Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kraśnik: Plan zakupu elektrycznych midibusów

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
26-02-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Kraśnik: Plan zakupu elektrycznych midibusów
fot. MPK Kraśnik
Kraśnicki przewoźnik miejski zamierza wzbogacić się o 4 elektryczne midibusy. Ich zakup dojdzie do skutku, jeśli uda się pozyskać dofinansowanie z programu „Zielony Transport Publiczny”. Planowana inwestycja ma być częścią całkowitej wymiany taboru, którą MPK Kraśnik zamierza przeprowadzić w najbliższych latach.

Wniosek MPK Kraśnik do programu „Zielony Transport Publiczny” zakłada zakup czterech fabrycznie nowych autobusów elektrycznych, ładowanych w systemie plug-in. – Umiejscowienie silnika jest dowolne. Baterie powinny wystarczać na przejechanie co najmniej 250 km – precyzuje Andrzej Kołodziejczyk z Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Kraśnika.

Autobusy 12-metrowe też wchodzą w grę

Autobusy mają różnić się między sobą wielkością. Choć wszystkie mają należeć do segmentu midi, dwa mniejsze powinny być przystosowane do przewozu 50 osób (w tym co najmniej 20 – na miejscach siedzących). Ich długość ma wynosić między 8 a 9,2 m. Pozostałe dwa mają być nieco dłuższe (9,5-10,5 m) i mieścić do 70 pasażerów. – Nie wyklucza się tutaj także klasy maxi (długość 12 m), jeśli ze względu na ciężar baterii umożliwiających lepszy zasięg pojazdu pojazd tego typu będzie zabierał 70 osób, a nie będzie to możliwe w analogicznej konstrukcji 10,5-metrowej – zastrzega Kołodziejczyk.

Wartość całego planowanego zakupu to 8,1 mln zł netto. Kwota dofinansowania ma wynosić 6,45 mln zł (79,6% całości).

Część szerszego programu

– Autobusy eksploatowane byłyby na wszystkich liniach obsługiwanych przez MPK: 1, 2, 6, 7, 8, 9, 11, F i S – deklaruje przedstawiciel magistratu. Inwestycja, jeśli uda się ją zrealizować, wpisze się – zdaniem naszego rozmówcy – w plany rozwoju komunikacji miejskiej i promocji transportu zbiorowego, istniejące w Kraśniku od kilku lat. – Miasto od 2018 r. stara się zachęcać mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej, m. in. przez takie działania, jak program bezpłatnych przejazdów dla seniorów 60+ i młodzieży do 19. roku życia, uruchamianie nowych tras i przystanków oraz sukcesywną wymianę taboru – wylicza Kołodziejczyk.

Jeśli nie uda się pozyskać dofinansowania w pierwszej edycji programu ZTP, alternatywne plany zakładają ponawianie aplikacji w kolejnych naborach. Miasto stara się o dofinansowanie zakupu taboru także w innych źródłach. Do programu „Rozwój Lokalny” (finansowanego z Funduszy Norweskich) złożono wniosek w sprawie zakupu 4 autobusów miejskich segmentu midi o pojemności 40-60 pasażerów. Dofinansowanie ma wynieść 100%. Pojazdy mają być napędzane silnikami spalinowymi, spełniającymi normę czystości spalin Euro 6. Samorząd planuje ponadto sukcesywną wymianę floty MPK w oparciu o leasingi autobusów nowych i kilkuletnich używanych.

Sposób na odnowę taboru

Powodem, dla którego władze Kraśnika i zarząd miejskiego przewoźnika postanowiły złożyć wniosek do programu ZTP, były bardzo atrakcyjne warunki dofinansowania (80% ceny zakupu pojazdu). Stan taboru MPK tymczasem coraz bardziej się pogarsza. – Wymaga pilnej wymiany w najbliższych 3 latach praktycznie w 100% – przyznaje nasz rozmówca. Według własnej strony internetowej MPK Kraśnik eksploatuje dziś 15 autobusów 5 różnych marek (Autosan, Jelcz, MAN, Mercedes oraz Neoplan). Najnowsze z nich wyprodukowano w roku 2011.

Jak dodaje przedstawiciel władz Kraśnika, pandemia COVID-19 nie miała dużego negatywnego wpływu na komunikację publiczną w mieście. Również przewoźnik niewiele ucierpiał finansowo. – Dzięki ograniczeniu rozkładu jazdy oraz jego, niestety, częstym zmianom udało się uniknąć wysokich kosztów eksploatacyjnych. Czynnikiem wspomagającym była niska cena paliwa oraz elementy pomocowe: tarcza antykryzysowa, zwolnienia z ZUS oraz zawieszenie opłat za korzystanie z przystanków – wyjaśnia Kołodziejczyk. Ja dodaje, tuż przed pandemią (w lutym ubiegłego roku) wprowadzono program bezpłatnych przejazdów, jednocześnie podwyższając stawkę za wozokilometr z 3 do 3,65 zł.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Solaris: Nie planujemy rozwijać konstrukcji spalinowych

Komunikacja

Solaris: Nie planujemy rozwijać konstrukcji spalinowych

Roman Czubiński 02 czerwca 2025

Opole ze środkami na autobusy i pętle

Komunikacja

Zduńska Wola. Kolejne autobusy elektryczne dla MPK

Komunikacja

Zobacz również:

Pelplin wybrał dostawcę autobusów elektrycznych

Komunikacja

Pelplin wybrał dostawcę autobusów elektrycznych

Jakub Rösler 08 lipca 2024

Muszyna kupuje pięć elektrobusów

Komunikacja

Muszyna kupuje pięć elektrobusów

Jakub Rösler 01 sierpnia 2023

Września rozstrzyga przetarg na autobus elektryczny

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Solaris: Nie planujemy rozwijać konstrukcji spalinowych

Komunikacja

Solaris: Nie planujemy rozwijać konstrukcji spalinowych

Roman Czubiński 02 czerwca 2025

Opole ze środkami na autobusy i pętle

Komunikacja

Zduńska Wola. Kolejne autobusy elektryczne dla MPK

Komunikacja

Zobacz również:

Pelplin wybrał dostawcę autobusów elektrycznych

Komunikacja

Pelplin wybrał dostawcę autobusów elektrycznych

Jakub Rösler 08 lipca 2024

Muszyna kupuje pięć elektrobusów

Komunikacja

Muszyna kupuje pięć elektrobusów

Jakub Rösler 01 sierpnia 2023

Września rozstrzyga przetarg na autobus elektryczny

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij