Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: 30 nowych tramwajów w nowym układzie

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2019-03-19 13:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: 30 nowych tramwajów w nowym układzie
fot. Roman CzubińskiŁódź chce zerwać z konfiguracją znaną m. in. z Pesy Swing
Wózki skrętne zamiast sztywnych – to najważniejsza zmiana w specyfikacji nowo zamawianych tramwajów dla Łodzi. Po doświadczeniach z dotychczas eksploatowanym taborem MPK i ZIM zdecydowały się postawić na pojazdy lepiej współpracujące z torem. Wart ok. ćwierć miliarda złotych przetarg zostanie ogłoszony w maju.

Zarówno długość nowych wagonów (ok. 30 metrów), jak i podstawowe cechy widoczne na pierwszy rzut oka dla pasażerów (niskopodłogowość, liczba miejsc, wyposażenie w klimatyzację i monitoring) pozostaną bez zmian. Pod względem konstrukcyjnym różnice będą jednak znaczne. Zamiast trzech wózków sztywnych (taki układ miały zarówno Pesy 122NaL Swing, jak i starsze 122N Tramicus oraz kupione w 2001 r. Cityrunnery) zostaną zastosowane cztery skrętne. Korzyścią ma być zmniejszenie nacisku na oś, a także lepsze wpisywanie się w łuki i w efekcie lepszy wpływ na położone na zakrętach odcinki torowiska. Możliwość zastosowania takiego rozwiązania sygnalizował już wcześniej w rozmowach z naszym portalem prezes MPK Zbigniew Papierski.

Procedura wyboru dostawcy ma rozpocząć się w ciągu najbliższych tygodni. – Ze względu na unijne dofinansowanie musimy wysłać nasz przetarg do kontroli CUPT – zastrzega wicedyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Katarzyna Mikołajec. Co ciekawe, przetarg na nowe wagony ogłosi właśnie ZIM, a nie – jak przy dotychczasowych zakupach – MPK.

Zakup taboru będzie częścią programu infrastrukturalno-taborowego „Tramwaj dla Łodzi”. Obejmuje on poza tym budowę i modernizację łącznie ok. 11 km torów i sieci oraz modernizację zajezdni Chocianowice, w której nowe wagony będą stacjonować.

Termin dostawy wyznaczono na 2022 rok. Za 30 niskopodłogowych wagonów Łódź spodziewa się zapłacić ok. 250 mln zł. Po zakończeniu dostaw liczba niskopodłogowych wagonów w taborze MPK – wliczając używane NF6D, ale bez uwzględnienia GT8N oraz M8CN, w których niska podłoga występuje tylko przy jednym wejściu w członie środkowym – powinna przekroczyć sto egzemplarzy.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5