Partnerzy serwisu:
Mobilność

Liroy domaga się hyperloopa od Morawieckiego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-02-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Liroy domaga się hyperloopa od Morawieckiego
fot. Adrian Grycuk, lic. CC BY-SA 3.0 Polska / BIG
Poseł Piotr Liroy Marzec (Kukiz’15) zgłosił interpelację skierowaną do wicepremiera Mateusza Morawieckiego w sprawie budowy hyperloopa w Polsce. Pyta w nim czy polski rząd wspiera zespół HyperPoland, a także czy jest gotowy uczynić z hyperloopa polski priorytet inwestycyjny.

„Czy może Pan zobowiązać się do uczynienia z budowy Hyperloop priorytetowego przedsięwzięcia infrastrukturalnego, który pozwoli nadrobić wieloletnie opóźnienia w budowie szybkich dróg oraz remontów sieci kolejowej w Polsce?” – zastanawia się poseł Liroy w najważniejszym pytaniu interpelacji.

Myślmy 20 lat wprzód

Zainteresowanie hyperloopem nie dziwi, bo jest to szeroko komentowany pomysł za granicą, a sam Morawiecki, odpowiedzialny w rządzie za sprawy gospodarcze, od miesięcy promuje programy, które dzięki nowym technologiom mają pchnąć polską gospodarkę do przodu. Głównym pomysłem wicepremiera jest elektromobilność, w tym uczynienie z Polski, co najmniej europejskiego, potentata w produkcji autobusów elektrycznych (1000 rocznie), montowanych z całkowicie polskich podzespołów.

Tymczasem Polacy również mają swój udział w rozwoju hyperloopa. W ogłoszonym ponad rok temu przez Elona Muska pierwszym konkursie na projekt kapsuły hyperloopa (mają poruszać się w specjalnej, próżniowej tubie, dzięki temu może przewozić pasażerów z dużą prędkością, bo w znacznym stopniu eliminuje to opór powietrza i tarcie) wzięły udział zespoły z Łodzi i z Warszawy. Ten drugi, HyperPolad, uczestniczy też w drugiej edycji konkursu, a także został niedawno wyróżniony w Dubaju za nowatorski projekt dworca hyperloopowego.

„Budowa nowoczesnej gospodarki opartej na wiedzy nie może polegać na kopiowaniu technologii, które na świecie rozwija się od dwudziestu lat, tylko technologii, których świat będzie używał za dwadzieścia lat. Dlatego nie powinniśmy myśleć o samochodach elektrycznych, tylko autonomicznych. Dlatego też powinniśmy jako państwo wpierać badania i prace nad rozwiązaniami najbardziej innowacyjnymi” – pisze Liroy.

Poseł wspomina tez o konferencji zorganizowanej w zeszłym tygodniu przez HyperPoland w warszawskim Instytucie Lotnictwa. Polscy inżynierowie, w dużej części studenci lub osoby tuż po studiach, opowiedziały tam o szczegółach projektu i samej idei hyperloopa.

„Warto podkreślić, że Hyperloop byłby nie tylko szybszy i bezpieczniejszy od swoich konkurentów, ale również bardziej ekologiczny. Szacuje się, że zużycie energii w przypadku tego środka transportu będzie ok. 400 razy mniejsze niż w przypadku samolotów pasażerskich. Rury, w których poruszać się będą kapsuły, będą umieszczone na pylonach. Dzięki temu nie będą kolidować z obecnie istniejącymi systemami transportu” – objaśnia poseł.

„Koszt budowy Hyperloop to zaledwie ¼ kosztu budowy kolei dużych prędkości. Od wielu lat trwa dyskusja o budowie kolei dużych prędkości w Polsce. Tak jak na całym świecie, w takie przedsięwzięcie musiałoby zaangażować się państwo. Dlaczego więc nie zainwestować od razu w rozwiązanie nowocześniejsze i bardziej efektywne ekonomicznie?” – pyta.

Wsparcie jest konieczne

Liroy pyta też o ewentualne wsparcie rządu dla zespołu HyperPoland. To może być bardzo przydatne, bo udział w obecnym konkursie Muska ma kosztować ok. 0,5 mln zł. Poprzednie działania HyperPoland finansował m.in. dzięki crowdfundingowi. Ale warto. Bo najlepsze projekty kapsuł w skali 1:1 zostaną sprawdzone na 1,5–kilometrowym torze testowym w Kalifornii.

Warto pamiętać, że HyperPoland wsparcie rządowe ma. – Ono jest bardzo ważne – mówił nam niedawno Krzysztof Tabiszewski, szef HyperPoland. – Mamy podpisane listy intencyjne z Ministerstwem Rozwoju i Polskim Funduszem Rozwoju. Mówią o zainteresowaniu i gotowości do wsparcia takiego projektu, ze strony polskiego rządu – powiedział. Dodawał, że w innym konkursie w którym uczestniczy HyperPoland (Hyperloop One Global Challenge, w którym proponuje się trasy dla przyszłego hyperloopa, polska firma zaproponowała odcinek Warszawa – Wrocław) wspomniane zainteresowanie polskich instytucji rządowych robi duże wrażenie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

Mobilność

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

UM Kraków 08 września 2023

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

Mobilność

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

UM Kraków 08 września 2023

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5