Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kraków testuje funkcjonalności nowych parkometrów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-11-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Kraków testuje funkcjonalności nowych parkometrów
fot. Ludwig Schneider, lic. CC 3.0Kraków
Wdrażane w stolicy Małopolski rozwiązania informatyczne docelowo wyeliminują konieczność umieszczania za szybą pojazdu wydrukowanego przez parkometr dowodu opłaty za parkowanie. Parkometry o rozszerzonej funkcjonalności staną się też nośnikami miejskich informacji. – Dobiega końca era urządzeń służących wyłącznie wnoszeniu opłat parkingowych – podkreśla Piotr Kącki, prezes zarządu spółki Miejska Infrastruktura w Krakowie.

Kraków w tej chwili posiada największą strefę płatnego parkowania, a też – jak zapewnia prezes Piotr Kącki w rozmowie z portalem Transport–Publiczny.pl – najnowocześniejszą nie tylko w skali kraju, ale również Europy. Parkometry z rozwiązaniami, jakie wdrożono w krakowskich urządzeniach, w zasadzie dotąd są niespotykane. Kilka nieco podobnych funkcjonuje tylko we Francji.

Funkcjonalność krakowskich parkometrów jest autorską koncepcją spółki Miejska Infrastruktura, która od czerwca 2014 roku zarządza krakowską Strefą Płatnego Parkowania. – Przyglądaliśmy się temu, co rynek oferuje w zakresie parkometrów, ale też mieliśmy własne oczekiwania wobec tych urządzeń. W momencie, kiedy nadarzyła się okazja, a było nią rozszerzenie obszaru strefy, zamówiliśmy nowoczesne urządzenia – podkreśla Piotr Kącki. – Myślę, że jesteśmy najbardziej innowacyjną strefą w Polsce – dodaje prezes. W przypadku krakowskich parkometrów można więc mówić o nowej generacji tych urządzeń.

System usprawnień dla kierowców

Miasto zamówiło 76 urządzeń, które zostały zainstalowane w nowych obszarach strefy. Są zasilane energią słoneczną. Urządzenia pokryto specjalną farbą i lakierem zwiększającym jego odporność na graffiti, promieniowanie UV oraz korozje. W parkometrze można płacić zarówno bilonem, jak i kartami płatniczymi, w tym zbliżeniowymi. Istnieje też możliwość płacenia z wykorzystaniem urządzeń obsługujących technologie NFC stosowaną w telefonach komórkowych.

Nowe parkometry przystosowane są do montażu czytników kodów QR. Na potwierdzeniu wniesienia opłaty nadrukowywany jest kod QR zwierający numer rejestracyjny pojazdu. Czytnik kodów przy kolejnej transakcji będzie mógł sczytać numer z posiadanego biletu. To jest ułatwieniem dla kierowców. Pozwoli wyeliminować ręczne wprowadzanie na klawiaturze numeru rejestracyjnego pojazdu.

– Na przełomie roku będziemy się przygotowywać do wprowadzenia kolejnej funkcjonalności, tj. opłacania zawiadomień – podkreśla prezes Kącki. W tym przypadku chodzi o wnoszenie tzw. podwyższonej opłaty, czyli należności wymierzanej za brak opłaty za parkowanie. To z kolei wyeliminuje konieczność osobistego stawienia się w Biurze Strefy Płatnego Parkowania. Tę opłatę będzie można wnieść kartą płatniczą bezpośrednio w urządzeniu. Również w tym przypadku będą mogły być stosowane kody QR. Skanowanie kodów graficznych z zawiadomień wystawionych przez kontrolerów strefy usprawni i znacznie ułatwi wnoszenie opłaty, a przy tym wyeliminuje błędy i pomyłki jakie zdarzają się przy ręcznym wprowadzaniu informacji do parkometru.

W tym rozwiązaniu parkometr będzie również przygotowywany do przyjmowania obniżonej opłaty, wymierzanej za brak opłacenia postoju. Skorzystają z tego kierowcy, którzy będą dokonywać wpłaty niezwłocznie, tj. w ciągu krótkiego czasu od otrzymania zawiadomienia o opłacie dodatkowej, na przykład w ciągu 24 godzin. System zweryfikuje czas jaki upłynął od wystawienia zawiadomienia i poinformuje o wysokości opłaty obowiązującej w danym czasie. Ta możliwość jednak najpierw musi być uregulowana uchwałą Rady Miasta.

Kontrola po numerach rejestracji

Inne z rozwiązań pozwoli docelowo wyeliminować konieczność umieszczania za szybą potwierdzenia wniesionej opłaty. Podobnie jak w bankomacie kierowca będzie wybierał opcję wydruku biletu bądź rezygnacji z papierowego potwierdzenia.

W sytuacji braku potwierdzenia wniesienia opłaty umieszczonego za szybą pojazdu kontroler wprowadzi do terminala numer rejestracyjny samochodu. Zwrotnie otrzyma informację o tym czy opłata za postój została wniesiona. – Kontroler, kiedy otrzyma potwierdzenie wpłaty, nie wystawi zawiadomienia o opłacie podwyższonej – wyjaśnia prezes Kącki. – Informatycznie jesteśmy już do takiej kontroli przygotowani – zaznacza prezes. Wdrożenie tego rozwiązania w całym obszarze strefy wymaga modernizacji lub wymiany starszych urządzeń, które nie posiadają funkcji wprowadzania numeru rejestracyjnego. Nowe rozwiązania może zostaną też wprowadzone do 470 parkometrów, które zakupiono w ubiegłym roku. Obecnie prowadzone są rozmowy w tej sprawie z ich zewnętrznym operatorem.

„Ćwierkanie” informacji

– Dążymy do tego, by parkometry były czymś więcej niż tylko urządzeniami do wnoszenia opłat, pełniły w funkcję np. infomatów – podkreśla prezes Piotr Kącki. Te możliwości testowane są właśnie w jednym z 76 najnowszych, zamówionych urządzeń. Testowy parkometr zainstalowano na placu Świętego Ducha. Lokalne media nazwały go „ćwierkającym”, ponieważ wyświetla m.in. wiadomości tekstowe z Twittera Urzędu Miasta.

W przypadku tego testu chodzi nie tylko o sprawdzenie, jakie będzie zainteresowanie przekazywaniem takich informacji za pośrednictwem parkometru. Test służy przede wszystkim sprawdzeniu wydajności energetycznej zasilanego solarnie urządzenia o różnych funkcjach. – Funkcji parkometru jest bowiem sporo: czytniki kodów QR, bilety z zapisywanymi informacjami tekstowymi i graficznymi, a także wyświetlające się informacje na ekranie urządzenia – podkreśla prezes Kącki. Test potrwa do marca przyszłego roku.

Na 7 calowych kolorowych ekranach nowych parkometrów planowane jest wyświetlanie informacji pogodowych, przydatnych numerów telefonów do służb miejskich i ratowniczych, a także wiadomości miejskiego Twittera. Jeśli ta usługa będzie cieszyła się zainteresowaniem użytkowników, wówczas zostanie zaimplementowana w pozostałych najnowszych parkometrach. W tej chwili na ich ekranach wyświetlane są promowane przez Spółkę usługi, w tym eAbonament.

Spółka Miejska Infrastruktura uruchomiła usługę polegająca na kupnie abonamentów parkingowych w sklepie internetowym. Zakupu można dokonać o dowolnej porze i w każdym dniu tygodnia, bez ograniczeń porami otwarcia Biura Strefy Płatnego Parkowania. Platforma zakupowa jest udoskonalana. – Nowością jest podpowiadanie ulic. To jest przydatne dla nowych użytkowników strefy. System sprawdza strefę, w której wykupywany jest abonament – mówi Piotr Kącki. Wystarczy w pole tekstowe nad mapą strefy wpisać nazwę ulicy. System poda symbol strefy. Przypomina też o zbliżającym się upływie terminu ważności abonamentu – 10 dni wcześniej przesyła informację pocztą elektroniczną. – Dzięki takiemu rozwiązaniu można uniknąć przykrych niespodzianek – podkreśla Piotr Kącki.

Badanie opinii użytkowników

Innowacyjne rozwiązania wprowadzane przez spółkę Miejska Infrastruktura służą podnoszeniu jakości świadczonych usług i podnoszeniu komfortu klientów Strefy Płatnego Parkowania. – Zarządzamy największą strefą w Polsce, przy tej skali nowe rozwiązania przynoszą wymierne korzyści obu stronom, spółce i jej klientom – zapewnia prezes Kącki.

A czy zachodzące zmiany dostrzegają i doceniają odbiorcy usług parkingowych? – Wykonaliśmy badania zaraz po rozszerzeniu obszaru strefy, ale to było za wcześnie, by uzyskać wiarygodną ocenę tych rozwiązań. Nowe funkcje parkometrów jeszcze nie były zauważalne – mówi prezes. Ale to badanie miało co innego na celu; miało odpowiedzieć na pytanie: jak postrzegana jest strefa zaraz po jej rozszerzeniu, więc pytanie o parkometry było jednym z kilku. – Chcemy badanie powtórzyć i zobaczyć jak mieszkańcy postrzegają rozszerzenie strefy oraz nowe usługi po dłuższym czasie ich funkcjonowania i porównać otrzymane wyniki – zaznacza prezes Piotr Kącki.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

O tym, jak Michał Pol trafił w słupek.

Przestrzeń

O tym, jak Michał Pol trafił w słupek.

Łukasz Malinowski 04 maja 2023

Kopenhaga zlikwiduje w centrum połowę miejsc parkingowych

Przestrzeń

Kopenhaga zlikwiduje w centrum połowę miejsc parkingowych

Przemysław Farsewicz 11 stycznia 2023

ZDM Warszawa o ulicach i chodnikach po zmianie prawa: Rewolucji nie będzie

Prawo & Finanse

Rusza inteligentny system parkingowy w Rzeszowie

Przestrzeń

Zobacz również:

O tym, jak Michał Pol trafił w słupek.

Przestrzeń

O tym, jak Michał Pol trafił w słupek.

Łukasz Malinowski 04 maja 2023

Kopenhaga zlikwiduje w centrum połowę miejsc parkingowych

Przestrzeń

Kopenhaga zlikwiduje w centrum połowę miejsc parkingowych

Przemysław Farsewicz 11 stycznia 2023

ZDM Warszawa o ulicach i chodnikach po zmianie prawa: Rewolucji nie będzie

Prawo & Finanse

Rusza inteligentny system parkingowy w Rzeszowie

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5