Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Mobilność

Kołobrzeg z wizją inteligentnego miasta

Dalej Wstecz
Autor:

Krzysztof Ruciński

Data publikacji:
2020-10-06 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ZDG TOR

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kołobrzeg z wizją inteligentnego miasta
fot. Travelarz, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Kołobrzeg, we współpracy z ekspertami z ZDG TOR oraz Instytutu Badawczego IPC, pracuje nad strategią inteligentnego miasta. W wyniku partycypacyjnych prac warsztatowych wypracowano nową wizję i misję strategii rozwoju miasta.

Pierwszy etap prac polegał na zdiagnozowaniu problemów i potencjałów Kołobrzegu. Przeprowadzone zostały analizy i badania, które zaangażowały szereg podmiotów społecznych, prywatnych i publicznych. Zrealizowano m.in. 6 badań fokusowych z różnymi grupami, w tym przedsiębiorcami, osobami reprezentującymi sektor społeczny, przedstawicielami instytucji publicznych, seniorami i osobami młodymi. Przeprowadzono również kilkanaście pogłębionych badań jakościowych oraz zebrano bardzo szczegółowe dane na temat miasta o charakterze statystycznym.

Wyzwania rozwojowe

17 września 2020 r., w ramach podsumowania dotychczasowych prac, odbyły się warsztaty strategiczne, w których trakcie przedstawiciele Urzędu Miasta, radni i lokalni liderzy starali się wytworzyć wspólną wizję rozwoju miasta. Udało się im określić sześć wyzwań rozwojowych miasta:
  • Jak przełamać monokulturę gospodarczą i rozwinąć inne branże w mieście, jednocześnie wykorzystując potencjał portu w Kołobrzegu?
  • Jak poprawić atrakcyjność Kołobrzegu jako miejsca dobrego do życia dla różnych grup wiekowych (zatrzymanie i przyciąganie młodych, polityka senioralna)?
  • Jak wzmacniać główną specjalizację miasta (przy widocznym już dziś deficycie kadr, małej innowacyjność branży turystyczno-uzdrowiskowej) godząc sprzeczne interesy (coraz więcej obiektów hotelarskich, coraz mniej przestrzeni zielonej, coraz więcej ludzi, coraz większa presja na środowisko i pogorszenie jakości życia) i pamiętając, że to właśnie turystyka napędza ekonomię miasta i budżet miasta?
  • Jak rozwiązać problemy komunikacyjne miasta (nadmiar samochodów, brak miejsc parkingowych, rola komunikacji publicznej, rola komunikacji kolejowej, wodnej, rowerowej)?
  • Jak usprawniać zarządzanie miastem oraz w jaki sposób wspierać rozwój społeczeństwa obywatelskiego i aktywności społecznej mieszkańców?
  • Jak rozwijać się w sposób zrównoważony w odniesieniu do środowiska i kurczących się zasobów naturalnych?
W odpowiedzi na te wyzwania konieczne było poddanie ewaluacji aktualnych zapisów strategii rozwoju miasta, w tym jej wizji. W trakcie spotkania warsztatowego ustalono, że obecna wizja tylko w części nawiązuje do wyzwań rozwoju miasta. Stwierdzono, że w zbyt małym zakresie odwołuje się do potrzeb mieszkańców, kładąc ciężar rozwoju miasta na potrzeby turystów. W toku pracy warsztatowej wypracowano nową koncepcję. Proponowana wizja Kołobrzegu przyjęła brzmienie:

Kołobrzeg miastem morza. Fala energii przyjazna dla Ciebie

Nowa wizja podkreśla kluczową rolę morza w kreowaniu możliwości rozwojowych miasta. Konieczne jest jednak minimalizowanie negatywnych efektów związanych z nadmiernym zainteresowaniem terenami nadmorskimi. Druga część hasła odnosi się do tworzenia odpowiednich warunków dla rozwoju przedsiębiorczości i wsparcia biznesu, także spoza branży turystycznej. Przyjazność dla inwestora wyrażać będzie się także w możliwie szerokim dostępie online do ważnych dla inwestora danych. Wymaga to po stronie Gminy identyfikacji i digitalizacji niezbędnych danych oraz ich prezentacji/udostępnienia w sposób przyjazny dla odbiorcy. Walory turystyczne Kołobrzegu, ład przestrzenny miasta oraz szerokość, jakość i dostępność oferty turystycznej mają powodować, że przyjeżdżający do miasta będą wyczuwać „energię miasta”.

Ważne będzie również położenie akcentu na rozwój jakościowy, a nie tylko ilościowy. Chodzi tu przede wszystkim podejmowanie działań, które uchronią miasto przed niekontrolowanym rozwojem branży turystycznej, gdzie braki kadrowe, coraz większa presja wywierana na środowisko oraz na infrastrukturę mogą doprowadzić do pogarszanie jakości oferty turystycznej. Istotne jest więc dywersyfikowanie działalności i stawianie na rozwój np. turystyki doznań, turystyki dostosowanej do potrzeb osób w wieku senioralnym czy też turystyki odnowy i regeneracji fizyczno-psychologicznej.

Miasto musi także w większym stopniu zwrócić się do wewnątrz: dostarczać swoim mieszkańcom szeroką gamę możliwości rozwojowych i wspierać poprawę ich sytuacji na rynku pracy. Docelowo należy stworzyć takie warunki życia, które spowodują, że młodzi ludzie mieszkający w mieście (przede wszystkim w wieku produkcyjnym), będą chcieli w nim pozostać. Warto pobudzić i ukierunkować energię mieszkańców na działania, które przyczynią się do poprawy jakości ich życia w ich „małych ojczyznach”, a jednocześnie przyczyniać się będą do budowania tożsamości mieszkańców i patriotyzmu lokalnego.

Ambicją Kołobrzegu powinno być także przyciąganie dodatkowych młodych mieszkańców (dzięki np. rozwiniętej infrastrukturze opiekuńczej – zarówno w odniesieniu do dzieci, jak i osób w wieku senioralnym, ofercie tanich mieszkań komunalnych, rozwiniętej infrastrukturze umożliwiającej realizowanie pracy zdalnej czy urozmaiconemu rynkowi pracy).

W sferze infrastrukturalnej należy rozważyć zamknięcie dla ruchu centrum miasta oraz strefy uzdrowiskowej, co pozwoli uwolnić te obszary pod kątem możliwości spędzania czasu wolnego oraz przyczyni się do poprawy jakości powietrza. Ponadto ważną kwestią będzie rozbudowa infrastruktury parkingowej i być może wprowadzenie odrębnej polityki parkingowej dla mieszkańców miasta oraz turystów.

Trwają prace warsztatowe

Z warsztatów wynika więc, że zarządzanie Kołobrzegiem powinno odbywać się w taki sposób, aby z jednej strony przyczyniać się do rozwoju miasta (przyciąganie nowych inwestorów, dywersyfikowanie struktury gospodarczej, poszerzanie oferty turystycznej i podnoszenie jakości infrastruktury i usług turystycznych, rozwój branży uzdrowiskowej, przyciąganie nowych mieszkańców, poprawa jakości życia mieszkańców), a z drugiej strony dbać o to, co dla miasta najcenniejsze – walory środowiskowe i kurczące się zasoby naturalne (ograniczanie presji wywieranej przez rozbudowę infrastruktury oraz rosnącą liczbę turystów na środowisko naturalne).
W trakcie kolejnych warsztatów wypracowany zostanie projekt struktury hierarchicznej celów strategicznych i priorytetów (celów szczegółowych) oraz kierunków działań.

Prace nad nową strategią dla Kołobrzegu mają zakończyć się do końca 2020 r.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Nie ma inteligentnego miasta bez zrównoważonej mobilności

Mobilność

Nie ma inteligentnego miasta bez zrównoważonej mobilności

Maciej Mysona 30 kwietnia 2020

Smart City to kwestia jakości życia. Bez mieszkańców ani rusz

Mobilność

Smart City to kwestia jakości życia. Bez mieszkańców ani rusz

Roman Czubiński 10 kwietnia 2019

Peñalosa: Nie ma smart city bez zieleni i stref dla pieszych

Przestrzeń

Peñalosa: Nie ma smart city bez zieleni i stref dla pieszych

Łukasz Malinowski/Roman Czubiński 25 grudnia 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5