MPK Kraków po raz kolejny o miesiąc przesunęło termin składania ofert w przetargu na dostawy do 60 nowych tramwajów. Oferty poznamy dopiero w II połowie sierpnia, a propozycje wykonawców będą oceniane według zmodyfikowanych kryteriów.
Przed majówką MPK w Krakowie
rozpisało przetarg na dostawy w ramach umowy ramowej do 60 nowych, niskopodłogowych tramwajów przegubowych. Pierwsza umowa realizacyjna będzie obejmować dostawę 10 wagonów. Ostateczna liczba kupowanych tramwajów będzie zależeć m.in. od wysokości pozyskanego dofinansowania unijnego. Długość tramwaju określono na 30-37 m. Tramwaj musi posiadać obszar o obniżonej podłodze, stanowiący co najmniej 85% powierzchni całej podłogi.
Pierwotnie termin składania ofert został wyznaczony na 19 czerwca. Po wnioskach potencjalnych wykonawców MPK
zmieniło ten termin na 15 lipca. Teraz termin został przesunięty o kolejny miesiąc – na 19 sierpnia.
Ponadto, po pytaniach startujących firm, wprowadzono sporo zmian do kryteriów oceny ofert. Zgodnie z dokumentacją przetargową o wyborze decydują cena (35%), gwarancja na każdy tramwaj ponad 36 miesięcy (3%), koszt materiałów wynikających z wykonania czynności z zakresu profilaktyczno-naprawczego (1%), liczba członów (6%), wózki napędowe z silnikiem i przekładnią wewnątrz ramy (3%), podatność do przemieszczenia się elementów ramy wózka (1%), szerokość światła otwartych drzwi dwustrumieniowych (1%) oraz parametry techniczne (50%). Wśród parametrów technicznych pod uwagę brane są wózki jezdne, silnik trakcyjny, przekładnia mechaniczna, koła, podłoga w przedziale pasażerskim, system ogrzewania i schładzania powietrza w tramwaju, system schładzania powietrza w tramwaju działający bez wyłączenia, drzwi dwustrumieniowe ponad wymagane w SIWZ, otwory okienne w przedziale pasażerskim, osłony wózków.
W kryterium liczby członów, w którym dotychczas MPK premiowało wyłącznie tramwaje trzyczłonowe (6%), dodano punkty za pojazd czteroczłonowy (5%). Sporo zmian wprowadzono też w podkryteriach parametrów technicznych, stanowiących aż 50% oceny ofert. Zmniejszono znaczenie podkryteriów związanych z zaoferowaniem silników i przekładni mechanicznych, które spełniają wymagania jako część zamienna do tramwajów eksploatowanych od 2014 r. (w obu przypadkach z 4% na 2%), a także wózków jezdnych (z 10% na 6%). Sześć punktów będzie można otrzymać za wózki obrotowe, z czopem skrętu, posiadające belkę bujakową (przed zmianą 10 punktów), pięć punktów za wózki obrotowe, z łożyskiem skrętu, posiadające belkę bujakową (przed zmianą pięć punktów) oraz cztery punkty za wózki jezdne obrotowe inne niż wcześniej wymienione (wcześniej zero punktów).
Zwiększono znaczenie podkryterium niskiej podłogi (z 5% do 8%). Do tej pory zakładano, że oferta o największym udziale niskiej podłogi dostanie 5 punktów, kolejna 4 punkty, trzecia 3 punkty, a czwarta 2 punkty. O wyniku mogły więc decydować centymetry. Teraz wprowadzono wzór, w którym badana oferta jest odnoszona do tej z największym i najmniejszym udziałem niskiej podłogi. Dopcrecyzowano też, że niska podłoga ma być pozbawiona podestów oraz dostępna dla pasażerów stojących nie tylko pomiędzy pierwszym a czwartym wózkiem, ale też „pomiędzy dwoma najdalej oddalonymi punktami podłogi na poziomie niewiększym niż 480 mm”.
Wprowadzono też podkryterium pojemność pojazdu (5%), w którym punktowane będzie zaoferowanie pojazdu o największej pojemności przy normie 5 osób na m2. Dodatkowo w podkryterium, w którym premiowane jest oferowanie dodatkowej liczby drzwi dwustrumieniowych ponad wymagane pieć sztuk, zmniejszono szerokość minimalnego światła z 1400 mm na 1300 mm.