Partnerzy serwisu:
Komunikacja

LNG kontra elektrobusy. Sprawdzian opłacalności w Warszawie

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
19-11-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
LNG kontra elektrobusy. Sprawdzian opłacalności w Warszawie
fot. Michał Szymajda
Coraz śmielej na polskim rynku zaczynają poczynać sobie producenci autobusów elektrycznych, a niemal każdy szanujący się wytwórca pojazdów użytkowych chce mieć taki produkt w swojej ofercie. Czy elektrobusy będą lekiem na bolączki polskich miast, czy może raczej będą nim autobusy zasilane gazem LNG? Dyskutowano o tym podczas Kongresu Transportu Publicznego w Bydgoszczy.

Elektryczno-gazowa rewolucja na ulicach Warszawy

Pierwsze zakupione w kraju w większej ilości elektrobusy na początku 2015 roku zaczną wozić warszawiaków. Po wielkiej przetargowej awanturze i odwołaniu do Krajowej Izby Odwoławczej wiemy już, że będą to wyprodukowane w kraju Solarisy Electric, chociaż do półrocznych testów czterech autobusów elektrycznych w stolicy i tak zgłosił się chiński BYD. To on zainaugurował regularną komunikację tym środkiem transportu na linii 222 od pierwszych dni listopada. Co ciekawe, także na początku 2015 roku Miejskie Zakłady Autobusowe rozpoczną przygodę z innym paliwem alternatywnym – LNG (Liquefied Natural Gas), który będzie zasilał 35 zamówionych przez MZA przegubowych Solbusów. Pierwszy z nich swoją premierę miał właśnie podczas KTP w Bydgoszczy.

LNG mało znany w Polsce

- W Europie nie ma przeszkód dla sprzedaży autobusów zasilanych LNG od Portugalii po Finlandię. Są już przepisy wykonawcze dla homologacji europejskiej, a więc to, co przez lata blokowało producentów, jest już przeszłością i rynek dla pojazdów użytkowych napędzanych tego rodzaju paliwem wydaje się otwarty. Sama technologia nie jest nowa i od lat jest wykorzystywana w ciężarówkach w USA. 11 autobusów na gaz LNG z powodzeniem jeździ od jesieni 2013 roku w Olsztynie, a wkrótce rozpoczniemy naszą największą przygodę z 35 pojazdami w Warszawie – powiedział podczas kongresu prezes firmy Solbus, Jakub Śliżak.

Główna różnica w stosunku do bardziej rozpowszechnionego w polskich przedsiębiorstwach komunikacji miejskiej gazu CNG jest taka, że skroplony LNG (o temperaturze –162 stopni) zmniejsza swoją objętość, przez co nie ma potrzeby wygospodarowywania specjalnej przestrzeni do magazynowania paliwa w pojeździe, tak jak jest to w wypadku autobusów zasilanych CNG, gdzie butle z konieczności umieszczone są często na dachu pojazdu. Bywa to utrudnieniem, gdyż eliminuje takie autobusy z eksploatacji na liniach z na przykład nisko zawieszonymi wiaduktami. Ponadto, jak zapewnia jeden z głównych producentów silników LNG – amerykańska firma Cummins – zmiana normy ekologicznej z EuroV na Euro VI pociąga za sobą jedynie kosmetyczne zmiany w konstrukcji silnika.

Zanim wyjadą na linie: LNG kontra prąd

Okazję do skonfrontowania zalet pojazdów elektrycznych i tych zasilanych gazem LNG warszawiacy będą mieli za kilka miesięcy. Jednak już teraz, podczas KTP, porównania zalet autobusów gazowych w stosunku do elektrobusów podjął się prezes Solbusa Jakub Śliżak (warto przypomnieć, że firma rozwija równolegle projekt związany z budową autobusów elektrycznych)

– Trzeba podkreślić, że tak podkreślana zeroemisyjnosc pojazdów na prąd w dużym stopniu zależy od źródła pochodzenia energii elektrycznej. Byłoby wspaniale, gdyby pochodziła ona na przykład z elektrowni wiatrowych, ale na to na razie nie ma co liczyć – mówił Śliżak.


fot. Michał Szymajda

Według prezesa również ekonomiczna strona eksploatacji autobusów na LNG wydaje się korzystniejsza w stosunku do elektrobusów.

– Średnia cena 12-metrowego autobusu zasilanego energią elektryczną to 2 miliony złotych. W tej cenie możemy kupić autobus LNG i paliwo na 10 lat. Ponadto trzeba się liczyć z tym, że w warunkach zimowych dystans 200 kilometrów, który gwarantują producenci elektrobusów w warunkach miejskich, może się zmniejszyć, bo wtedy duża cześć energii wykorzystywana jest na ogrzewanie pojazdu. Ponadto dla MZA, zamawiającego nasze gazowce, istotny był normalny, porównywalny z autobusami na olej napędowy, czas tankowania pojazdu, który przewoźnik uzyska dzięki stacji szybkiego tankowania. Decyzją naszej firmy, przedsiębiorstwa, które zdecydują się kupić od nas przynajmniej 10 autobusów na LNG, otrzymają od nas stacje tankowania za darmo – dodał prezes firmy z Solca Kujawskiego.

ABB: Jednolite standardy pomogą autobusom na prąd

Na uwarunkowania rynkowe do rozwoju prądu jako paliwa do autobusów i najlepsze rozwiązania w technikach ładowania zwracał uwagę Wojciech Dziwisz, business development manager w firmie ABB.

– Niestety, wciąż brakuje standaryzacji globalnej do ładowania silników elektrycznych. Testuje się różne rozwiązania, które są mniej lub bardziej kosztowne, od ładowania prądem stałym, przez linie napowietrzne [pierwsza taka stacja powstała naprzeciwko Dworca Głównego w Krakowie – red.], pętle indukcyjne, aż po próby z ogniwami wodorowymi i ładowanie prądem przemiennym, które jest rozwiązaniem o tyle wadliwym, że jest długotrwałe, a baterie zabierają dużo miejsca w pojeździe. Firma ABB stawia na zasilanie elektrobusów prądem stałym i chciałaby wypracować rozwiązania, które, bez umów na wyłączność dla ABB, stały by się obowiązującymi w Europie. Uważamy, że jest to technologia dopracowana, istnieją jej wdrożenia ogólnokrajowe w państwach Europy. Infrastruktura, która służy do ładowania szybkiego, jest podobna do tej, jaką stosuje się do ładowania aut osobowych – wyjaśniał Wojciech Dziwisz.

Autobusów elektrycznych będzie coraz więcej, także w Polsce

Zdaniem przedstawiciela ABB wszystko wskazuje na to, że rynek zbytu dla autobusów elektrycznych będzie się rozwijał.

– Po 2015 roku Bruksela nie będzie już wprowadzała na ulice autobusów z silnikami Diesla, po 2020 normy zeroemisyjne wprowadzą Hamburg i San Francisco, po 2025 roku tą samą drogą ma pójść Holandia – podkreślił Wojciech Dziwisz.


fot. Michał Szymajda

Można się spodziewać, że tym torem pójdą też miasta w Polsce, choć pewnie będzie to wymagać więcej czasu. Na razie zainteresowanie „bezemisyjnością” widzimy w Warszawie (testy 4 autobusów chińskiego producenta BYD i zakup 10 Solarisów Electric), gdzie rzecznik MZA Adam Stawicki wyraził wolę miasta, aby do 2025 roku po ulicach stolicy poruszało się 200 autobusów napędzanych paliwami alternatywnymi. Ciekawie jest też w Krakowie, który testuje elektrobusy kilku producentów, w Poznaniu, gdzie miasto zastanawia się nad uruchomieniem elektrycznej linii z centrum miasta na lotnisko Ławica oraz w Zielonej Górze, która chce iść na całość i ze środków unijnych wymienić cały tabor na pojazdy na prąd (o ile nie jest to jedynie przedwyborcza obietnica).
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Gorzów Wielkopolski: Przetarg na rozbudowę układu komunikacyjnego

Przestrzeń

Gorzów Wielkopolski: Przetarg na rozbudowę układu komunikacyjnego

Mikołaj Kobryński 10 września 2023

UMWŁ: Ozorków jest dobrze skomunikowany nawet bez tramwaju

Komunikacja

Zobacz również:

MZK Bydgoszcz testuje kolejny autobus elektryczny

Komunikacja

MZK Bydgoszcz testuje kolejny autobus elektryczny

Redakcja/inf. pras. 07 lipca 2023

Gmina Boguszów-Gorce unieważnia przetarg na elektrobus

Komunikacja

Warszawa z dofinansowaniem do zakupu 12 elektrobusów

Komunikacja

Warszawa z dofinansowaniem do zakupu 12 elektrobusów

Redakcja/inf. pras. 20 stycznia 2023

Pozostałe z wątku:

Gorzów Wielkopolski: Przetarg na rozbudowę układu komunikacyjnego

Przestrzeń

Gorzów Wielkopolski: Przetarg na rozbudowę układu komunikacyjnego

Mikołaj Kobryński 10 września 2023

UMWŁ: Ozorków jest dobrze skomunikowany nawet bez tramwaju

Komunikacja

Zobacz również:

MZK Bydgoszcz testuje kolejny autobus elektryczny

Komunikacja

MZK Bydgoszcz testuje kolejny autobus elektryczny

Redakcja/inf. pras. 07 lipca 2023

Gmina Boguszów-Gorce unieważnia przetarg na elektrobus

Komunikacja

Warszawa z dofinansowaniem do zakupu 12 elektrobusów

Komunikacja

Warszawa z dofinansowaniem do zakupu 12 elektrobusów

Redakcja/inf. pras. 20 stycznia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5