Partnerzy serwisu:
Mobilność

Efekty świeżo wprowadzonych w Poznaniu e-kontroli

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
30-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

Poznań kilka tygodni temu dołączył do grona polskich miast, w których działa system e-kontroli w strefie płatnego parkowania. Rozwiązanie tego typu wprowadziły wcześniej Warszawa, Gdańsk czy Katowice. Ile wydano na to wdrożenie i co można powiedzieć o pierwszych efektach kontrolowania samochodów przez inne samochody? O odpowiedzi zwróciliśmy się do Zarządu Dróg Miejskich w stolicy Wielkopolski.

Elektroniczna kontrola opóźniona. Ale miało to swoje plusy

Wdrożone w Poznaniu narzędzie kontroli nie różni się od tych stosowanych w innych miastach: po ulicach poruszają się samochody wyposażone w kamery i czujniki, z pomocą których odczytywane są numery rejestracyjne innych pojazdów. Odczyty pozwalają sprawdzić, czy opłacono parkowanie w strefie płatnego parkowania. Sprzęt jest w stanie poprawnie odczytać informacje zawarte na tablicach rejestracyjnych bez względu na to, czy samochód został zaparkowany prostopadle czy równolegle do krawędzi jezdni. Zarząd Dróg Miejskich realizuje e-kontrole samodzielnie.

Nowy system ruszył 3 marca, ale ZDM przyznaje, że pierwotnie planowano uruchomić e-kontrole w 2024 roku. Skąd opóźnienia? Instytucja tłumaczy to m.in. zapytaniami oraz odwołaniami oferentów biorących udział w przetargu. Jednocześnie ZDM przekonuje, że dodatkowy czas nie został zmarnowany, miasto lepiej przygotowało się do uruchomienia nowego narzędzia.

– W 2024 roku zostały wymienione stare parkomaty na nowe na Starym Mieście, Ostrowie Tumskim, Zagórzu, Śródce, Piotrowie, Berdychowie i św. Rocha - łącznie 200 sztuk. W 80% z nich płatność odbywa się bezgotówkowo. Równocześnie zostało dostosowane oprogramowanie służące do zarządzania strefą płatnego parkowania oraz szczegółowo przygotowana specyfikacja przetargowa, która wymagała od oferentów przeprowadzenia testów sytemu w Poznaniu – wyjaśnia ZDM.

Instytucja dodaje, że wdrożenie wymagało także zinwentaryzowania wszystkich miejsc postojowych w strefie, by urządzenia mogły precyzyjnie identyfikować obszary kontroli i parkujące tam pojazdy. Jednocześnie opracowano szczegółowe trasy przejazdów, przeszkolono kierowców oraz pracowników weryfikujących dane.

Nowy system mobilizuje kierowców. Ale nie usuwa pieszych kontroli

Specjalne samochody poruszają się w ramach e-kontroli po Starym Mieście, Wildzie, Łazarzu Śródce, Berdychowie, św. Rocha, Zagórzu i w rejonie Politechniki, a zatem wszędzie tam, gdzie podczas opłacania postoju należy podać w parkomacie numer rejestracyjny pojazdu. ZDM podaje, że tymczasowo z takiej kontroli wyłączone będą Jeżyce. Tam konieczna jest wymiana parkomatów, a proces ten zaplanowano na ten rok.

Pojawia się oczywiście pytanie: po co to wszystko? ZDM wyjaśnia, że e-kontrola ma uszczelnić strefę płatnego parkowania. I podobno już przynosi to efekty – widok pojazdów działających w ramach systemu mobilizuje kierowców do wnoszenia opłat.

– W pierwszym miesiącu funkcjonowania samochody do e-kontroli odczytały 46 481 tablic rejestracyjnych. Wystawiono 4 397 zawiadomień o opłacie dodatkowej – podaje ZDM.

Jednocześnie podmiot zapewnia, że nie ma w planach rezygnacji z kontroli pieszych.

Kierowcy nie powinni się obawiać, że system naliczy im karę np. w chwili parkowania. E-kontrola będzie przeprowadzana na danym odcinku drogi dwukrotnie, w odstępie minimum kilku minut. To czas, w którym kierowca może uiścić opłatę w parkomacie czy z pomocą aplikacji. Jeśli jednak system wychwyci, że opłaty nie wniesiono, to odpowiednia informacja trafi do Biura Strefy Płatnego Parkowania. Tam nastąpi ponowna weryfikacja płatności i ewentualnie zostanie wystawione zawiadomienie o nałożeniu opłaty dodatkowej.

Najważniejsze pytanie: ile to wszystko kosztowało?

Co z kosztami wdrożenia? Na zakup dwóch samochodów elektrycznych Fiat 500, z pomocą których prowadzona jest kontrola, wydano niemal 320 tys. zł. Na zakup i wdrożenie systemu, instalację urządzeń oraz trzyletni serwis miasto wyda ponad 2,1 mln zł. Łączny koszt inwestycji to prawie 2,5 mln zł. ZDM poinformował nas również, że w tym roku planowany jest zakup trzeciego pojazdu, a docelowo powinno być 5-6 samochodów.

Warto podkreślić, że w tym roku zmienią się opłaty w strefach płatnego parkowania w Poznaniu. Obowiązywać będą dwa cenniki: tańszy dla osób, które płacą podatki w tym mieście i droższy dla tych, którzy tego nie robią. Jeśli zatem ktoś nie rozlicza się w stolicy Wielkopolski, a regularnie tam parkuje, powinien to przemyśleć – na decyzję w tej sprawie ma czas do końca kwietnia.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szczecin. Zmiany w parkowaniu uchwalone

Przestrzeń

Szczecin. Zmiany w parkowaniu uchwalone

Wiadomości Szczecin 31 października 2024

SPP w kolejnej dzielnicy Gdańska

Przestrzeń

SPP w kolejnej dzielnicy Gdańska

UM Gdańsk, gdansk.pl 30 września 2024

Szczecin i zmiany w SPP

Przestrzeń

Szczecin i zmiany w SPP

Wiadomości Szczecin 12 września 2024

Gdańsk. Zmiany w SPP

Mobilność

Gdańsk. Zmiany w SPP

UM Gdańsk, gdansk.pl 09 września 2024

Zobacz również:

Szczecin. Zmiany w parkowaniu uchwalone

Przestrzeń

Szczecin. Zmiany w parkowaniu uchwalone

Wiadomości Szczecin 31 października 2024

SPP w kolejnej dzielnicy Gdańska

Przestrzeń

SPP w kolejnej dzielnicy Gdańska

UM Gdańsk, gdansk.pl 30 września 2024

Szczecin i zmiany w SPP

Przestrzeń

Szczecin i zmiany w SPP

Wiadomości Szczecin 12 września 2024

Gdańsk. Zmiany w SPP

Mobilność

Gdańsk. Zmiany w SPP

UM Gdańsk, gdansk.pl 09 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
x