Podczas
wtorkowych konsutacji społecznych dotyczących komunikacji na obszarze powiatu pabianickiego sporo miejsca poświęcono dalszemu funkcjonowaniu linii tramwajowej łączącej Łódź z Pabianicami przez Ksawerów. Jej przyszłość nie jest jasna, bo stan infrastruktury jest obecnie bardzo zły. Lokalne samorządy
chcą wnioskować o dofinansowanie dużego remontu trasy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego, ale powodzenie projektu w konkursie nie jest pewne.
Tymczasem rola tramwaju jest dziś bardzo duża. – Z tego połączenia korzysta dziennie ok. 9 tys. pasażerów – mówił Adam Topolski, wójt gminy Ksawerów (to wynik dwukrotnie lepszy niż jeszcze kilka lat temu). – Dla nas najważniejszym celem jest więc w tej chwili utrzymanie tramwaju przy życiu. A już w tej chwili np. linia napowietrzna nie nadaje się do dalszego użytku i na gwałt szukamy ponad 200 tys. zł na bieżącą naprawę – wskazywał. Zgodnie z założeniami przygotowywanego wniosku niezbędny kompleksowy remont kosztowałby 120 mln zł.
Remont to olbrzymie obciążenie dla budżetów gminZdaniem Adama Topolskiego zastąpienie tramwaju autobusem, co może okazać się nieuniknione w przypadku niepowodzenia w konkursie RPO, będzie wiązało się z bardzo dużymi problemami. Tramwaje są bowiem zdecydowanie pojemniejsze, oparcie transportu na komunikacji drogowej wymusiłoby zatem znaczne zwiększenie liczby brygad. Zwrócił się też do przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego o pomoc finansową w przeprowadzeniu niezbędnych prac. – Dla gminy takiej jak nasza wydać 25 mln zł na pierwszy po ok. 60 latach duży remont to olbrzymie obciążenie – dodał (tyle pochłonęłaby inwestycja na samym tylko obszarze Ksawerowa).
Podnoszony od kilku lat przez różne podmiejskie gminy postulat został jednak ponownie odrzucony. – Nie leży on bowiem w kompetencjach urzędu marszałkowskiego – stwierdziła Alina Giedryś, doradca marszałka województwa łódzkiego. Tymczasem podmiejska komunikacja tramwajowa łączy w aglomeracji łódzkiej różne powiaty, co zdaniem przedstawicieli niektórych gmin uprawniałoby UMWŁ do jej współfinansowania (
podobne stanowisko wyrażały m.in. władze Lutomerska).
Prace nad wnioskiem RPO idą zgodnie z planem – Termin złożenia wniosku o dotację z RPO mija 4 maja – przypomniał Andrzej Różański, naczelnik Wydziału Infrastruktury Technicznej i Komunikacji Urzędu Miejskiego w Pabianicach. Przekonywał, że prace przy jego przygotowywaniu idą sprawnie. – Mamy już w tej chwili złożony wniosek [o decyzję środowiskową] do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, przygotowywane jest studium wykonalności projektu. Myślę, że wspólnie z Ksawerowem w terminie złożymy dokumenty – zapowiadał.