Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Kraków. Plan podniesienia opłat parkingowych. Nawet 11,4 zł/h

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-02-12 16:20
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kraków. Plan podniesienia opłat parkingowych. Nawet 11,4 zł/h
fot. UM Kraków
Kraków jako pierwszy jasno dał do zrozumienia, że chce skorzystać z możliwości nowych przepisów o stawkach parkingowych. Zarząd Transportu Publicznego przygotował projekt zmian, podnoszący opłatę w strefie śródmiejskiej do 8 zł za pierwszą, 9,6 zł za drugą i 11,4 zł za trzecią godzinę parkowania. Teraz jednak o projekcie muszą zdecydować krakowscy radni.

Plan został przygotowany po jesiennych analizach sprawdzających jakie stawki miałyby rzeczywisty wpływ na rotację samochodów w strefie płatnego parkowania i jaki jest popyt na miejsca parkingowe, na tej zasadzie podzielono obecną strefę płatnego parkowania w Krakowie na dwa obszary i zróżnicowano w nich stawki.

W planie przygotowanym przez ZTP w większości strefy parkowanie ma kosztować 8 zł za pierwszą, 9,6 zł za drugą i 11,4 zł za trzecią godzinę parkowania. Czwarta i kolejne godziny kosztowałyby znów 8 zł. W pozostałych miejscach strefy płatnego parkowania (która zostałaby nieco powiększona) te stawki układałyby się kolejno – 5 zł, 6 zł, 7,2 zł i 5 zł. Strefa obowiązywałaby w godzinach 10–20 przez cały tydzień (czyli również w weekendy).

Parkowanie już nie za pół darmo

To duża zmiana. Do tej pory maksymalne stawki za parkowanie nie mogły być wyższe niż 3 zł za pierwszą godzinę. W przypadku drugiej i trzeciej godziny stawka może wzrosnąć o 20 proc. a potem wraca do poziomu za pierwszą godzinę. Takie limity obowiązują od kilkunastu lat, na początku obecnego wieku zostały wpisane do ustawy i skutecznie wiązały ręce samorządom. Od dawna przestały pełnić funkcję regulującą parkowanie w miastach. Kierowcy za niewielkie pieniądze potrafią pozostawiać auto na cały dzień, nie zniechęcają ich do tego ani ceny, ani minimalna (najwyżej 50 zł) kara za brak opłaty parkingowej.

źródło: UM Kraków

Dopiero w zeszłym roku sejm zmienił zasady ustalania opłat parkingowych. Stosowne przepisy wejdą w życie jesienią tego roku. Miasta wciąż są ograniczone jeśli chodzi o maksymalną stawkę opłat parkingowych, ale została ona powiązana z pensją minimalną, co roku więc będzie się zmieniać. W strefie śródmiejskiej miasta mające ponad 100 tys. mieszkańców mogą ustanowić strefę, w której opłata za pierwszą godzinę parkowania może wynosić maksymalnie 0,45 proc. płacy minimalnej (koleje godziny, według dotychczasowych zasad). Poza ścisłym centrum w strefie płatnego parkowania opłata maksymalna za pierwszą godzinę to 0,15 proc. płacy minimalnej.

Płaca minimalna na 2019 r. to 2250 zł. To oznacza, ze maksymalna stawka za pierwszą godzinę parkowania w tym roku nie może przekroczyć 10 zł i 12 groszy (czyli za drugą ponad 12 zł, a za trzecią ponad 14 zł). Posłowie powiązali też z tym wskaźnikiem wysokość kary za brak opłaty za parkowanie (maksymalnie 10 proc. płacy minimalnej), czyli w praktyce pozwolili miastom na podniesienie jej z dotychczasowych 50 zł do 225 zł.

Sami mieszkańcy nie mają gdzie parkować

Krakowscy urzędnicy zwracają uwagę, że na konieczność rozwiązania problemu zwracali uwagę sami mieszkańcy, którzy mają problem ze znalezieniem miejsca postojowego. Stawki parkingowe od lat nie są też konkurencyjne w stosunku do cen transportu publicznego. – Tych, stosowanych do tej pory, nie można było zmieniać od 2001 r. Wówczas ustalono je na sztywno bez możliwości waloryzacji. Wartość tych stawek w odniesieniu do siły nabywczej spadła o połowę od tamtej pory – zaznacza Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego.

Z projektem, który przygotowano w ZTP zapoznają się miejscy radni. Dopiero rada miejska może przegłosować zmianę cen parkingowych w Krakowie.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Smart parking jako instrument równoważenia transportu

Mobilność

Smart parking jako instrument równoważenia transportu

Roman Czubiński 22 października 2018

Czy uwolnienie stawek uporządkuje parkowanie?

Prawo & Finanse

Czy uwolnienie stawek uporządkuje parkowanie?

Roman Czubiński 12 października 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5