Do końca października ma zakończyć się wdrażanie systemu kontrolowanego postoju na parkingu typu P&R przy pętli tramwajowej Czerwone Maki w Krakowie. System ma promować użytkowników parkujących zgodnie z ideą P&R oraz zapobiegać wykorzystywaniu miejsc parkingowych przez przypadkowych kierowców.
Obok pętli tramwajowej Czerwone Maki w Krakowie (os. Ruczaj) wybudowany został parking typu park&ride, jako pierwsze tego typu rozwiązanie w Krakowie. Pozwala on na jednoczesne zaparkowanie 200 samochodów. Zgodnie z ideą, kierowcy spoza obszaru miasta, którego nie obejmuje nowa linia tramwajowa, mogą pozostawić swój samochód i kontynuować podróż tramwajem. Taki łączony przejazd – zdaniem Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – jest krótszy w stosunku do dojazdu samochodem.
Do tej pory nie funkcjonował jednak system, który pozwalałby na zarządzanie miejscami parkingowymi, między innymi w postaci ramp, które ograniczałyby zajmowanie miejsc przez kierowców niekorzystających z komunikacji tramwajowej. Według założeń system, który do końca października ma rozpocząć funkcjonowanie, pozwoli na kontrolę wjeżdżających oraz wyjeżdżających samochodów, co umożliwi egzekwowanie ewentualnych kar np. za wydłużenie postoju.
– By zaparkować, trzeba będzie przyłożyć do czytnika aktywną kartę miejską z biletem. Na taką kartę można parkować w godzinach 4:30 - 2:30. Jeśli użytkownik parkingu nie wyjedzie, rozpocznie się naliczanie kary 100zł/dzień. Jeśli ktoś nie posiada karty KKM, może pobrać przy wjeździe bloczek. Po zakończeniu parkowania (4:30 - 2:30) kierowca w kasie automatycznie sprawdzi należność. Standardowo (bez kar) będzie to 10 zł. Kierowca po wpłaceniu będzie mógł wyjechać. Co ważne taki bilet będzie jednocześnie biletem na komunikację miejską - ważnym do końca doby parkingowej – tłumaczy portalowi transport-publiczny.pl Michał Pyclik, rzecznik prasowy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportowej w Krakowie. Z parkingu przy pętli Czerwone Maki będą mogli skorzystać również posiadacze biletu miesięcznego na jedną linię.
Pętla ta jest zlokalizowana na południu Krakowa. Cała inwestycja rozpoczęła się w listopadzie 2010 roku. Linia ma bardzo ważne znaczenie z punktu widzenia komunikacji miejskiej, w kontekście bliskiego położenia terenów zielonych oraz kontynuowania rozbudowy Kampusu Uniwersytetu Jagiellońskiego czy pobliskich osiedli mieszkaniowych. Tramwaje stąd wyruszające łączą osiedle Ruczaj czy Kampus Uniwersytetu Jagiellońskiego z m.in. centrum miasta. Odcinek linii od przystanku Lipińskiego do pętli Czerwone Maki został w całości oddany do użytku w połowie listopada 2012 roku. Wtedy uruchomiony został także pierwszy w Krakowie parking typu P&R.
Trasa została podłączona do tak zwanego „obszarowego systemu sterowania ruchem”, co umożliwiło ograniczenie postojów na skrzyżowaniach. Na wszystkich przystankach nowej trasy funkcjonują wyświetlacze informujące o odjazdach najbliższych tramwajów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.