Kraśnicki przewoźnik miejski zamierza wzbogacić się o 4 elektryczne midibusy. Ich zakup dojdzie do skutku, jeśli uda się pozyskać dofinansowanie z programu „Zielony Transport Publiczny”. Planowana inwestycja ma być częścią całkowitej wymiany taboru, którą MPK Kraśnik zamierza przeprowadzić w najbliższych latach.
Wniosek MPK Kraśnik do programu
„Zielony Transport Publiczny” zakłada zakup czterech fabrycznie nowych autobusów elektrycznych, ładowanych w systemie plug-in. – Umiejscowienie silnika jest dowolne. Baterie powinny wystarczać na przejechanie co najmniej 250 km – precyzuje Andrzej Kołodziejczyk z Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Kraśnika.
Autobusy 12-metrowe też wchodzą w grę
Autobusy mają różnić się między sobą wielkością. Choć wszystkie mają należeć do segmentu midi, dwa mniejsze powinny być przystosowane do przewozu 50 osób (w tym co najmniej 20 – na miejscach siedzących). Ich długość ma wynosić między 8 a 9,2 m. Pozostałe dwa mają być nieco dłuższe (9,5-10,5 m) i mieścić do 70 pasażerów. – Nie wyklucza się tutaj także klasy maxi (długość 12 m), jeśli ze względu na ciężar baterii umożliwiających lepszy zasięg pojazdu pojazd tego typu będzie zabierał 70 osób, a nie będzie to możliwe w analogicznej konstrukcji 10,5-metrowej – zastrzega Kołodziejczyk.
Wartość całego planowanego zakupu to 8,1 mln zł netto. Kwota dofinansowania ma wynosić 6,45 mln zł (79,6% całości).
Część szerszego programu
– Autobusy eksploatowane byłyby na wszystkich liniach obsługiwanych przez MPK: 1, 2, 6, 7, 8, 9, 11, F i S – deklaruje przedstawiciel magistratu. Inwestycja, jeśli uda się ją zrealizować, wpisze się – zdaniem naszego rozmówcy – w plany rozwoju komunikacji miejskiej i promocji transportu zbiorowego, istniejące w Kraśniku od kilku lat. – Miasto od 2018 r. stara się zachęcać mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej, m. in. przez takie działania, jak program bezpłatnych przejazdów dla seniorów 60+ i młodzieży do 19. roku życia, uruchamianie nowych tras i przystanków oraz sukcesywną wymianę taboru – wylicza Kołodziejczyk.
Jeśli nie uda się pozyskać dofinansowania w pierwszej edycji programu ZTP, alternatywne plany zakładają ponawianie aplikacji w kolejnych naborach. Miasto stara się o dofinansowanie zakupu taboru także w innych źródłach. Do programu „Rozwój Lokalny” (finansowanego z Funduszy Norweskich) złożono wniosek w sprawie zakupu 4 autobusów miejskich segmentu midi o pojemności 40-60 pasażerów. Dofinansowanie ma wynieść 100%. Pojazdy mają być napędzane silnikami spalinowymi, spełniającymi normę czystości spalin Euro 6. Samorząd planuje ponadto sukcesywną wymianę floty MPK w oparciu o leasingi autobusów nowych i kilkuletnich używanych.
Sposób na odnowę taboru
Powodem, dla którego władze Kraśnika i zarząd miejskiego przewoźnika postanowiły złożyć wniosek do programu ZTP, były bardzo atrakcyjne warunki dofinansowania (80% ceny zakupu pojazdu). Stan taboru MPK tymczasem coraz bardziej się pogarsza. – Wymaga pilnej wymiany w najbliższych 3 latach praktycznie w 100% – przyznaje nasz rozmówca. Według własnej strony internetowej MPK Kraśnik eksploatuje dziś 15 autobusów 5 różnych marek (Autosan, Jelcz, MAN, Mercedes oraz Neoplan). Najnowsze z nich wyprodukowano w roku 2011.
Jak dodaje przedstawiciel władz Kraśnika, pandemia COVID-19 nie miała dużego negatywnego wpływu na komunikację publiczną w mieście. Również przewoźnik niewiele ucierpiał finansowo. – Dzięki ograniczeniu rozkładu jazdy oraz jego, niestety, częstym zmianom udało się uniknąć wysokich kosztów eksploatacyjnych. Czynnikiem wspomagającym była niska cena paliwa oraz elementy pomocowe: tarcza antykryzysowa, zwolnienia z ZUS oraz zawieszenie opłat za korzystanie z przystanków – wyjaśnia Kołodziejczyk. Ja dodaje, tuż przed pandemią (w lutym ubiegłego roku) wprowadzono program bezpłatnych przejazdów, jednocześnie podwyższając stawkę za wozokilometr z 3 do 3,65 zł.