Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kraśnik: Plan zakupu elektrycznych midibusów

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2021-02-26 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kraśnik: Plan zakupu elektrycznych midibusów
fot. MPK Kraśnik
Kraśnicki przewoźnik miejski zamierza wzbogacić się o 4 elektryczne midibusy. Ich zakup dojdzie do skutku, jeśli uda się pozyskać dofinansowanie z programu „Zielony Transport Publiczny”. Planowana inwestycja ma być częścią całkowitej wymiany taboru, którą MPK Kraśnik zamierza przeprowadzić w najbliższych latach.

Wniosek MPK Kraśnik do programu „Zielony Transport Publiczny” zakłada zakup czterech fabrycznie nowych autobusów elektrycznych, ładowanych w systemie plug-in. – Umiejscowienie silnika jest dowolne. Baterie powinny wystarczać na przejechanie co najmniej 250 km – precyzuje Andrzej Kołodziejczyk z Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Kraśnika.

Autobusy 12-metrowe też wchodzą w grę

Autobusy mają różnić się między sobą wielkością. Choć wszystkie mają należeć do segmentu midi, dwa mniejsze powinny być przystosowane do przewozu 50 osób (w tym co najmniej 20 – na miejscach siedzących). Ich długość ma wynosić między 8 a 9,2 m. Pozostałe dwa mają być nieco dłuższe (9,5-10,5 m) i mieścić do 70 pasażerów. – Nie wyklucza się tutaj także klasy maxi (długość 12 m), jeśli ze względu na ciężar baterii umożliwiających lepszy zasięg pojazdu pojazd tego typu będzie zabierał 70 osób, a nie będzie to możliwe w analogicznej konstrukcji 10,5-metrowej – zastrzega Kołodziejczyk.

Wartość całego planowanego zakupu to 8,1 mln zł netto. Kwota dofinansowania ma wynosić 6,45 mln zł (79,6% całości).

Część szerszego programu

– Autobusy eksploatowane byłyby na wszystkich liniach obsługiwanych przez MPK: 1, 2, 6, 7, 8, 9, 11, F i S – deklaruje przedstawiciel magistratu. Inwestycja, jeśli uda się ją zrealizować, wpisze się – zdaniem naszego rozmówcy – w plany rozwoju komunikacji miejskiej i promocji transportu zbiorowego, istniejące w Kraśniku od kilku lat. – Miasto od 2018 r. stara się zachęcać mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej, m. in. przez takie działania, jak program bezpłatnych przejazdów dla seniorów 60+ i młodzieży do 19. roku życia, uruchamianie nowych tras i przystanków oraz sukcesywną wymianę taboru – wylicza Kołodziejczyk.

Jeśli nie uda się pozyskać dofinansowania w pierwszej edycji programu ZTP, alternatywne plany zakładają ponawianie aplikacji w kolejnych naborach. Miasto stara się o dofinansowanie zakupu taboru także w innych źródłach. Do programu „Rozwój Lokalny” (finansowanego z Funduszy Norweskich) złożono wniosek w sprawie zakupu 4 autobusów miejskich segmentu midi o pojemności 40-60 pasażerów. Dofinansowanie ma wynieść 100%. Pojazdy mają być napędzane silnikami spalinowymi, spełniającymi normę czystości spalin Euro 6. Samorząd planuje ponadto sukcesywną wymianę floty MPK w oparciu o leasingi autobusów nowych i kilkuletnich używanych.

Sposób na odnowę taboru

Powodem, dla którego władze Kraśnika i zarząd miejskiego przewoźnika postanowiły złożyć wniosek do programu ZTP, były bardzo atrakcyjne warunki dofinansowania (80% ceny zakupu pojazdu). Stan taboru MPK tymczasem coraz bardziej się pogarsza. – Wymaga pilnej wymiany w najbliższych 3 latach praktycznie w 100% – przyznaje nasz rozmówca. Według własnej strony internetowej MPK Kraśnik eksploatuje dziś 15 autobusów 5 różnych marek (Autosan, Jelcz, MAN, Mercedes oraz Neoplan). Najnowsze z nich wyprodukowano w roku 2011.

Jak dodaje przedstawiciel władz Kraśnika, pandemia COVID-19 nie miała dużego negatywnego wpływu na komunikację publiczną w mieście. Również przewoźnik niewiele ucierpiał finansowo. – Dzięki ograniczeniu rozkładu jazdy oraz jego, niestety, częstym zmianom udało się uniknąć wysokich kosztów eksploatacyjnych. Czynnikiem wspomagającym była niska cena paliwa oraz elementy pomocowe: tarcza antykryzysowa, zwolnienia z ZUS oraz zawieszenie opłat za korzystanie z przystanków – wyjaśnia Kołodziejczyk. Ja dodaje, tuż przed pandemią (w lutym ubiegłego roku) wprowadzono program bezpłatnych przejazdów, jednocześnie podwyższając stawkę za wozokilometr z 3 do 3,65 zł.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Ostrowiec Świętokrzyski planuje pozyskać osiem elektryków

Przestrzeń

Ostrowiec Świętokrzyski planuje pozyskać osiem elektryków

Przemysław Farsewicz 19 lutego 2021

Sieradz: MPK chce inwestować w tabor elektryczny

Prawo & Finanse

Sieradz: MPK chce inwestować w tabor elektryczny

Roman Czubiński 16 lutego 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5