Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łatwiej o ugody z wykonawcami inwestycji transportowych

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
13-10-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łatwiej o ugody z wykonawcami inwestycji transportowych
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plRondo Kaponiera i podziemny tunel tramwajowy
Lepsza sytuacja podwykonawców i łatwiejsze zawieranie ugód przez jednostki finansów publicznych to najważniejsze zmiany prawne dotyczące inwestorów transportowych wprowadzone w życie w ciągu minionego roku. Krótko podsumowano je podczas Kongresu Transportu Publicznego.

Podczas Kongresu Transportu Publicznego sporo miejsca poświęcono istotnym dla rynku transportowego zmianom prawnym, jakie zaszły w ciągu ostatniego roku. Jednym z najważniejszych pakietów zmian był ten, który wszedł w życie 1 czerwca 2017 r. Dotyczy on m.in. możliwości dochodzenia wierzytelności przez podwykonawców inwestycji oraz możliwości zawierania ugód przez podmioty publiczne.

Jest szansa na szybsze kończenie sporów z wykonawcami

– Do tej pory nie było jasne, czy organy publiczne w ogóle mogą zawierać ugody – mówiła Marta Midloch, radca prawny w kancelarii WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr. – Istniała bowiem obawa, że ugoda rozumiana jako umowa, na mocy której obie strony idą na pewne ustępstwa, narusza przepisy dotyczące dyscypliny finansów publicznych – tłumaczyła. Znakomita większość konfliktów z wykonawcami, także inwestycji transportowych, rozstrzygana była więc na drodze innej niż polubowna.

– Spośród wszystkich spraw prowadzonych przez Prokuratorię Generalną ugodami kończyło się dotychczas tylko 0,5 proc. – mówiła prelegentka. Wyraziła też nadzieję, że sytuacja ta ulegnie diametralnej zmianie. 1 czerwca jednostki sektora finansów publicznych zyskały bowiem jasną możliwość zawarcia ugody, jeśli poprzedzona zostanie ona oceną, która dowiedzie, że jej skutki będą dla danego organu czy budżetu państwa lepsze niż skutki ewentualnego rozstrzygnięcia sądowego czy arbitrażowego. – Mam więc nadzieję, że zawieranie ugód będzie łatwiejsze, a spory kończyć się będą szybciej – powiedziała Marta Midloch.

Koniec sporów o granice odpowiedzialności inwestora

Inną istotną dla inwestorów transportowych zmianą jest ta dotyczaca solidarnej odpowiedzialności inwestora wobec podwykonawcy. – Dotychczas istniały spory co do tego, gdzie przebiega granica odpowiedzialności, jeśli generalny wykonawca nie płaci swoim podwykonawcom. Naczelnym celem nowej regulacji było wyważenie interesów wszystkich stron – oceniła prelegentka.

Obecnie jest jasne, że inwestor odpowiada względem podwykonawcy, jeśli został on wymieniony w umowie z generalnym wykonawcą wraz z zakresem robót, za który odpowiada. Odpowiedzialność może powstać też w trybie tzw. zgłoszenia – generalny wykonawca lub podwykonawca może zgłosić zakres robót inwestorowi, a ten ostatni nie wyraził sprzeciwu. Ważne jest też uściślenie zakresu odpowiedzialności inwestora.

Problemem jest brak precyzji przepisów przejściowych

– Nowa regulacja wprowadza czytelną zasadę: inwestor odpowiada do wysokości wynagrodzenia określonego w umowe lub w zgłoszeniu. Jeśli jednak kwota ta jest wyższa niż przewidziana w umowie z generalnym wykonawcą, odpowiada tylko do wysokości określonej w tej umowie – opisywała Marta Midloch. Dodała przy tym, że pewne problemy interpretacyjne wynikają z braku czytelności przepisów intertemporalnych (przejściowych). Nie jest bowiem doprecyzowane, czy nowe zasady należy stosować w przypadku, w którym inwestor zawarł umowę z głównym wykonawcą przed 1 czerwca, a ten podpisał kontrakty z podwykonawcami już po tej dacie.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Komunikację lokalną „dobiły” w 1999 r. gimbusy

Komunikacja

Komunikację lokalną „dobiły” w 1999 r. gimbusy

Kasper Fiszer 12 października 2018

Czy przepisy umożliwiają prowadzenie dobrej polityki parkingowej?

Komunikacja

Opłata za wjazd do centrum zamiast za parkowanie?

Przestrzeń

Opłata za wjazd do centrum zamiast za parkowanie?

Kasper Fiszer 27 października 2017

Automatyczne systemy zliczania przyszłością badań napełnień

Komunikacja

Jak integrować kolej z innymi środkami transportu?

Komunikacja

Jak integrować kolej z innymi środkami transportu?

Kasper Fiszer 23 października 2017

Zobacz również:

Komunikację lokalną „dobiły” w 1999 r. gimbusy

Komunikacja

Komunikację lokalną „dobiły” w 1999 r. gimbusy

Kasper Fiszer 12 października 2018

Czy przepisy umożliwiają prowadzenie dobrej polityki parkingowej?

Komunikacja

Opłata za wjazd do centrum zamiast za parkowanie?

Przestrzeń

Opłata za wjazd do centrum zamiast za parkowanie?

Kasper Fiszer 27 października 2017

Automatyczne systemy zliczania przyszłością badań napełnień

Komunikacja

Jak integrować kolej z innymi środkami transportu?

Komunikacja

Jak integrować kolej z innymi środkami transportu?

Kasper Fiszer 23 października 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5