeł na łódzkiej sieci tramwajowej zajęła się łódzka Rada Miejska. Radni uchwalili stanowisko, w którym wezwali prezydent Łodzi do pilnego podjęcia działań w sprawie poszerzenia ul. Pomorskiej i wydzielenia torowiska tramwajowego. Pozytywną opinię o zmianie, o której potrzebie mówiono od lat, wydał także Zarząd Dróg i Transportu, choć wcześniej ze względów prawnych nie rekomendował dokonania jej w ramach budżetu obywatelskiego.

O sytuacji na rondzie pisaliśmy ostatnio w lutym. Skrzyżowanie z sześcioma wlotami ma opinię ogólnie trudnego do przejechania, jednak głównym źródłem opóźnień w ruchu tramwajów (potrafią one sięgać nawet 20 minut) są samochody stojące pod światłami na ul. Pomorskiej i blokujące torowisko. Problem rozwiązałoby poszerzenie jezdni kosztem chodników: już przesunięcie krawężnika o 50-75 cm pozwoliłoby na odseparowanie torów tramwajowych od jezdni.

Brak zmian też będzie kosztował

„W chwili obecnej na tym odcinku funkcjonują cztery linie tramwajowe: 15, 17, 45 i 46. Trasa jest wykorzystywana także w celach dojazdowych do zajezdni tramwajowej na ulicy Telefonicznej. Brak odseparowanego pasa przeznaczonego dla ruchu tramwajów powoduje duże utrudnienia w ich ruchu, a tym samym znaczne opóźnienia na dużej części sieci tramwajowej, a także generuje koszty po stronie przewoźnika w postaci większego zużycia energii elektrycznej i wydłużonego czasu pracy motorniczych” - podkreślono w uzasadnieniu uchwały. Jego autorzy zwrócili też uwagę, że zmiana geometrii ulicy upłynni przy okazji także ruch samochodowy.

Jeden z inicjatorów zmiany, Maciej Sobieraj z Łódzkiej Inicjatywy na rzecz Przyjaznego Transportu, uważa, że inwestycję należałoby podzielić na dwa etapy. – Strona wschodnia jest o wiele prostsza: wystarczy tam przesunąć krawężnik i dwa wpusty. Na zachód od ronda trzeba ponadto przestawić słupy trakcyjne, przebudować kanalizację i być może przełożyć studnie teletechniczne – wyjaśnia. Przewiduje się także wybudowanie wyniesionej platformy przystankowej, najpewniej typu wiedeńskiego (obecnie pasażerowie wsiadają do tramwajów jadących w kierunku Stoków prosto z jezdni). Według przedstawiciela ŁIPT wskazane byłoby też wzbogacenie oddzielające torowisko linii ciągłej o separatory, choć mogłoby to powodować trudności podczas zimowego odśnieżania.

Same tory też do wymiany

Według wstępnych szacunków cały proces inwestycyjny mógłby trwać ok. sześciu miesięcy. – Ze względu na czas, którego stracono już i tak wiele, najlepszym rozwiązaniem byłaby formuła „zaprojektuj i wybuduj” – dodaje Sobieraj. Nie byłoby wtedy konieczności ogłaszania dwóch osobnych przetargów na prace projektowe i budowlane.

Rzecznik MPK Sebastian Grochala zapewnia, że przewoźnik chętnie powita wydzielenie torowiska. – Każdy taki zabieg to forma priorytetu dla transportu zbiorowego – argumentuje. Jak dodaje, blokowanie tramwajów przez samochody nie jest jednak jedynym powodem powstających w okolicach ronda opóźnień: istotną rolę odgrywają też ustawienia sygnalizacji świetlnej, a także ogólne zużycie torowiska i sieci trakcyjnej. Wymiana torów na rondzie jest planowana na najbliższe lata. Być może zostanie połączona z poszerzeniem Pomorskiej i wydzieleniem torowiska.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kanada: Najdłuższy szlak rowerowy świata

Przestrzeń

Kanada: Najdłuższy szlak rowerowy świata

Roman Czubiński 02 maja 2017

Trolejbusy. Elektryczne zawalidrogi?

Komunikacja

Trolejbusy. Elektryczne zawalidrogi?

Włodzimierz Winek 24 grudnia 2018

Łódź: Czy uda się odkorkować Rondo Solidarności?

Komunikacja

Łódź: Czy uda się odkorkować Rondo Solidarności?

Roman Czubiński 17 lutego 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5